Jeg testet den i Highline utstyrsnivå.
For en som nylig har hatt en Golf i 3 år var det svært mange likhetstrekk når man ser Poloen. Joda, den er en del mindre, og du får den ikke med de samme motorer, og det er noe utstyr du ikke får på den, men for de som synes Golf begynner å bli litt stor, kan Polo være et glimrende alternativ.
Jeg synes Polo ser stilig ut, spesielt med LED-pakka som følger med Highline.
Bilen får du i Trendline, Businessline og Highline. Startpris er 206 500, da yter 1-literen 65 hester og du har 5 trinns manuelt gir.
I Businessline og Highline yter 1-literen 95hk og du kan velge mellom manuelt gir eller DSG med 7 trinn.
Jeg testet Highline med DSG, og den starter på kr 262 800.
Senere kommer den med flere motorer, og det skal komme en GTI-versjon av bilen med 200hk, den kan bli særdeles artig!
Setene er fine, ikke heftig gode og ikke elendige, du sitter helt greit i dem og har brukbar sidestøtte også.
Jeg har jo skrytt mye av justering av rygg med hjul fremfor spak, men her var det litt småtrangt mellom sete og «vegg», så det bør gjøres før du kjører avgårde.
Førermiljøet er noe mer kompakt enn i Golf, men midtkonsollen er også noe smalere. Manuelt brekk istedenfor elektronisk. Kul form på koppeholderen bakom giret. Skjermen til infotainment som er i denne bilen er standardutstyr, og får jo unektelig interiøret til å se svært moderne ut.
Dersom du ønsker at den skal inneholde navigasjon, så er det ekstrautstyr.
Rattet er godt å holde i, men etter min smak en tanke hardt. Adaptiv cruise på en Polo er rett og slett ganske kult! Det er standardutstyr fra Businessline. Styres fra rattet, og fungerer veldig bra.
Man kan etter det selger og nettside sier få bilen med Active Info Display dersom man velger Businessline eller Highline, det koster i følge selger 4 300 for Highline og 6 000 for Businessline. Testbilen hadde ikke AID.
Navigasjon i den store fine skjermen koster 8 300 ekstra, Jeg skal ikke si for mye om det er lurt å ta med eller ikke, men har du valgt Active info display synes jeg nok det hører med. Fint klimaanlegg har du også under infotainmentskjermen, men rattvarme fant jeg ikke.
Ryggekameraet er ikke standard, det koster kr 2400. Bare tilgjengelig for Businessline og Highline.
Ikke så mange av «knappeplassene» til venstre for girspaken hadde knapp, men du kan slå av/på parkerings-sensorer og antispinn.
Et par USB-tilkoblinger har du også, for å lade telefoner eller annet.
Jeg kommer meg greit inn i baksetet, men noe trangt er det både til knær og hode. Vil si at alle under 180cm får grei plass bak her, litt avhengig av hvem som sitter foran.
En bil som dette er ikke laget for at en stor familie skal reise på tur med masse bagasje, men er det noe plass igjen etter at det er delt ut en god del til de i forsetet og baksetet?
Skal ikke påstå at 349 liters bagasjerom er stort, men du kan jo kjøpe hengerfeste og dra med mer bagasje til langturen bak bilen om du vil, så lenge hengeren med brems ikke veier over 1 tonn skal det gå fint med 95hk-motoren.
Jeg trivdes godt i nye Polo, god å kjøre, satt opp for drivstofføkonomisk kjøring, det vil si høyt gir, noe som gir noe saktere gassrespons. Du kan jo gire mer manuelt med automatkassa dersom du vil at den skal ha mer respons. 0-100 skal kunne gå unna på 10,8 sekunder. Etter min mening trives man bedre med komfortabel reise fra A til B i Polo. Spesialdesignet for mye småkjøring, men du vil nok trives bra også på langtur!
Det å gå rett fra Kia Stinger til VW Polo er jo nesten litt urettferdig for Poloen sin del, men den var en positiv overraskelse. Overraskende fin å kjøre.
Er du på Sørlandet kan du jo svinge innom Gromstad Auto og teste Polo du også.
Takk for lånet av nye Polo!