Test av Mazda CX-3 (juni 2015)

En ny kompakt crossover/SUV fra Mazda.

Dato 10.06.2015 @ 10:50


SUV i lite format med mulighet for firehjulstrekk, automat, diesel og bensin, og masse utstyr!


Mazda CX-3 har et kult design, derfor et lite videoklipp der man får litt mer inntrykk enn bilder kanskje kan gi.

Bilen er såpass spennende at Autofil har valgt følgende overskrift:

Dersom du kan klare deg med plassen CX-3 kan tilby, er jeg veldig enig med Autofil her!
Nivået av utstyr kan du jo velge ut fra egne preferanser – min = mye utstyr, så jeg liker da best Optimum utstyrsnivå.


Jeg prøvekjørte en CX-3 Optimum med bensinmotor på 150 hk, awd og automat. Du får den også med 120hk bensin.

Dieselmotoren er på noe beskjedne 105 hk, noe som gjør at mange velger denne bilen med bensinmotor.
Prisene starter på 241 000, og for 150hk bensin med alt utstyr lander du rundt 366 000.

Gode seter, god sidestøtte, lekre alcantaradetaljer i dørene – dette begynner det virkelig å bli bra materialkvalitet over altså!


Bakseteplassen er naturlig nok ikke enorm, så det bør man jo teste ut i forhold til behovet man måte ha for plass i baksetet.

Designet på bilen liker jeg godt, både tøff og stilig på en gang. Hadde virkelig ikke hatt noe i mot å hatt en CX-3.

Det som overrasker litt er at den ikke får mer enn 4 stjerner i Euro NCAP, en undersøkelse jeg for så vidt ikke liker veldig godt ettersom bittesmå biler kan oppnå 5 stjerner – som om det skulle hjelpe dem om de kolliderer med en BMW X5… Men de fleste nye biler får jo 5 stjerner, og det er på barnesikkerhet og «hjelpeutstyr» at CX-3 ikke scorer på topp. Se resultatet i Euro Ncap selv HER. Fra september 2015.

Spurte Mazda Norge om disse stjernene i Euro NCAP, og fikk da følgende svar:
«Euro Ncap har et forholdsvis innfløkt poenggivningssystem for å komme frem til stjernetildelingen. Mazda CX-3 fikk 5 stjerner i kategori Beskyttelse av voksne, Beskyttelse av barn og Beskyttelse av fotgjengere, disse kategoriene regulerer først og fremst det som skjer i forbindelse med en kollisjon. I kategorien Førerstøttesystemer fikk Mazda CX-3 4 stjerner, årsaken til dette er at under 50% av de solgte bilene i Europa leveres uten autobrems (Smart Brake Support). I Norge leveres 90% av bilene i Optimum utgave med autobrems (Smart Brake Support), så i praksis har Mazda CX-3 solgt i Norge 5 stjerner i Euro Ncap.»

Takk til Mazda Norge som tok seg tid til å svare!


Bagasjeromsplassen er naturlig nok begrenset i en liten bil, så her må du også vurdere om du synes det er stort nok for din bruk.


Førermiljøet er godt, og multifunksjons-skjermen er forbilledlig logisk lagt opp. Du kan velge om du vil berøre skjermen eller bruke joystickløsningen, eller om du vil bruke litt av begge.


Et godt ratt å holde i, og jeg liker at farten vises med tall – men det midterste instrumentet er en ganske diger turteller, tror mange ville foretrukket speedometer med viser istedenfor, som en sikkerhet dersom elektronikken skulle få trøbbel. Deilig med cruisekontrol med avstandsholder!


Ryggekamera er også kjekt når du skal bakover, og strekene forteller hvor du havner, og er nyttige.


Joystick og automatgir, og en manuell parkeringsbrems. God lyd i Bose-anlegget!


Mazda CX-3 bør du prøve dersom du ikke har behov for en veldig stor bil, og ikke har så lyst til å sette deg ned i bilen.
Skulle du i tillegg ønske firehjulstrekk kan du få det også her.
Deilig luksus til en fornuftig pris!
Spør du meg kommer Mazda CX-3 til å selge godt i 2015!

Takk til Sigmund Aasen for lån av bil!

Andre som har prøvekjørt og skrevet om denne bilen:

Hegnar.no
DN.no – videoklipp
side3.no