Test av Mercedes-Benz Vito 119 4×4 (des 2017)

Vito befinner seg i en varebilklasse som er veldig populær, rundt 5 meter lang, men er den god å kjøre?

Dato 20.12.2017 @ 08:32

Mercedes-Benz Vito 119 4×4 lang/A2 er en varebil med 190 dieselhester og 7-trinns automat, på størrelse med biler som VW Transporter, Citroën Jumpy, Toyota Proace og Peugeot Expert for å nevne noen.


Vito får du i V111, med 114hk, fra kr 319 884 eks mva inkl avgift i kort versjon, men ca 99% av alle som kjøper Vito velger enten lang eller ekstra lang utgave. Lang starter på kr 326 210 eks mva og ekstra lang 335 894 eks mva. V114 har 136hk, den kan du få med automatgir og 4×4. V116 har 163hk og V119 som jeg testet har 190hk. Mange velger å legge 10-12 tusen ekstra for å få V119 istedenfor V116, og det kan jeg forstå, for med vekt i lasterom og kanskje på henger i tillegg er det deilig med litt ekstra med krefter. Bilen jeg testet koster fra 414 011 eks mva inkl avg.


Forsetene her er mer varebil enn i X-Klasse, som jo ikke er så rart ettersom den er laget mer for å være personbil.
De fungerer bra og du sitter fint i dem.


Særdeles godt og eksklusivt ratt til å være varebil. De fleste andre kjører på hardere ratt i sine varebiler.
Vito er komfortabel å kjøre. I forhold til konkurrentene har den komfortabel fjæring og bra støydemping. Liten tvil om at 190hk også sørger for god framdrift og fin akselerasjon. Det er sånt som er med på å gi meg økt trivsel bak rattet.


Jeg merker at det er veldig kjekt med girspaken bakom rattet her, for det frigjør kneplass, noe som er veldig kjekt når man skal kjøre et stykke.
På en del andre varebiler har man fort siden av kneet inntil girspakens utbygging, og det er sjelden komfortabelt i lengden.
Cruisen skulle jeg gjerne styrt fra rattet, men her er det spak bakom rattet på venstre side.


Infotainmenskjermen fra Pioneer føles for meg noe «ekstern», men det er kanskje et ønske fra kjøpergruppen at man selv kan sette inn det man ønsker?
Personlig er jeg mer vant med mer integrerte løsinger, og synes vel kanskje det gjør noe med helhetsinntrykket.
Det var forøvrig både telefontilkobling og ryggekamera i den saken fra Pioneer. Klimaanlegget føltes noe mer manuelt enn det kanskje egenlig er, kule vriknapper, men jeg liker best elektroniske tall og automatikk-knapp i forhold til viftestyrken.


Litt knapper til venstre for rattet, til å slå av parkerings-sensorer, få llitt hjelp ned bratte bakker, filskiftvarsler, lys og brekk.


I førerdøren finner du setevarmeknappen, samt de mer vanlige knappene for speiljustering, vinduer og dørlås.


Bakom forsetene er det en vegg, som det skal være i varebiler, og en rute som du kan se gjennom med bakspeilet. Som i Transporter er det refleksjoner fra denne ruta i bakspeilet, men vinkelen gjør at du ikke forstyrres av refleksjoner av det som skjer på veien i denne bilen.


Varerommet i denne testbilen er den størrelsen de fleste velger, men det finnes en ekstra lang utgave også.
Lengden i lasterommet her er på 2,831 meter, og i den ekstra lange er det på 3,061 meter.
Tillatt totalvekt opp til 3,2 tonn i V114, V116 og V119 med bakhjulstrekk. I 4×4 er maks totalvekt på 3,050 tonn.
Hengervekt avhenger litt av om du ønsker forsterket hengerfeste og hva slags vogntogvekt du kan kjøre, men opp til 2,5 tonn henger er mulilg å få til. 2 tonn skal gå på normalt hengerfeste.


Skyvedører på hver side er nyttig på en varebil, for god tilgang til det som er i varerommet.


Er du på jakt etter varebil, og ønsker god komfort er det nok lurt å vurdere Vito.

Takk til Bertel O. Steen Agder avd. Arendal for lånet av Vito varebil.