Test av Kia Stinger (des 2017)

Kia Stinger er noe så uvanlig som en GT fra Kia, kan det bli bra?

Dato 18.12.2017 @ 17:22

Kia Stinger er en GT-bil, på Engelsk «Grand Tourer», på Italiensk «Gran Turismo», en bil med mye hestekrefter som er designet for å reise på langtur med.


Det er ikke så veldig lenge siden denne Stingeren ble avduket her hos Motor Sør, nærmere bestemt 30/11-17. Det kan du se mer fra HER.
Jeg har rukket å glede meg en stund til å teste denne bilen på veien.


At Kia lager en GT som koster fra 585 400 til 1 045 400 er det en del som er noe overrasket over, og Kia hadde vel egentlig planer om å bare ha den som en konseptbil, men det var så mange som ba på sine knær om at Kia måtte få den i produksjon at de valgte å lage den.


Kia Norge regner ikke med å selge veldig mange Stinger i Norge, men bilen er glimrende for å bygge bilmerkets image, og selv om avgiftene på bilen er høye, fra 204 437 til 531 726, så tror jeg nok noen slike biler blir solgt også her i landet. Da kanskje spesielt den jeg testet, 200hk diesel med 4-hjuls trekk og GT Line utstyrsnivå. Startpris på 745 400.
Det kommer også til å selges noen med 200hk diesel og bakhjulstrekk med Sport utstyrsnivå, der startprisen er 585 400 – til de som ikke er så opptatt av utstyr og firehjulstrekk.


Jeg var heldig med været på testdagen, kaldt og fint vintervær, med tidvis sol. Det er fine forhold for en bil med 4-hjulstrekk.


Du setter deg ned i en GT, sånn er det bare, og slik er det også her. Du setter deg imidlertid ned i noen meget gode skinnstoler (GT Line utstyr), med gode innstillingsmuligheter. Minnefunksjon har man også på førersiden. På grunn av at man setter seg ned i bilen er øvelsen «gå ut av bil» kanskje mer utfordrende enn å «sette seg inn i bil», men en GT-bil skal man jo gjerne kjøre langt, og ikke gå hyppig inn og ut av. Tenkte selv da jeg satt der at jeg gjerne kunne blitt med denne bilen på langtur nedover Europa.


Måtte nesten ta med førerdøren, for den er så fin, med aluhåndtak og fin høyttaler – forøvrig meget god lyd.


Rattet er meget godt å holde i, og har rattvarme, som gjør godt på kalde vinterdager. Jeg mistenker Kia kunne «tjent på» å lage et mer «eget ratt» til Stinger slik at det i større grad sto mer i stil til det ellers så eksklusive interiøret, men de har isteden valgt å bruke nesten samme ratt-design som andre Kia-modeller har. Veldig fine girpadler bakpå rattet.


Midtkonsollen består i all hovedsak av eksklusive elementer som man blir glad av å se på og å bruke.
Det jeg er litt mer usikker på er infotainmentskjermen, som man finner igjen i andre modeller fra Kia, kunne vært løst mer elegant når alt annet er så lekkert.


Under lokket til høyre for girspaken er det rom for kopper eller flasker, litt ulik størrelse på dem, som blir illustrert med de to ulike flaskene jeg har plassert der.


Meget bra ryggekamera, med mulighet til å få fokus på områder bak bilen der man har minst oversikt, i tillegg til 360 løsning.


Stinger har også kamera foran, der man også kan velge å få se områder der man har lite oversikt, slår seg av når hastigheten ikke egner seg for parkeringsplass.


Under infotainmentskjermen er det et alu-knappesett for infotainmentskjermen, og knapper for klimaanlegget under der igjen.
Godt mulig ratt og setevarme kunne vært sammen med «klimaknappene», men det ble veldig stilig med de knappene som er bakom girspaken.


Bak forsetene er det 3 seter til, og jeg vil tro at de som må sitte her sitter greit her, spesielt om man er under 180cm, da er det fin plass i alle retninger.


En GT som er laget for langturer trenger ikke å ha prioritert noe særlig plass til bagasje.


I Kia Stinger er det rikelig med plass til bagasje for langturen. God bredde rett ved lukens åpning, og god dybde.


Hvordan er en bil som dette å kjøre?
Vel, 200 dieselhester kan høres lite ut, men det er det ikke, spesielt ikke om man velger kjøremodus sport eller sport+ – da får motor og eksosanlegg en særdeles trivelig lyd, og bilen et artig skyv. En GT skal ikke være vill, men rikelig med krefter er det, som det skal være.
Giret er presist. Bilen har også styringsassistanse, ikke bare varsling, og følger norsk lov ved å be deg holde på rattet etter få sekunder. Det jeg liker med assistenten er at det ikke oppleves som slitsomt mye aktivitet i rattet fra systemets side når man kjører. Det griper ikke inn før det må.


Man ser valgt kjøremodus midt mellom turteller og speedometer, og i infotainmentskjermen. Motorlyden i Sport og Sport+ må oppleves. Har en mistanke om at den lyden er enda et hakk heftigere i den sterkeste bensinmotoren. De oppmerksomme vil se at det er bilde av en «bil på glatta» ved siden av Sport+ valget, og det er fordi at dette valget slår av stabilitetskontrollen.


Ønsker du en sterk bil med firehjulstrekk, som det er veldig trivelig å kjøre langt med bør du se nærmere på Kia Stinger.

Takk til Motor Sør for lånet av Kia Stinger.

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: