Test av Subaru Outback Sport Premium 2,0 D (feb 2015)

Ny Outback på markedet, og jeg tok den med på en test.

Dato 27.02.2015 @ 10:34


Jeg har testet topputgaven av Subaru Outback, en bil som bør kunne ta seg fram dit du har behov for å komme med bil med sine 20 cm bakkeklaring og permanente firehjulstrekk. Og med Sport Premium kommer du dit med stil og komfort.
Du får bilen i utstyrsvariant Classic, som vil si svært mye utstyr (nevner cruise med avstandsholder, automatgir, regnsensor, navigasjon og ryggekamera), men ikke: skinnseter, «bare» 6 høyttalere – ikke 10 fra Harman Kardon, ikke soltak eller el-bakluke og du må trykke på en knapp på nøkkelen for å åpne bilen, og vri nøkkelen rundt for å starte bilen, og du må klare deg med 17″ alufelger istedenfor 18″ som Sport Premium har. Men Classic koster 50 000 mindre – 459 900 for 175 hk bensin og for 150 hk diesel. Så får du vurdere selv hvilken som blir mest attraktiv på bruktmarkedet senere. Mistenker Classic blir mer tungsolgt enn Sport Premium.


På utsiden oser bilen formelig av soliditet, og om du ikke har en skikkelig vanskelig hyttevei fra før synes jeg nesten du bør skaffe deg det, så du kan få kost deg litt med bilens fremkommelighet. Bilen er ikke spesielt liten, 4,815 meter lang og 1,84 meter bred, noe som bidrar til den solide storbilfølelsen.


Dersom man hadde valgt å ofre noen av de 20 cm med bakkeklaring kunne dybden på baggasjerommet gjort dette helt gedigent, men her er det tydelig at fremkommeligheten er en prioritet, så da blir baggasjeplassen litt mindre. Tror nok du får med deg det du trenger baki her. Skulle du ønske henger er det greit å vite at dieselmotoren kan dra 1 800 kg mens bensinmotoren kan dra 2 000 kg.


Komfortable skinnseter, med el-justering og minnefunksjon. Ikke helt på Volvo-nivå, men langt bedre enn setene i Mitsubishi Outlander for eksempel. Kan godt dra på komfortabel langtur med denne. På Classic har ikke passasjersetet foran elektrisk justering av høyden, det har Sport Premium.


Førermiljøet i Outback er direkte trivelig, og du kan styre det meste av funksjoner fra rattet. Alt er enkelt og intuitivt å finne fram til, og styres på en god og logisk måte. Når det gjelder skinnet som er brukt i rattet er jeg litt mindre begeistret, men det er nok fordi jeg liker godt rattet til VW Golf og Volvo med litt mykere følelse, en smakssak. Ellers synes jeg materialvalget i bilen er bra, lite «billigplast»-følelse her, og det liker jeg.

Bilen har ryggekamera, men ikke parkerings-sensorer, og på en såpass stor bil må jeg innrømme at jeg savner parkeringssensorer for å kunne utnytte parkeringsplasser mer optimalt.


Litt ekstra knapper mellom setene, for ekstra god fremkommelighet der du har behov for det, og elektronisk brekk som de fleste nye biler nå har.


Jeg testet ikke bakseteplassen så veldig, men den må kunne defineres som rommelig og komfortabel for de som skal oppholde seg der på reise.
Blir samme løsning som på de fleste stasjonsvogner, med en litt kjip klump på gulvet for den som eventuelt må sitte i midten bak. Sånn er det bare med stasjonsvogner.


Ettersom Subaru kommer fra Soloppgangens Land – Japan – var det bare rett og rimelig å få med et bilde av bilen i soloppgangen.
Subaru Outback er etter min mening et svært godt alternativ til SUV.

Ut fra det jeg har lest om bruktbiler har Subaru god kvalitet som varer, og varer, og varer… Dermed kan denne Subaru Outbacken bli et riktig så godt bilkjøp.
Det er nesten så den fortjener litt trasige veier og guffen fremkommelighet, så den kan få deg til å smile hver dag, men den er svært trivelig på helt normale veier også.

Jeg fikk låne bilen av Grimstad Bil i Grimstad, kan anbefale en tur innom her og ta en hyggelig bilprat med Jim Tore Benestveit.

Andre som har testet bilen:
Klikk.no/Vi Menn
Broom
Din Side
BilNorge

Annonse
Kategori:
Drivstoff: