Mercedes har kommet med en del ladbare hybrider, som C 350 e, og mange er også på vei.
Her ser du C 350 e foran en ladestasjon.
På bilmessen i Paris som pågår nå i starten av oktober viste de også at de om et par tre år kommer med en ny helelektrisk bil med 4×4 og god rekkevidde, så det skjer mye på bilutviklingsfronten for tiden!
C 350 e leveres med en bensinmotor på 211 hk i tillegg til en 82 hk el-motor – systemeffekt på 279 hk.
Som regel fokuserer man bare på det miljøvennlige med en slik motorløsning, men jeg kan love deg at det også er veldig moro med 600 NM!
I Norge er vi vant med at noe som er moro, som regel er urealistisk dyrt, men C 350 e starter på 491 700, og har en del mer utstyr som standard enn vanlig C-Klasse, som for eksempel Avantgarde eksteriørpakke som inneholder 17″ alufelger og stilige potter bak. Airmatic luftfjæring og Pre-klimatisering som kan styres med Remote Online.
Les mer om forbruket lenger ned i dette innlegget, fikk testet litt da jeg fikk låne bilen over natten.
Uansett forbruk er en av de store fordelene med ladbar hybrid at du kan bestemme at bilen skal gå på strøm når du kjører rundt i en by, såfremt du har noe strøm igjen naturligvis, men på en ladbar hybrid er det å bruke/spare på batteriet noe enklere å styre enn på en hybrid som ikke er ladbar/plug-in.
Teoretisk kjørelengde på 31 km på ren elektrisk drift høres ikke ekstremt mye ut sammenlignet med andre ladbare hybrider på markedet.
Mer om rekkevidde lenger ned i dette innlegget.
Folk må gjerne være uenige, men det er forskjell på biler og hvor eksklusive de føles å sitte i og å kjøre.
Det er gjerne en del subjektive opplevelser som i hvert fall jeg setter pris på, som materialkvelitet, byggekvalitet og kjørefølelse.
Mercedes C 350 e er en eksklusiv ladbar hybrid, og med mange avkrysninger på ekstrautstyrslisten kan den bli svært så luksuriøs!
Forsetene her er ikke i skinn, men oppleves som gode og eksklusive likvel. Velger man skinn øker man følelsen av luksus, men man må kobinere det med Avantgarde interiør, og da kommer det fort på 25 000 ekstra. Bestiller man «Memory pakke» kan man få el-seter med minnefunksjon. Her er det lurt å sette sammen utstyr med en selger, så man ikke går glipp av noe som er avhengig av noe annet for å kunne bestilles.
Førermiljøet er ryddig og pent, men jeg må si at jeg foretrekker noe færre spaker bakom rattet. Man venner seg nok til crusekontrollen og girspaken og slikt bakom der, men når du ikke har kjørt bilen før blir det litt «unødvendig krøkkete tilvenning».
Blir liksom litt kontrast til infotainmentskjermen som er så veldig lett å styre fra midtkonsollen i forhold.
Ulike kjøremodus, i hybrid får bilen velge mest fornuftige sammensetning av el-motor og bensinmotor. I e-mode kjører du på den elektrisitet du har. e-save bruker nesten ikke av batteriet, dersom du vil spare på det til du kommer til neste by. Charge lader batteriet med bensinmotoren, det er ikke spesielt billig måte å lade batteriet på, men den skal være ganske rask.
God kvalitet på ryggekameraets bilde, det sies at det også skal være veldig bra når det er mørkt, så det gleder jeg meg til å få testa i senere i uka på min neste test av bilen.
Bakhjulets plassering gjør inn-/utstigning til en øvelse for folk med god bevegelighet, men det har jo som regel barn som skal sitte bak.
Komforten i baksetet var god, men er nok best for 2. Fin takhøyde der bak slik at jeg kunne ha oppholdt meg der, men med en så morsom bil ville det ikke vært en aktuell problemstilling, da er jeg i førersetet.
Stylingen som er inkludert i C 350 e er rett og slett veldig fin fra alle kanter!
På høyre side der bak kan det skimtes en luke som er til for lading.
Benisnen fyller man på der man er vant med å gjøre dette.
Batteripakken stjeler noen cm av bagasjeplassen, men ikke så mye som batteripakka i Volvo V60 ladbar hybrid.
Fortsatt bra med bagasjeplass igjen bak her.
Bør holde for de fleste!
Dette er ladbar hybrid i luksusklassen, som kan bli din for ca 500 000, eller en god del mer om du er veldig glad i masse ekstra utstyr.
Den er svært godt designet og bygget, og med 600 NM kan du jo kjøpe bilen på grunn av at moroeffekten er ganske mye rimeligere enn ren bensinmotor med 600NM vil være.
Styrkene til en ladbar hybrid når det gjelder miljø kommer først frem når du har rett kjøremønster; mest småkjøring, korte turer på et par mil, og god tilgang til å lade ofte i løpet av dagen – sjelden langkjøring. Da vil du oppleve at du sjelden trenger å fylle bensintanken.
Jeg kan anbefale en prøvetur med Mercedes-Benz C-Klasse 350 e, enten du vil ha en miljøvennlig bil fordi du har rett kjøremønster i forhold til ladbar hybrid, eller fordi du vil ha luksus og moro for en halv mill.
Takk til Agder Bil for lånet av bilen, og for at jeg skal få teste den litt lenger for å se hvordan forbruket egentlig blir. Gleder meg!
…del 2…
Fikk låne bilen fra ettermiddagen til neste morgen, og dermed fikk jeg litt mer mulighet til å teste forbruk og rekkevidde.
Det noe forhøyede bagasjeromsgulvet skjuler ikke bare batterier, men også et oppbevaringsrom for…
Ladekabler. 2 varianter. Hurtigladestasjonkabelen som ligger her nå og…
Ladekabel for oss som bare har stikk-kontakt utenfor huset. Det er kanskje mulig å se at det kan være gunstig med en noe smartere og enklere tilgang til strøm enn der jeg har dette?
Når du plugger i ladekabelen låses den raskt fast, og når du bruker nøkkelen for å låse opp bilen er den enkel å få tatt ut igjen.
7,5 grader varmt – det påvirker strømforbruket, men bilen påsto, til tross for test av Sport + kvelden før, at jeg skulle kunne komme 25 km med strøm.
Jeg la inn Eco modus og E-mode og kjørte så normalt som jeg bruker med dieselbilen jeg vanligvis kjører.
Ved barnehagen hadde jeg vært innom litt motorvei, og jeg så at akselerasjon ikke er så stas for rekkevidden på strøm.
6 km kjørt på strøm, og 13 igjen… kunne se mer ut som 19 km rekkevidde.
Jeg valgte på ny E-mode, for den hoppet automatisk over på Hybrid ved stans og omstart ved barnehagen, og kjørte ut på motorveien i retning Arendal.
Etter 15 km på strøm fikk jeg beskjed om at E-mode ikke lenger var et mulig valg, og bilen gikk over til Hybrid modus. Bensinmotoren hadde allerede bidratt ved akselerasjon et par ganger, spesielt akselerasjon og oppoverbakke er litt «tungt» for el-motoren alene.
Jeg måtte over i Sport + modus, og ganske uøkonomisk kjøring for å få presset forbruket over literen på mila.
På motorveicruising i 90 ble forbruket uten elektrisk støtte på 0,87 liter/mil, mens på småkjøring ble forbruket på 0,68.
Etter å ha kjørt i Sport + modus skulle jeg tilbake til bilbutikken, og da var såpass mye strøm regenerert at bilen kom 6 av de 7 kilometerene på elektrisitet.
Motorenes styrke rent økonomisk er med andre ord litt småkjøring der du ikke trenger å akselerere for hyppig.
Ellers må det nevnes at man bare blir mer og mer glad i kjørefølelsen i denne bilen jo mer man kjører den!
Kobinasjonen av komfort og kontakt med underlaget er svært bra, og i Sport + modus er bare denne bilen bare knallmoro!
Andre som har testet C 350 e:
Broom – spennende test av rekkevidde på el om vinteren – og lenke til større test.
VG