Test av Peugeot RCZ 2014 (aug 2016)

Jeg tester i all hovedsak bare helt nye biler fra forhandler, men her var det verdt å gjøre et unntak.

Dato 29.08.2016 @ 14:05


Så langt i bloggen her har jeg skrevet om nye biler jeg har lånt fra forhandler, men når jeg i helgen fikk muligheten til å prøve denne perlen av en Peugeot, så måtte jeg jo bare forevige den her i bloggen også! Denne RCZ er fra 2014.


Uansett hvilken vinkel du ser denne bilen fra er designet godt, og det er ikke alle biler jeg sier det om. Når jeg klare å klage over bakenden til Volvo S90 som er en utrolig lekker bil, så er det et eksempel på at jeg er rimelig kresen på design.


I 2014 fikk du bilen med en 1,6 liters bensinmotor med 156 hk, 200 hk eller 270 hk, og jeg testet den minste motoren.
Når bilen veier under 1300 kg, så går det igrunnen veldig greit unna. Automatkassa i denne bilen er relativt sportslig satt opp, så den er heller turtallsvillig enn bensinsnål. Veldig rett oppsett for en slik bil!


Det er vel nærmest en selvfølge at du setter deg ned i en RCZ, og jeg lurte jo litt på om jeg ville komme til å få det elektrisk justerbare forsetet langt nok ned, og om jeg ville få plass til hodet. Begge deler gikk svært bra, og setet var komfortabelt. Taket er utformet slik at det skal gi fører og passasjer ekstra plass til hodet.


Ettersom jeg har kjørt veldig mange svært nye biler med helt nye infotainmentløsninger, så merker man jo at det har skjedd ganske mye på den fronten siden de løsningene her var helt nye. Selv i 2014 fantes det nok en del løsninger som opplevdes mer moderne. Når det er sagt så bryr du det usedvanlig lite om digitale duppeditter i en bil som dette, for her er kjøregleden i fokus, og du vil heller ha av anlegget for å høre motoren leke. Rattet var meget godt å holde i, og det er jo fint på svingete veier og for de som liker gode ratt (som meg).


Et litt snodig bilde av baksetet, men der sitter du neppe med mindre du er så liten at du ikke leser blogg.
Kan du lese blogg må du ha ben du kan koble av litt før kneleddet for å få plass baki der. Mulig jeg overdriver litt, men det var ikke aktuelt for meg å teste, for å si det sånn.


Det er mulig at det finnes biler som er bedre for deg om du er veldig introvert, og ikke vil snakke bil med folk som kommer bort til deg for å spørre hva slags bil det er du kjører rundt i. De fleste andre takler slikt helt greit.


To svært fine potter på venstre side, du måtte nok ha større motor for å få dem på hver sin side.
Spoileren går automatisk opp når du kjører fort nok har jeg blitt fortalt, men så fort får man ikke kjøre her på Sørlandet, så jeg brukte knappen i midtkonsollen for å vippe den opp, fordi jeg syntes det var stiligst å ha den oppe.


Bagasjerommet er sjokkerende praktisk, her kan du dra på bilferie og kose deg med svingete veier alt du orker uten å måtte legge igjen bagasjen hjemme.


Ta en titt her Volvo, dette er et design av bilens ende som man rett og slett blir glad av.

Det er vel noe som heter «når enden er god er allting godt», men jeg er nok litt uenig, for jeg synes at alt må henge sammen og ha en helhet som er stilig, som her på RCZ. Bilen er som du ser bred, 185 cm bred, og det gir et svært godt veigrep på svingete vei. Bringer fram gliset hos den som kjører bilen.

Får du muligheten til å prøve en Peugeot RCZ, så grip den sjansen!
Tusen hjertelig takk for lånet til de glade bileierne av denne lekre bilen!!