Vintertest av Peugeot 2008 (des 2017)

Jeg fikk en forespørsel fra en leser som lurte på hvordan Peugeot 2008 var på vinterføre, så det måtte jeg jo finne ut av.

Dato 12.12.2017 @ 17:14

 

Jeg fikk en forespørsel fra en leser som lurte på hvordan Peugeot 2008 var på vinterføre, men den gang jeg testet nye Peugeot 2008 første gang, i juni 2016 var det ikke så mye vinterføre å oppspore.
I et desemberkaldt Grimstad i dag derimot var det plenty vinterføre å få testet 2008 på.


Ettersom bilen er testet før er det mest vinteregenskaper jeg kommer til å si noe om i denne testen.
Snøen kom søndag ettermiddag og utover mandagen, så den er ikke veldig gammel.
Temperatur i dag var like under frysepunktet, så snøen var tørr og luftig. Der det hadde kjørt en del biler var snøen hardpakka, og da kan den bli ganske glatt av seg.


Testbil var en 2008 Allure, med 1,2 liters PureTech bensinmotor på 110hk og automatgir. Startpris 273 500. Samme bil med GT Line utstyrsnivå starter på 288 500. I GT Line får du med et hjul som du gir bilen beskjed om føreforhold på, det hadde ikke denne testbilen.
Testbilen hadde på seg piggfrie vinterdekk fra Nokian.


Det du har på automatgiret er et vinterprogram, som gjør at du ikke like lett får til å spinne på glatta.
Det å kjøre på vinteren handler mye om fysikk, ikke akkurat noe jeg er veldig god på, men la oss si du skal ned en bratt isete bakke, så sklir en bil med 4×4 like herlig som en med forhjulstrekk eller bakhjulstrekk. Kjører du for fort inn i en glatt sving skjer det også noe i forhold til fysikk, og det er usedvanlig mange med 4×4 som må trekkes ut av grøfter fordi de regner med at de kan kjøre som på sommeren fordi de har firehjulstrekk. Fysikken gjelder for alle på vinteren.


Her kommet et bilde av bakken opp til huset vårt, den er bratt og umåket, og dette var det eneste stedet jeg klarte å få 2008 til å spinne.
Kjørte opp til det bratteste og stoppet der for å teste bakkestart derfra, det gikk ikke. Rygget rolig ned igjen, og kjørte rolig helt opp uten problem.


Jeg testet også bilen på skogsvei, og fant meg en bratt bakke for å teste bakkestart der, men der spant ikke bilen noenting.
Bilen føles meget stabil og robust på vinterføre, og du skal herje litt for å lage noe form for spinn på hjulene.
Ønsker du å kjøre pent kommer du svært godt fram med denne bilen på vinteren.
Kanskje litt klønete å sammenligne med Saab fra 2008 som jeg kjører til daglig, men denne er mange lysår bedre på vinterføre enn Saaben er.


Ryggekameraet leverer bilder med svært god kvalitet, og det er jo kjekt om man skal rygge på parkeringsplass i julestria.
Det er en av de hyppigste skadeplasser for biler i desember, så ta det bittelitt mer med ro på parkeringsplasser i desember! Se deg rundt og har du ryggekamera så bruker du det. Kan bli mange julegaver av de tusenlappene man sparer der.

Min konklusjon er at jeg sliter med å forstå hvilke forhold du skal ha for å ikke komme greit fram med denne bilen på vinteren.
Test det gjerne selv på de forhold du selv har, men i Grimstad fant jeg ikke noen så utfordrende veier til at jeg klarer å ikke komme fram med den, og det er bakker her.


Inne i bilen har du et greit klimaanlegg, og du har varme i setene, muligens på en noe uvant plass for enkelte?


Klimaanlegget ser du lavt nede i midtkonsollen. Jeg fant ikke noe varme til rattet, så hold hendene unna aluminiumen til kupeen er greit oppvarmet.
Så kan du jo vurdere motorvarmer dersom du bor en plass med mye kulde, det vil både du og bilen sette pris på i lengden tror jeg.


Takk til Chr. Repstads Sønner AS for lånet av bilen!