Test av Nissan Qashqai (aug 2015)

Qashqai – ikke så lett å si før du har trent litt, men bilen er god.

Dato 23.08.2015 @ 12:34


Nissan kom med en ny utgave av sin populære Qashqai i 2014, og jeg tok med 130 hk dieselen med 4×4 på en liten tur.


Qashqai har 18 cm bakkeklaring, litt mindre enn storebror X-Trail. Ser du de to bilene ved siden av hverandre ser du tydelig at de er brødre, og at X-Trail er både høyere og lenger enn Qashqai. Mange har likevel ikke behov for noe større bil enn Qashqai.
Sammenlignet med Mazda CX-3 blir Qashqai et nummer større både i bredde og lengde, noe som spesielt merkes i plassen man har i forsetet, samt bagasjeplassen.


I forsetene her har jeg virkelig god plass, og kan komme lenger ned enn selv det jeg har behov for.

I Qashqai kan du velge mellom utstyrsnivå Visia, Acenta, N-Tec og Tekna. Jeg prøvekjørte en bil med Tekna utstyrsnivå, noe de fleste i Norge velger.

Et lite videoklipp som jeg laget for å vise litt utvendig design på bilen:


Bilens pris starter på kr 264 000 i Arendal, med en 115 hk bensinmotor og Visia utstyrsnivå.
De fleste motor og giralternativ har forhjulsdrift, og 4×4 i kombinasjon med automatgir får du ikke til Qashqai.
Skal du ha 4×4 må du velge motoren jeg testet, 130 hk diesel med manuelt gir, den starter på kr 335 000 med Visia utstyr, og kr 400 000 med Tekna utstyrsnivå.
130 hk diesel føles rett og slett som en sprek motor, og den er artig å kjøre – prøv den!!

Prismessig ganske likt som Renault Kadjar som er litt lenger, bredere og høyere.


Selv om Nissan Qashqai ligner veldig på storebror X-Trail er det likevel noen forskjeller som gjør at jeg synes designet på Qashqai er hakket tøffere.


Designet bak er ikke like tøft som foran, men helt greit. På Qashqai har Nissan droppet el. bakluke.


Bagasjerommet var litt fult av kvister og slikt (ikke mine) men regner med bagasjerommet er helt overkommelig størrelse med sine 430 liter.


Inn-/utstigning av baksetet var litt trangt, men folk som er under 180 cm synes kanskje ikke det?
Når man går fra den meget romslige førerplassen merker man jo overgangen veldig til baksetet som jeg synes er noe trangt.
Test det ut selv, er ikke sikkert du synes det samme som meg.


Tilbake til førerplassen, der jeg helt klart trives best. Rattet er ganske likt som i X-Trail, det samme er de fleste andre knapper og betjeningsfunksjoner.
Jeg synes det er bra at lillebror får stort sett det samme utstyrsnivå som storebror. Er ihvertfall enkelt og intuitivt å finne fram og styre det man ønsker her.


Ryggekameraet er kjekt å ha på en SUV, da slipper du å lure på hvor langt bak du kan rygge. Ekstrautstyr på Acenta, men inkludert på N-Tek og Tekna. Velger du Visia er dette noe av utstyret du ikke kan få kjøpt.


Panorama glasstak gjør mye med romfølelsen – men du må velge Tekna for å få det.

Jeg må nesten få råde deg til å ikke velge Visia, da får du ikke med DAB+, du kan ikke få bestilt sikkerhetspakke som inkluderer ryggesensorer foran og bak og antikollisjonssystem med automatisk nødbrems – jeg tror biler uten dette kan bli vanskelig å få solgt brukt. Det er gode grunner for at de fleste velger Tekna utstyrsnivå, det er ganske mye utstyr utenpå og inni for pengene.


Noen velger Qashqai fordi de har hytte og vil ha firehjulstrekk i vanskelige bakker på vinteren.
Andre velger Qashqai fordi man setter seg inn i bilen, ikke ned i den, og da holder det med en litt rimeligere forhjulsdrevet versjon med litt svakere motor.
Mange velger Qashqai fordi du får mye bil og utstyr for pengene.


Jeg kan anbefale en tur innom Gromstad Motor Stoa, der kan du gjøre som meg, se og prøvekjøre Qashqai.
Eventuelt kan du ta turen innom din lokale Nissan forhandler.

Andre som har testet Qashqai:
VG
DinSide
Broom

Annonse
Kategori:
Drivstoff: