Test av ny Opel Zafira (des 2016)

Familiefrakteren fra Opel i ny versjon

Dato 14.12.2016 @ 15:06


Opel har kommet med mange bilnyheter i 2016, og nå like før jul kom også Zafira med oppgradering. Opels flerbruksbil, som var veldig tidlig ute med fleksible seteløsninger, og som har vært med på å bane veien for en egen bilklasse.


LED-lysene gir bra lys, også på veier uten gatelys. Det er ikke helt som LED-Matrix som Astra har, men det skal godt gjøres.
HER har du Opel sine egne sider om Zafira.


Bilen ser ikke så ekstremt stor ut, den har et trivelig design til å ha 7 seter tilgjengelig. Høyden i kupeen utnyttes godt.
Prismessig starter bilen på kr 359 900 med 1,4 liters bensinmotor på 140 hk, manuelt gir og utstyrsnivå Innovation.
Dyreste versjon har en 2 liters diesel med 170 hk og automatgir, og utstyrsnivå Premium, den kommer på 474 900.
Bilen jeg testa hadde bensinmotor og automatgir, og den var grei nok den, men personlig har jeg litt mer sansen for kreftene i en dieselmotor til en bil som jo kan ha en del folk og bagasje i seg.


Gode forseter med elektrisk justering, men personlig synes jeg vel kanskje at sideputene klemmer litt mye, og savnet at man kunne justere klemmingen slik man kan i Volvo V90 sine beste seter. For all del, det er gode seter.


Førermiljøet i Zafira er pent, ryddig og fleksibelt. Koppholderne du ser bak girspaken kan skyves inn under armlenet. Mye kan flyttes og arrangeres slik du måtte ønske å ha det. Selv om mange knapper er tatt bort, og mye har havnet i skjermen, så føler jeg vel at det ikke er helt på nivå med ryddigheten i menyer og knapper til Audi og BMW, men en helt klar forbedring, og store skritt i riktig retning. Bilen er god å kjøre, det er jo veldig sentralt at er på plass.


Fleksible bakseter som kan justeres individuelt i lengderetning, og selv om midtsetet ikke har egen ISOFIX, så er det ganske ok bredde på det, noe som gjør det veldig brukbart til en som ikke har bakovervendt barnesete (som har en tendens til å kreve ISOFIX. Rikelig med plass når setene er i bakerste posisjon.


Baki her har vi enda et eksempel på en av bilens store klare fordeler, nemlig plass og fleksibilitet.
Designet med nye baklykter er også ganske fint til flerbruksbil å være.


De to bakerste setene er nok mest beregnet for kortere turer, for bagasjeplassen bli ganske beskjeden med dem i bruk. Noen bager/bæreposer er det plass til baki der.


For at noen skal kunne sitte bakerst, må de på rad 2 ofre noe av sin benplass, dette bildet er tatt med rad 2 i bakerste posisjon. Jeg gjorde ingen forsøk på å skvise meg inn der for å si det sånn.


Med 5 seter i bruk får du veldig stort bagasjerom, men her må det være en liten trykkfeil eller misforståelse på Opel sine nettsider, for du har ikke 1860 liter med 5 seter i bruk, det tror jeg nok heller er med 2 seter i bruk… men god plass har du med 5 seter i bruk, det er det ingen som helst tvil om! Dette er nydelig for barnefamilier som skal ha med reiseseng, ekstra stol, og bager og kofferter på tur med småttisene sine.

Litt mer metallisk lyd fra dører og bakluke kan man kanskje leve med, når man sparer noen hundre tusen i forhold til en del konkurrenter?

Trenger du mye plass, en god bil å kjøre, og god fleksibilitet i interiøret?
Ta turen til nærmeste Opelforhandler og prøv nye Zafira du også!

Takk til Auto-Car på Stoa utenfor Arendal for lånet av Opel Zafira!

Annonse