I dag fikk jeg testet en liten tur med nye Volvo XC60. En T5 med 254hk bensinmotor, AWD og R-design. Riktig så fin utgave av XC60.
Denne bilen er rett og slett veldig fin fra alle mulige vinkler, ikke for stor, ikke for liten, men veldig passe!
Det er vel noe av grunnen til at mange har bestilt bilen i T8-utgave på bakgrunn av bilder, og jeg kan avsløre at de virkelig ikke har gjort noe bomkjøp.
Selv om XC60 deler mange designdetaljer med sin storebror XC90, så blir den ikke så «voldsom» som storebror av og til kan føles som.
Forsetene er usedvanlig gode, og kan justeres slik at de bør passe de aller fleste sjåfører der ute. Ikke alle har så god stol i stua si hjemme!
Et noe mer kompakt førermiljø enn i XC90, og på et eller annet vis fungerer det vel så bra som i storebror.
Følelser er ikke alltid så lett å forklare, men alt her i XC60 føles som det er veldig riktig størrelsesmessig.
Veldig komfortabelt ratt, og når du har lært deg og vent deg til ulike menyer og knapper på rattet blir det veldig intuitivt.
Den som ikke klarer å trives her har ganske annen smak enn det jeg har, og jeg vil nok ha litt småproblemer med å forstå argumenter fra vedkommende.
Sammenligner man med forrige versjon av XC60 blir den fort veldig gammeldags i forhold til den nye. For all del, bra nok den også, men dette er mange hakk opp!
En liten ting jeg la merke til er 360 ryggekamera, og hvordan det får folk til å se litt «alien-aktig» ut… og hvor langt unna bilen er denne personen? Godt spørsmål!
Bortsett fra det er systemet meget lekkert og brukervennlig.
Baksetet skal etter det jeg har blitt fortalt ha fått noe mer plass til de som sitter der. Her kan man sitte komfortabelt dersom man ikke kjører bilen selv.
Bagasjeplass vil man jo gjerne ha litt av i en slik bil, og da må bakluka opp…
Helt greit SUV-bagasjerom, og du er kanskje så oppmerksom at du legger merke til knappene på høyre side?
De er for å legge ned setene på andre seterad, og for å heve/senke bilen bak.
Under lokket er det et praktisk «rom» til småting du helst ikke vil skal «seile rundt» baki bilen.
Hva koster så denne bilen? Vel, akkurat den jeg testet, T5, starter på 779 900 i R-design, men den er det ikke så mange i Norge som velger.
De aller fleste går for T8, ladbar hybrid, som kombinerer en 320hk bensinmotor med en 87hk el-motor, teknisk effekt på 407hk. Den starter på kr 744 900 i topputgave (R-design eller Inscription). Momentum koster fra 699 900. Aller billigste versjon er en D4 190hk diesel i Momentum som starter på 649 900.
Listen med ekstrautstyr har blitt omfattende, og bilen kan dermed bli 100-150 tusen dyrere dersom du velger sånn ca det du vil ha med derfra.
Jeg tok en titt på prislista for nye V90 T8, og den ligger ca 40 000 billigere enn XC60, og jeg skal innrømme at jeg undret meg noe over hvorfor noen var villige til å betale 40 000 mer for å få XC60 istedenfor V90… men når jeg testet XC60 så skjønte jeg det. Min kropp er i hvertfall konstruert slik at den trives best med å gå inn i en bil istedenfor å gå ned i en… og man kommer opp i en høyde som gir strålende oversikt. En høyde som gjør det enkelt å finne en god sittestilling over tid. Så har man kanskje også tenkt på dette med fremkommelighet og bakkeklaring, men det var ikke noe jeg tenkte på.
Volvo XC60 er rett og slett en svært god bil å kjøre, stillegående selv med de store 21″ felgene, og føles veldig passe stor å ratte rundt.
Det eneste skumle med å prøve en XC60 er at du får lyst til å eie en, for helt billig er den jo ikke.
Takk til Frydenbø Bilsenter Kristiansand for lånet av nye XC60!