Er du på jakt etter en bil som størrelsesmessig ikke er så langt unna VW Golf, så bør du bruke litt tid på å sjekke ut nettopp Kia Rio.
Mange som setter pris på biler som ikke er for store. Denne er så vidt over 4 meter lang.
Jeg testet versjonen med 1 liters bensinmotor som har 100hk, og det kan jo høres noe spinkelt ut, men det føles ikke slik.
Når du drar på får du en litt tøff raspete motorlyd, og det drar helt fint, trivelig opplevelse.
Når man går fra Volvo XC60 sine seter til disse i Kia Rio forventer man seg en skikkelig nedtur, men jeg ble rett og slett litt overrasket over hvor komfortable de faktisk er på tross av at de kanskje ikke ser så spennende ut.
Noen tenker kanskje at det var rart at de har mekanisk brekk fremfor de nye elektroniske som jo har vært her noen år, men jeg hadde en utrivelig opplevelse med elektronisk brekk her om dagen i min egen Golf. Sto i en svært bratt nedoverbakke og skulle rygge oppover, men så fort jeg kom borti gasspedalen slapp det elektroniske brekket og bilen suste nedover. Nå var jeg kjapp på bremsa, men måtte finne noen steiner å stanse bilen med så jeg fikk rygga opp bakken uten at bilen kunne trille nedover i full fart – ekkelt!! Nei, er man i en slik situasjon med mekanisk brekk er det null stress!! Det har sine fordeler!
Førermiljøet er ryddig og oversiktlig. Jada, det er mye billigplast, og ikke så kult design innvendig som i nye Nissan Micra, men det er en plass man raskt trives, og designet er helt greit. Den er ganske godt utstyrt, men man merker Kia har spart litt her og der.
Cruisekontrollen er ikke adaptiv, Bilen piper om du har på filvarsling, ikke aktiv styring.
Rattvarme er litt snasent på en bil som koster 224 900. Du kan naturligvis få den billigere, fra 199 000 i «Classic edition», den jeg testet heter «Active» og har da mer utstyr. Du kan også få bilen med to varianter av en 1,4 liters dieselmotor, med 77 eller 90 hk til 204 900 og 234 900. Den minste dieselen har mer NM enn bensinmotoren, men hvordan de motorene oppleves har jeg ikke testet.
Bilen skal komme med automatgir over nyttår, men foreløpig finner man ikke det i prislistene.
Ryddig oppsett på knapper på rattet, på høyre side styrer du cruisekontroll og menyen mellom speedometer og turteller.
På rattets venstre side kan du snakke til bilen, endre volum, mute, skifte sang/stasjon og styre telefon. Ryddig og med logiske symboler.
Til venstre for rattet har du knapp for å slå på piping om du forlater fila du kjører i uten å blinke, dekktrykk-kontroll, ESP, og lysinnstillinger inne og ute.
Fjæringskomforten er grei, naturlig nok et stykke unna storebror Optima, men bra i forhold til andre i samme klasse.
Fin infotainmentskjerm, fin lyd i anlegget, det er mye som er fint med denne bilen, og kjørefølelsen er også fin, dermed trivdes jeg nesten overraskende godt i nye Kia Rio, fordi alt rett og slett var veldig fint og greit. Nå alt kommer til alt er det jo ganske sentralt å trives med en bil, og her får du på toppen av det hele veldig mye bil/utstyr for pengene.
Baksetene har god hodeplass, men noe begrenset benplass, så anbefales ikke for dem med lange ben.
Designet er fint, og det som er litt moro er at du faktisk kan kjøpe en del styling til bilen – farts-striper og mye moro, som gjør at den blir ekstra tøff.
Bagasjerommet er beskjedent, men relativt normalt for bilklassen, 325 liter. Du kan ha henger om du trenger å ha med mer, men bør nok ikke være spesielt tung, for det er begrenset med krefter til å trekke mye ekstra. Uten henger er alt meget trivelig.
Kia Rio er fin, trivelig, mye bil for pengene, og der Golf starter i pris har du en bil med masse utstyr. Det er grunnene til at du bør sjekke denne bilen om du skal ha deg en mellomstor bil på ca 4 meter.
Takk til Bertel O. Steen avd Arendal for lånet av nye Kia Rio!