Test av Audi A3 Sportback e-tron (des 2014)

Ladbar hybrid fra Audi må jo testes.

Dato 05.12.2014 @ 10:24


Dette er ikke den første ladbare hybridbilen, Volvo og Mitsubishi har hatt dette en stund, men begge med en bil som starter rett rundt 500 000.
Når Audi og VW nå går inn i dette markedet, og avgiftene endres til det bedre for biltypen, kan det bli interessant å følge utviklingen fremover.
VW kommer med Golf GTE og Passat GTE i 2015.

Audi A3 Sportback e-tron får du hos Gromstad Auto i Arendal for 352 400 og over nyttår blir den noen tusen billigere. Det gir en ganske annen og mye mer oppnåelig startpris enn det Volvo og Mitsubishi har, og kanskje også en bilstørrelse som passer flere?


Den store forskjellen på en ren el-bil og en ladbar hybrid er at man har 2 motorer i en ladbar hybrid, en bensinmotor og en elektrisk motor.
Det betyr at begrepet «rekkeviddeangst» ikke eksisterer, for går du tom for strøm kan du kjøre på bensin. Derfor har bilen et helt normalt tanklokk.
Du kan kjøre 40-50 km på ren elmotor, du kan kjøre med hybrid der bensinmotoren bare assisterer, hvilket betyr at bensinmotoren hjelper til når gassfoten blir litt tung, bakken blir litt bratt eller farten blir litt høy, slik at elektrisiteten når lenger og det totale forbruk blir svært lavt. Du kan velge at bensinmotoren skal sørge for at gjenværende strøm spares og du kan velge at kjøringen skal bidra til at batteriet lades opp under kjøring/nedbremsing.

Har du ikke testet et slikt hybridsystem før anbefaler jeg en test, det er rett og slett moro!


Menysystemer og animasjoner er svært lekre og enkle å forstå raskt.
Man ser om bilen bruker eller genererer elektrisitet. Skjermen kommer opp ganske raskt når man starter bilen.


Litt annen info i displayet, for å vise om man kjører på el, hybridløsning eller boost der begge motorer yter maks for å gi deg en relativt heftiv akselerasjon med over 200 hester til sammen.
Et lite NB! Bilen jeg prøvekjørte hadde ikke cruisekontroll, dette er noe du bør sørge for er med. Finnes som normal cruise og som adaptiv cruisekontroll, anbefaler sistnevnte!


Girkassen er en fin 6 trinns S-tronic automat, der man kan sette på «bremsefunksjon» som el-biler har, slik at man kan bremse og generere strøm bare ved å slippe opp gasspedalen. Bremsefunksjonen kan gi noe slitsom motorlyd i hybridmodus, fordi motorbremsen da kommer på, bilen velger lavt gir på bensinmotoren for å gi bremseeffekt også fra den motoren.

Anbefaler å krysse av for DAB-radio på listen over ekstrautstyr, ser for meg at bilen blir tungsolgt som bruktbil uten dette.


Når det gjelder plass og seter er dette som em mormal A3 Sportback på dette området.

Komfortable forseter med gode innstillingsmuligheter.


Baksetet er nok best for 2, er noe trangt for eventuelt den som må sitte på midten.


Ikke noe enormt baggasjerom, men lett å utnytte takket være Sportback utformingen på karosseriet.

Ligger en del ladeutstyr bak her nå.


Personlig liker jeg godt designet på Audi A3 Sportback, og en ting man legger merke til på en e-tron er fraværet av synlige eksosrør, dette er nok et bevisst valg for at bilen skal fremstå som en miljøbil.
I Norge der en svært stor andel av strømmen produseres av vannkraft gir en ladbar hybrid en svært miljøvennlig løsning, som ikke enda belønnes med avgiftskutt som ligner på det de rene elbilene får. Et lite grep er gjort nå, noe vi merker på prisene på ladbare hybrider på nyåret, men mer kan gjøres for denne noe spesielle biltypen. Ladbare hybrider «straffes» av høy HK-avgift, fordi bilen har 2 motorer som KAN fungere sammen og dermed gi bilen mange hestekrefter og mye avgift.
Litt «synd» er det jo at krona stuper for tiden ettersom bilene produseres i utlandet, det kan jo ødelegge for noe av avgiftslettelsene, alik at effekten blir lav for oss forbrukere.


Bilen går stille og miljøvennlig som en el-bil på de fleste turer, men rekkeviddeangst er ikke et tema.
Den er sportslig, men komfortabel.
Passelig størrelse for svært mange, og mye mer passende pris for veldig mange.
Ett minus i min bok er at den ikke leveres med Quattro.

Dersom du skal ha en Audi A3 Sportback uten Quattro, da bør denne være et svært godt valg!

Her er flere som har testet Audi A3 Sportback e-tron:
Dinside.no
VG.no
BilNorge.no
Broom

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: