Nye Peugeot 2008 er av meg definert som en mellomstor bil, fordi den er mye større enn biler som VW Up og Aygo, og litt større enn VW Polo og Yaris.
En mer høyreist bil, SUV, men har ikke firehjulstrekk.
Sammenlignet med forrige 2008 har den virkelig fått seg en svært så vellykket ansiktsløftning!
Prismessig starter den på 215 500 i Access utstyrsnivå og med en 1.2 bensin på 82 hk.
Oppdatert des 2017 – Vintertest av Peugeot 2008.
Etter Access kommer Active, Allure og GT-Line. Jeg kjørte en 1.2 bensin med 110 hk som passet veldig fint til bilen.
Samme motor finnes også med automat, og det er kampanjepris på automatgir for tiden hos Peugeot, så det får du for 4 900 istedenfor 15 000.
Jeg synes nye Peugeot 2008 har fått et veldig trivelig og stilig design.
Bilen jeg testet koster 50 000 mer enn innstegsmodellen, og for det får du blant annet Active City Brake, som er en automatisk nødbrems i sakte hastighet. Klimaanlegg i 2 soner, Deilig skinnratt, alufelger, mer aludetaljer som gir bilen et stilig utseende, delskinn sportsseter, DAB+ radio og infotainmentskjermen, og mye mer… Spør du meg får du ganske mye for de pengene der!
GT-Line går mest på utseendemessige ting, og kommer på 9 900 ekstra istedenfor 15 000 ekstra nå når det er kampanje.
Sportssetene i delskinn opplevde jeg som komfortable, men en litt lenger tur er sikkert lurt. Jeg har ikke veldig sans for spak til å regulere setevinkel med, men det var det her. Sørg for å stille inn setet FØR du begynner å kjøre! Spør du meg er løsningen relativt trafikkfarlig dersom du forsøker å justere ryggvinkelen når du holder på å kjøre.
Interiøret er ryddig og pent, men tar du på materialer i dashbord og dører så er det spart en del kroner her på å velge litt billig hardplast der det er mulig.
Rattet er godt å holde i, girspaken er stilig og komfortabel, brekket er ganske kult, så mye bra der du skal ta mye.
På Allure kan du velge stor JBL stereo og navigasjon som ekstrautstyr, det er vel ikke det dummeste du velger på ekstrautstyrslista.
Ryggekamera står også på listen over mulig ekstrautstyr på Allure, og det er også noe jeg mener er fornuftig på en SUV, selv om den er relativt kompakt.
For meg var det litt vel trangt i baksetet med tanke på plass til hodet og ben, men de fleste under 180 cm vil ha det veldig greit og oversiktlig her bak.
Finnes en del biler det er litt mindre kronglete å komme seg ut av baksetet på, for her bygger hjulbuen en litt smal ut-/inngang.
Det er ikke bare for de foran at det blir lyst og trivelig om du velger glasstak fra listen over ekstrautstyr, men også for de der bak gir det en helt annen romfølelse som kan være gunstig når plassen ikke er helt enorm.
Her bak på bilen synes jeg Peugeot har kommet godt fra det når det gjelder design, gir et stilig og eksklusivt inntrykk.
Til å være en bil som ikke er veldig stor, så har du her ganske brukbar bagasjeplass! Jeg vil tro denne bilen vil kunne fungere som hovedbil for svært mange av dagens litt små familier. Den vil også kunne være et godt valg for de som ikke ønsker å sette seg ned i en bil, men mer rett inn i den.
1.2 liters bensin med 130 hk er heller ikke helt feil rundt byer som Oslo, Bergen og Trondheim der det mest sannsynlig kommer til å koste mer for bompasseringer med dieselbil enn med bensinbil i framtiden.
Nye bensinmotorer som har helt greit drag selv med bare 1.2 liters motorvolum, og som har lavt forbruk, ikke så rart at de kan vinne «årets motor 2016» med den! Anbefaler å teste den, og så kan du jo se om du liker den best med manuelt gir eller automatgir.
Kan også anbefale en prøvetur med nye Peugeot 2008!
Takk til Chr. Repstads Sønner AS i Grimstad for lånet av bilen!
Andre som har testet nye Peugeot 2008:
Hmm… ønsker tips om andre som har testet den nye versjonen av Peugeot 2008!!