Test av nye Jaguar E-Pace R-dynamic SE (feb 2018)

1. mars åpner British Cars Kristiansand, men alerede nå er det mulig å teste biler!

Dato 22.02.2018 @ 19:54

Isen ligger på vannet, snø er det over alt, bortsett fra på de tørre saltede veiene, dermed kunne jeg sette Jaguar E-Pace i Sportmodus, og ta den med på en test-tur.

British Cars Kristiansand åpner offisielt 1/3, og skal ha åpningsfest, mer om det på deres Facebooksider.
De er en del av Gumpen Gruppen, og flytter inn i lokalene til Motor Sør, som skal inn i noen nabolokaler etterhvert. Blir muligens noe sameksistens i starten der. Uansett er det bra med autorisert forhandler av Jaguar og Land Rover her på Sørlandet!

E-Pace er lillebror i Pace familien med sine nesten 4,4 meter i lengde, F-Pace er storebror, og om ikke lenge vil nettet strømme over av informasjon om den elektriske I-Pace som endelig har kommet seg forbi konseptstadiet og blitt en ferdig bil som en haug med folk fra Norge vil ha!

Jeg testet en E-Pace R Dynamic, og om du svinger innom Jaguar sine nettsider vil du se at det er mange ulike design-/utstyrsvarianter av E-Pace å velge mellom. Så kan man legge på en S, SE eller HSE for enda mer utstyr.
Akkurat nå i skrivende stund er det kampanje på akkurat denne bilen jeg testet til 599 000 + frakt + vinterhjul og ev hengerfeste.
En rabatt på kr 108 200 det kan være kjekt å få med seg om man skal ha en E-Pace.

Jeg liker veldig godt designet på E-Pace, også baksiden er stilig, noe ikke alle får helt til.

Setene er gode å sitte i, og i denne versjonen hvor du kan justere dem elektrisk i alle mulige retninger skal du være litt snodig skrudd sammen om du ikke får til å finne en god sittestilling. Man kan ikke dra ut fremre del av setet, men man kan justere vinkelen foran der, slik at man får lårstøtten man er ute etter. Fin sidestøtte er det også her, og det er bra, for denne bilen tror jeg faktisk du vil ønske å dra med deg på svingete veier.

I døra finner du minneknappene for setet, noe jeg er glad i. Ellers er det jo fine materialer som er valgt, det gjør noe med følelsen der inne.

Her trivdes jeg raskt, med skinn og metall og fine designløsninger. Sånt som gjør meg glad.

Rattet er godt å holde i, og knappen for rattvarmen er strategisk plassert på rattet.
Mulig enkelte føler at instrumenteringen er noe analog, mens andre kanskje synes den er for digital, smak og behag.
Det bør være mulig å trives godt i et slikt førermiljø.

Om du ser på hastighets-skiltet, så står det ikke km/t, men det står mph… ettersom 40 mph er ca 64,4 km/t er det sikkert noen kverulanter der ute som vil prøve seg om de stanses av «onkel politi»… Mulig dette er en enkelt innstilling altså, men det brukte jeg ikke tiden min på å finne ut av, syntes det var en litt artig detalj jeg.

I disse OL-tider passet det bra å høre på NRK-Sport på et godt anlegg, og en stabil og fin DAB.
Jeg synes Jaguar har et veldig trivelig utseende på sin infotainmentskjerm.
Ser du på knappene under skjermen vil du se at det er varmetråder i frontruta, de ser du om bakgrunnen er snøhvit, men ellers er de ikke så lette å få øye på. Knappen med de to setene var litt fiffig… da fikk man opp følgende meny:

Menyen for setevarmen. Ser jo lekkert ut, men jeg er liksom litt mer vant med at det er en knapp for hvert sete, og noen lys i tilknytning til de knappene som indikerer hvor varmt setet skal være.

Ryggekameraet har meget god bildekvalitet, og er nok en fordel å ha på en crossover/SUV med noe begrensa sikt bak bilen.

Klimakontroll er fordelt på 3 runde vri- og trykkebrytere. Til venstre for girspaken er det en bryter for kjøremodus, der du kan velge om det er snø/is, og en del andre valg før sport. Med tørre saltede veier gikk jeg for sport.

D150 står får dieselmotor med 150hk, men jeg tror ikke jeg noen gang har kjørt en bil med 150hk diesel som har føltes like frisk i avtrekkeren.
Bilen veier tross alt 1843kg, det er nesten så jeg sliter med å skjønne det helt.
Motorlyden var også trivelig, og ikke minst fjæringene, som klarer kunststykket å kombinere komfort med kjøreglede.

Neida, bilen er ingen råtass, men duverden så god den er i fohold til hva man kanskje skulle tro ut fra «tallenes tale».
Den er et stykke unna på «heftighetsskalaen» i forhold til Jaguar XF R-Sport Sportbrake med sine 241hk, men denne kan jo få tilsvarende motorisering da.

Jeg får plass i baksetet, men å si at plassen er rikelig ville være å ta litt i. Håret kommer litt oppi taket og knærne er sånn nesten borti forsetet… et par cm kortere/mindre omfangsrik, så ville jeg nok hatt fin plass… Tror nok ingen under 180cm klager på plassen bak her.

Med et lekkert design bak, god plass i forsetet og akseptabel plass i baksetet, kan det da bli plass til bagasjen?

Joda, her er det plass til bagasje, kloke hoder som har fordelt plassen i E-Pace. Som Jaguar selv sier det, så holder E-Pace for veldig mange når det kommer til størrelsen på bilen. Henger kan du også trekke, 1800kg.

Bilen finnes også med 180hk og 240hk diesel, samt 250hk og 300hk bensinmotor, uten at det påvirker lovlig max hengervekt. Påvirker nok en del andre egenskaper, som akselerasjon, forbruk og pris.

Kan uten tvil anbefale en prøvetur med Jaguar sin E-Pace, den er overraskende kvikk, dynamisk og komfortabel. Rett og slett en gjild bil!

Takk til British Cars Kristiansand for lånet av E-Pace!

 

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: