Test av Jaguar XF R-Sport Sportbrake (jan 2018)

Dersom du skal ha en stasjonsvogn, med firehjulstrekk, som er en del hakk lekrere enn de fleste andre, da bør du ta en titt på Jaguar XF Sportbrake.

Dato 16.01.2018 @ 15:57

Nå bør det nevnes at XF er veldig fin som sedan også, for de som helst vil ha det.

Testbilen var en 241hk diesel med AWD og 8-trinns automatgir. Ingen ulempe med firehjulstrekk på vinteren i Norge.
Du kan også få XF med bakhjulstrekk. Startprisen på testbilen er 792 900 før ekstrautstyr.
Startprisen på XF som stasjonsvogn, eller Sportbrake som de kaller det, er 572 900.

XF får du i flere design/utstyrsnivåer, Prestige, Portfolio, R-Sport, S og First Edition.
XF leveres i hovedsak med dieselmotorer, og det er 2-literen som har mulighet for AWD (180 eller 240 hk), men du kan også få den med en 2 liters bensinmotor på 250hk.
Dieselmotorene har 2 eller 3 liters volum, og antall hk kan være 163, 180 og 240 på 2-literen, mens 3-literen har 300hk.

Dersom du liker design, kommer du til å like XF, det er mange fine designelementer utenfor og inni.
Jeg tror jeg kan påstå at det ikke finnes veldig mange stasjonsvogner der ute med et penere design.

Setene i R-Sport var faste. Har du testet Chesterfield før? Da vet du hva jeg mener med fast, selv om disse setene nok var hakket mykere enn Chesterfield bruker å være. Er noe ekstra solid følelse med dem. Setene er laget i meget godt skinn. Jeg kjørte ikke veldig langt, men de kjentes ut til å være komfortable med tanke på å kjøre langt.
Ellers når det gjelder seter og interiør, så er det en del å velge mellom, så her ville jeg nok anbefale å prate litt med en selger for å få alle alternativ klart fram.

Jaguaren har en del knapper, men det meste styres likevel fra den trykkfølsomme infotainmentskjermen.
Lett å trives i dette eksklusive miljøet av skinn og metall.

R-Sport rattet er meget godt å holde i, glimrende balanse mellom mykt og hardt. Rattvamen er skikkelig varm, og er ikke noe du har på lenge.
Cruisekontrollen styres fra rattet, og alt er ganske så intuitivt, selv for meg som ikke har kjørt Jaguar før.
Ikke sikkert du ser det så godt, men på midten, oppe på dashbordet, under vinduet, er det en metallplate med Jaguar inngravert, stilig detalj!

Stilig midtkonsoll, med automatgir som vriknott som kommer opp når du starter bilen.
Testbilen hadde også varmetråder i frontruta, som også er kjekt å ha på vinterstid.

Ryggekameraet vil jeg definere som meget bra, men saltede vinterveier gir mye skittent vann for alle ryggekameraer, så også dette.
Her kan man oppgradere til 360-kamera om man ønsker dette.

Jeg får plass i baksetet, både i høyde og lengde, men det er ikke enormt med plass fra knær til setet foran.
Selv er jeg litt usikker på om jeg kanskje syntes at ryggen i setet var noe fast, men det er jo en smakssak.
Det er ISOFIX i yttersetene.

Yttersetene i baksetet hadde også setevarme i testbilen, og da jeg skulle sjekke prislista så jeg at setevarme foran står på listen over ekstrautstyr, det ville jeg nesten si er obligatorisk å ha med i Norge. 12v har du også tilgang på fra baksetet.

Dersom du velger panoramatak, gir det ekstra mye lys inn i Sportbraken, og god romfølelse for de som er med på tur.

Stasjonsvogner har gjerne lange romslige bagasjerom, og det har XF Sportbrake også. 565 liter er bra, og plassen er lett å utnytte.

Slik ser det ut under det svært så praktiske plast-trauet.

På høyre side i bagasjerommet har du en lampe, en spak til å legge ned bakseter med, et par knapper i forhold til hengerfeste og lys på henger, 12v tilgang og en krok til bærepose(r).

Hvordan er det å kjøre denne bilen? Vel, med 0-100 unnagjort på 6,7 sekunder så rekker man ikke å trykke veldig lenge på gasspedalen om gangen, men når man gjør det er det solide krefter og kraftfull bakgrunnsbrumming fra motoren. Det er svært trivelig å ha tilgang på overflod av krefter.
Trivelig er det også at kupeen er godt støyisolert, og at den har et godt Meridian musikkanlegg, det gir god trivsel i kupeen.
Selv er jeg litt usikker på mitt høyre kne på langtur, med cruise i bruk hviler det på midtkonsollen, og det tviler jeg på er komfortabelt i lengden.

God støyisolering og rikelig med krefter gjør at man ikke kjenner farten så godt, så det er nok strategisk å bruke cruisekontrollen en del, selv om det er mer moro å gasse selv på svingete veier, og merke at katten har lyst til å spise opp bilen foran. Den fikk ikke lov til det altså.

For oss som bor på Sørlandet skjer det saker og ting når det gjelder tilgangen på Jaguar og Land Rover, for første mars åpner British Cars Kristiansand opp der Motor Sør selger Kia i dag, også skal det bygges nytt salgsanlegg til Kia i tilknytning til dagens bygningsmasse.

Da blir det store muligheter for å se, oppleve og kjøpe britisk på Sørlandet.

Allerede nå er det nyere bruktbiler tilgjengelig, og når el-bilen Jaguar iPace kommer seg ut på markedet i løpet av 2018 vil også den ha sitt eget utsalgssted her på Sørlandet.

Testbilen kan du faktisk kjøpe i dag om du vil, den er til salgs hos Motor Sør. Svært godt utstyrt utgave av Jaguar XF R-Sport Sportbrake.

Takk til Motor Sør for at jeg fikk hilse på, og teste Jaguar. Gleder meg til å teste mer fra Jaguar fremover!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: