Skoda Superb SportLine er en lekker versjon av storbilen, med sorte speilhus, sort i grillen, sorte takrails, sorte vinduslister og litt mørkere glass i blinklysene bak. Den har også sportsseter, og sportsratt som standard. Usedvanlig tøff i rød!
Designet på enderørene er også spesielt for Sportline, ikke helt ekte, men ser jo pent ut.
Superb Sportline starter på 445 500 for stasjonsvogna og 435 000 for kombien.
Er en litt egen følelse når forhandleren setter på prøveskilt og flytter bil fra utstillingen og ut på gata så jeg skal få teste, det kan liksom ikke helt forklares, annet enn at det er veldig moro og stas!
Fine frontlykter på Superb! Her ser vi også den sorte grillen, og radaren i sort som sørger for ønsket avstand til bilen foran når du bruker den adaptive cruisekontrollen.
Bilen jeg skulle få teste var utstyrt med en 2 liters diesel med 190hk og 4×4 med DSG. Startpris for denne er 511 600.
Det var krysset av MYE på listen over ekstrautstyr, så prislappen på testbilen var cA 615 000.
Den heftigste motoren til bilen er en 2 liters bensin med 280hk 4×4 og DSG, og en startpris på 609 500, den skulle jeg likt å testa!
Snø er det ikke så mye av i Arendal og Grimstad, så var ikke forhold for å teste 4×4.
Synes Superb SportLine er veldig fin og tøff. Stilige linjer!
Velkommen inn til seter i skinn/alcantara med pent rutedesign, elektrisk justerbart med minnefunksjon på førersiden, så kan du velge om du vil betale ekstra for at passasjersetet foran skal være elektrisk justerbart, kan jo være kjekt å spare de kronene. Godt sete, men skulle gjerne kommet et par cm lenger ned med setet for å ha helt optimal utsikt.
Førermiljøet har mange likhetstrekk med VW, og oppleves som bra, men så var det meg og materialkvalitet da… Karbonlook plastikk og alu-look plastikk må jeg innrømme at jeg og mine fingre kan styre sin begeistring for. Men noe må man jo spare inn på også da, for å få lavere pris på Skoda enn VW. Rattet, der du skal holde mest, er meget godt å holde i. Det er en meget godt sportsratt!
Logiske og forståelige knapper og løsninger, en bil der er lett å trives i.
Bra kvalitet på ryggekamera og på infotainment ellers, fine og ryddige instrumenter, men ikke Virtual Cockpit. Kommer vel senere vil jeg tro, Audi og VW må få ha det alene litt til først.
Sportline har noen «performance instrumenter» tilgjengelig om du skulle ønske det, er jo litt moro da!
Superb er velkjent for sin enorme bakseteplass, så sliter de som sitter bak i bilen du har nå med plass til bena, da bør du sjekke ut Superb!
Velger du panorama glasstak vil du også få romfølelsen langt oppover der bak. Bakseteplassen er rett og slett utmerket!
Bagasjerommet er heftig stort og lett å utnytte de 660 literne du har til disposisjon under hattehylla. Er du lei av å ikke få med deg feriebagasjen bør du sjekke ut Superb! Her var elektrisk bakluke krysset av for på ekstrautstyrslista, veldig greit når du har stasjonsvogn som jo blir skitten der bak.
190hk diesel gir bra skyv i akselerasjon, sånn at det blir på kanten til moro rett og slett å kjøre ut på motorveien.
Gode dempere, som i denne bilen var med adaptivt understell og kjøreprofilprogram, så du kan velge hvordan bilen skal oppføre seg. Mistenker man velger «normal» og lar den stå der, men arrester meg gjerne på det om jeg tar veldig feil.
Støynivået inne i bilen oppleves som lavt, ikke helt på Audi Q5 nivå, men likevel lite støy. Noe som bidrar til at kjøreturen blir ekstra trivelig.
Skal godt gjøres å ikke trives i en Skoda Superb Sportline!
Skulle du befinne deg i nærheten av Arendal kan jeg anbefale en tur innom Gromstad Motor Stoa, fin butikk, bra biler og flinke folk!
Takk til Gromstad Motor Stoa for lånet av en svært fin Skoda Superb Sportline!