Test av Nissan X-Trail (feb 2015)

Nissan har kommet med ny X-trail, den måtte testes.

Dato 28.02.2015 @ 10:40


Jeg ble spurt om jeg ikke kunne ta en prøvetur i nye Nissan X-Trail, og det kunne jeg jo.
Må vel innrømme at jeg tenkte på en noe mer firkantet bil da jeg dro til Gromstad Motor på Stoa.
Jeg legger bilen i kategorien familiebil for 5+ fordi du kan få denne som 7-seter dersom du ønsker dette.


En fordel med SUV er jo bakkeklaringen, og her snakker vi 21 cm (1 cm mer enn Subaru Outback)

En annen fordel er prisen, fra 330 000 for en stor romslig SUV, men da i utstyrsversjon Visia og med drift på 2 hjul.
De fleste velger bilen med 4×4 og utstyrspakke Acenta (nest best) eller Tekna (best) – sistnevnte ligger på 426 000.
Kanskje litt pussig at man ikke kan få bilen i kombinasjonen 4×4 og automatgir, så derfor er det noen som MÅ ha automat som bestiller bilen med 2-hjuls drift.
Du BØR være oppmerksom på at med automatgir så faller max tilhengervekt fra 2000kg til 1500kg!


Før var denne bakenden svært så firkantet, men nå er den mye mer moderne i utformingen.
I topp utstyrt utgave, Tekna, får du med elektrisk bakluke, automatisk nær/fjernlys, trafikkskiltgjenkjenning, åpne/låse/starte bilen med nøkkelen i lomma/veska og mye mye mer.
Jeg er rimelig opptatt av utstyr, og i Tekna versjon er bilen rett og slett svært godt utstyrt. Savner vel bare cruisekontroll med avstandsholder, noe det ikke ser ut til at du kan få til bilen uten at jeg helt klarer å forstå hvorfor, når så mye annet utstyr er på plass.


Bagasjeromsplass med 5 seter i bruk har du mye av i denne bilen, og takk for elektrisk bakluke, for stasjonsvogner og SUV’er blir ganske skitne der bak på saltede norske vinterveier.


Setekomforten er god, med 8 veis elektrisk justering i Tekna, men minnefunksjon? Veldig kjekt om familien har 2 personer med svært ulik høyde som skal være sjåfører.
Det som overrasket meg positivt på veien var mangelen på krenging i krappe svinger, tenkte at når jeg gikk fra Outback til Xtrail at det ville oppleves noe påtrengende, men denne bilen krenger altså svært lite til å være høyreist SUV. De har nok også jobbet med å redusere støy, men her opplever jeg at de fortsatt har litt å hente på premiumfølelsen som BMW og Mercedes leverer.


Førermiljøet er intuitivt og greit, men føles en del rimeligere enn for eksempel den nylig testede Outback. Pen og informativ skjerm mellom turteller og speedometer!
Jeg ble ikke helt forelsket i knappene på rattet, spesielt de to «flervalgsknappene» – mener dette kan gjøres mer elegant.

Anlegget i X-Trail Tekna må betegnes som absolutt godkjent, bedre enn i Outbacken!


Her har vi noe jeg mener er essensielt i en X-trail – 4×4 – annenhåndsverdien og fremkommeligheten forbedres med mange hakk om dette er utstyr bilen har.


Baksetene er fine, og klumpen på gulvet for den i midten er ikke i største utgave her. Den første bakseteraden kan justeres i lengderetning, slik at de som eventuelt skal sitte litt i de to aller bakerste setene får litt benplass de også.
Setehøyden er relativt høy, så for meg blir det litt kort opp til taket i baksetet selv om kupeen er rommelig.


Kan ikke skjønne annet enn at Nissan X-Trail med tekna pakke og 4×4 gir mye bil og utstyr for pengene, 426 000 som 5-seter og 443 000 som 7 seter med soltak.

Denne bilen har i tillegg Urban pack, med stylingrør foran og kanalrør på sidene med stigtrinn – pris 12 990.
Trenger du en bil med god plass, og gode kjøreegenskaper, så bør du nok teste en Nissan X-Trail.

Andre som har ment noe om denne bilen:

Din Side
VG
Hegnar
Broom

Annonse