Test av Toyota Auris Hybrid (juli 2015)

Toyota Auris Hybrid selger godt i Norge, den nye måtte testes.

Dato 17.07.2015 @ 12:24


Toyota Auris selges nesten bare som hybrid her i Norge, så det var den jeg testet en tur ned på kaia i Kristiansand ved Kilden Kulturhus.

Utstyrsnivåene på hybriden går fra Sense, via Active, Active S, Style og Style Blue opp til Executive – alt etter hvor mye utstyr du ønsker å ha i bilen.
Bensinbilen har ikke «Style Blue».
Bilen jeg har tatt bilder av, og har filmet er en hybrid med utstyrspakke «Style», og har da for eksempel LED nær/fjernlys, mørke ruter, fine 17 tommers alufelg og nøkkel du kan ha i lomma når bilen skal åpnes/låses/startes.
For å få med Toyota sin nye sikkerhetspakke «Toyota Safety Sense» må du velge utstyrsnivå Active S eller oppover. Det anbefales!
Har en følelse av at det å selge en bruktbil om en del år uten kollisjonsvern med autobrems kan bli noe utfordrende.

Sjekk FORBRUKSTEST av Toyota Auris Hybrid.


Litt video som viser bilens design, det eneste jeg ser for meg målgruppen for bilen kan reagere på er designet på baklyktene som jo ikke er helt anonym.


Baklyktene stikker seg litt ut på et ellers relativt stilig og mer nedtonet design. Design på bil vil alltid være en smakssak, men tror dette bør være spiselig for mange her i landet.


De 17 tommer store felgene er stilige, men de gir en effekt på kjørekomfort over små humper som kanskje ikke alle blir like glad i, og bidrar litt støymessig også.

Linjen fra baklyktene går helt frem til forlyktene, designerne har fått lov å kose seg litt med den.


Forsetene har brukbar sidestøtte, og jeg vil tro at mange sitter godt i dem.
Det er mulig jeg er litt sær, men jeg liker best elektriske seter, eventuelt seter der man justerer setevinkel med et hjul.
Her justeres setevinkel med en spak, og det kan være litt utfordrende dersom du i fart merker at du ønsker en annen setevinkel.


Det er mulig du er vant med søte små elektroniske girspaker, men for meg var det litt uvant med en girspak som spratt tilbake til senter etter jag hadde valgt det jeg ville ha.
Fordi det er en hybrid hører du jo ingen motordur heller, så da bilen gikk framover ble jeg sikker på at den var i D (drive).

Ellers har Toyota gjort mye med førermiljø, for å ta bilene inn i 2015. Den «glassaktige» finishen på touchskjermen kan man sikkert diskutere litt, for den kan gi eksklusivitet, men den kan også gi bra med sjenerende gjenskinn.

Husker jeg leide en Toyota Camry i USA i 2000, og jeg må smile litt når spaken til Cruisekontroll og knappene til sidespeil fortsatt er ca de samme i 2015 Toyota Auris Hybrid.
Det er kanskje bare jeg som tenker på sånt?


Mye blått, hvitt og grått i instrumentpanel, ser jo pent ut! Menyene er også enkle og intuitive å bruke, bra!

Girspaken har valget «B» som gjør at bilen ikke glir lett framover dersom man slipper opp gasspedalen, men bremser noe mer for å generere elektrisitet til bilens batteri. I en del biler som har dette valget kan man oppleve denne bremsingen som noe kraftig, men Toyota har funnet en bedre balanse. Samtidig kan du ikke justere trykket på gasspedalen for å bremse – altså kjøre uten å bruke bremsepedalen, men jeg antar de fleste er fornøyde med dette.

Rattet er godt å holde i, ikke så knallhardt som en del konkurrenter fra Asia har valgt. Et stykke unna BMW sin mykhetsfølelse, men helt klart et godt ratt, noe som egentlig betyr ganske mye, for du holder mye i et ratt.


Fra utstyrsnivå Active S og oppover får du med navigasjon, men i Executive er navigasjonen et hakk bedre.


Ryggekameraet fungerer godt og har fin oppløsning og følger med fra Active utstyrsnivå, men jeg synes vel det er litt unødvendig med lastebil-pip for å varsle meg om at jeg rygger, det holder med pip når jeg begynner å komme litt nær en hindring bak bilen etter min mening. P har en egen knapp, og er ikke på girspaken.


I baksetet merker man litt at dette ikke er en Avensis. Baksetene er gode, men takhøyden er noe begrenset, så jeg burde nok vært ca 4 cm lavere for å trives greit bak.
Det vi si at alle under 180 cm bør ha det komfortabelt på tur i dette baksetet.


Bagasjerommet er en del større enn i VW Golf, og gulvet har en plate som kan løftes opp til et høyere nivå for å gi flatt gulv når baksetene legges ned.


Auris kan du også få i Touring Sport, eller stasjonsvogn om du vil.

Hybrid med Executive utstyrsnivå får du fra 326 200, men vil du ha stasjonsvogn legger du i 341 600 (+ metallic lakk og vinterhjul).
Startpris på Auris er 281 600, og for Touring 299 000 – men da har du ikke hybridløsningen. Du får ikke bilen med dieselmotor.

Jeg mistenker at hybrid med executive blir lettest å selge brukt, men det er jo bare en mistanke jeg har.


Touring gir deg mye mer bagasjeplass, men trenger du ikke mye bagasjeplass kan du velge vanlig Auris som jo blir noe kortere og lettere å manøvrere i en by.


Skal du prøvekjøre Toyota, eller kjøpe Toyota kan du ta turen til Toyota Sør i Sørlandsparken.

Takk til Rune Eikli hos Toyota Sør for lån av Auris Style Hybrid!

Ut Juli er det ikke umulig at det kan vanke introduksjonstilbud, så ta deg en tur innom!


Toyota Auris er trivelig å kjøre, og jeg mistenker at den er trivelig å eie også.
Bilen vekker kanskje ikke noen voldsomme følelser, men den er god, og det er nok en av bilens styrker.
Det er veldig mange som vil ha en trygg og forutsigbar god bil, og som velger Toyota for også å slippe unna frustrasjonen som en del litt dårlig kontruserte biler kan gi.
En følelse jeg tror du vil få er trivsel, for Auris er en trivelig bil. Kan anbefale en prøvetur!

Andre som har testet Auris Hybrid 2015:

Bil og Motorbloggen

Bilmerke:
Drivstoff: