Test av Toyota Avensis i ny utgave (juni 2015)

Toyota Avensis er det mange i Norge som har valgt, jeg testet den nye.

Dato 16.06.2015 @ 10:57


Den har kommet, nye Toyota Avensis, og den har blitt kul! Måtte gå rundt bilen flere ganger her på Hamresanden Camping for å se på den.
Startpris 323 000 og da er mye utstyr med. Selv ville jeg som helst vil ha alt av utstyr valgt en 143 hk diesel Premium som kommer på omlag 450 000 med metallic lakk og skyview tak. Da er 3 år/50 000 km med fri service/vedlikehold inkludert, til og spylevæska slipper du å kjøpe selv. Veihjelp er også inkludert.

Bilen har premieredager hos landets Toyotaforhandlere fra 17-27 juni, så prøv en du også!


Det har skjedd mye med setene i Toyota Avensis, og disse setene er gode! I Premium utstyrsnivå får du el-seter med minne, noe jeg ville hatt, for jeg er ikke så komfortabel med en spak til regulering av ryggvinkelen. Jeg er 185cm høy, og relativt høy fra halebenet og opp, så jeg skulle ønske meg å kunne komme en tanke lavere ned med setet, men det må du prøve ut selv, vet jeg er litt kresen på det.

Ellers er bilen meget god å kjøre, og har fått 2 nye dieselmotorer fra sitt samarbeid med BMW. Jeg forsøkte den minste 1,6 literen med 112 hk og den oppleves som sprek i de fleste tilfeller, kanskje med unntak av akselerasjon inn på motorvei med 100 km/t der man merker at det ikke er så mange hester som jobber under panseret. Vil du ha automat må du velge bensinmotor. Selv likte jeg godt det manuelle giret.


Helt fint stasjonsvogn-baksete, og greit med plass selv om de to fremste setene er relativt langt bak her.


Toyota har valgt manuell bagasjeromsåpning. Bra design bak også!


Et stort og romslig bagasjerom er en viktig årsak til at mange velger å kjøpe stasjonsvogn. Her er plassen lett å utnytte.


Førermiljøet i Toyota Avensis er godt, et ratt som er godt å holde i, stilige instrumenter og panel som det er lett å lese.
Skulle kanskje ønske meg styring av cruisekontroll på rattet, istedenfor spaken på høyre side av rattet som peker litt skrått nedover.
Toyota har også valgt å kjøre laser istedenfor radar til sitt Safety Sense system, så da har ikke cruisekontrollen avstandsholder.


Midkonsoller inneholder ofte en eller annen joystick sak, men her er det touch-skjerm og knapper ved skjermen.

Under klimaanlegget har Toyota laget en genial plass til mobiltelefonen din, med antisklimatte. Liker sånne geniale løsninger!


Meget godt ryggekamera, lurer litt på hvorfor ikke det var sånne streker i BMW 2-serie sitt ryggekamera, men det kan jo være man må «slå de på» i BMW’en?


Kjære snille Toyota, når dere lager en så kul bil må dere vurdere om ikke alle elementer skal få lov til å bli like kule som resten av bilen.

Greit nok at nøkkelen bare skal ligge i lommen, og at kanskje bare jeg og noen til bryr seg om alt av design på en bil, men er bare et ønske altså.


Toyota Avensis er en stilig bil, som nok kommer til å selge godt, og som kommer til å gi mange i Norge gode, stilige, komfortable og driftssikre kilometer på veier rundt omkring.

Dersom du vurderer en romslig stasjonsvogn må du prøve Toyota Avensis!!

Takk til Toyota Sør AS i Sørlandsparken, Kristiansand for lånet av bilen!

Andre som har testet ny Toyota Avensis:

Bilnorge.no
Autofil.no
Hegnar.no

Kategori:
Drivstoff: