Dersom det er en stund siden sist du var innom din Mazdaforhandler er det nå på tide å ta turen tilbake!
En deilig vårdag i Arendal passet veldig godt til å prøvekjøre en svært god bil.
Jeg fikk prøvekjøre en topp utstyrt 2,2D 175 hk Optimum med 4×4, som med metallic lakk, vinterhjul og hengerfeste kommer på 495 000.
Du kan få 4×4 fra 388 400 (+ metallic og vinterhjul – det vil nok de fleste ha med).
En av de store nyhetene med denne modellen er at den kommer med AWD, og du kan selv velge om du vil ha den med manuelt gir eller automatgir, men du må velge dieselmotoren, en 2,2 liter med 150 eller 175 hester. Skal du ha med AWD kan du velge mellom utstyrsgrad Vision (som har nest mest utstyr) eller topputgaven Optimum.
Bilen finnes også i utstyrsgrad Core dersom du ikke har behov for AWD, og kan klare deg med litt mindre utstyrsnivå, og da starter bilen på 335 400.
Når du velger optimum får du elektrisk justerbare skinnseter med minne, for meg er det grunn nok til å velge optimum.
Dersom du ikke vil ha standard sort skinn, men dette med stilige hvite detaljer, så koster det 1500 ekstra. Det frisker veldig opp med hvitfargen, men man må jo vurdere hvor rene man klarer å holde dem.
Deilig ratt å holde i, og et svært så trivelig miljø for føreren, men god materialkvalitet. Her får du bra med luksus, og vurderer du biler som Mondeo, Passat og A4 bør du også teste ut Mazda 6.
Head-up display er kjekt, og her kan man justere displayets vinkel.
Her er også Cruisekontroll med avstandsholder i bruk.
Informasjons-skjermen har et flott brukergrensesnitt som ikke står tilbake for hverken Audi eller Mercedes, jeg ble rett og slett lettere imponert!
Her er et lite videoklipp av Informasjons-skjermen i bruk:
Enkelt å styre med joystick og knapper bak automatgiret.
Det er enkelt og brukervennlig å manøvrere i Mazda 6 sine menyer med joysticken de har mellom forsetene. Her finner du også noen nyttige hurtigknapper, for å gå ut av menyer du er inne i for eksempel.
Fint baksete, som er aller best for 2, som i de aller fleste stasjonsvogner. Som du kan se av bildet er det koppholdere i den nedfellbare midtseteryggen.
Romslig baggasjerom, og baggasjeskjuler som følger luka. Vet ikke hvordan det fungerer i praksis med mye baggasje, men inntrykket er at det er en lurt løsning.
Elektrisk bakluke får du ikke, ihvertfall ikke enda, men kan jo være det er noe som kommer senere.
Jeg synes Mazda har vært gode på design de siste årene, og nye Mazda 6 utstråler eksklusivitet, og i optimum utstyrsversjon er den virkelig eksklusiv.
Litt av utstyret som bare optimum har:
Skinnseter med el. jusetering og minne for førersetet, smart key, Bose lydanlegg med 11 høyttalere, Adaptiv cruise, LED frontlykter med adaptiv fjernlyskontroll og mye mer…
En godt isolert og eksklusiv bil har Mazda 6 blitt, og nå med kombinasjonen sportslig og komfortabel fjæring.
Sist jeg kjørte Mazda 6 begynner å bli noen år siden, og det har virkelig skjedd mye med denne bilen! Kan anbefale en prøvetur på det varmeste, men ikke regn med at du har veldig lyst til å levere nøkkelen og bilen tilbake igjen.
Takk til Sigmund Aasen AS for lån av bilen!
Så enkelt og stilig kan det gjøres, hint hint til designerne hos Volvo.
Fant ikke så veldig mange tester av denne på nett enda, men oppdaterer blogginnlegget senere med flere lenker (tar gjerne imot tips!):
BilNorge.no
Hegnar.no