Test av Ford Kuga (nov 2017)

Jeg har ikke testet Ford Kuga før, så selv om bilen ikke er sprell ny var det på tide med en test av den.

Dato 01.12.2017 @ 17:05

Den nye Ford Kuga har vært på markedet et års tid, og er vel sånn sett ikke så veldig ny lenger, men når jeg ikke har noen test av Ford Kuga, så da var det virkelig på tide!

Laget en bitteliten filmsnutt av bilen:


Et trivelig bekjentskap med firehjulstrekk og frisk motor på glatte skogsveier!


Kuga er en kompakt SUV på litt over 4,5 meter lengde, så man kan jo undres litt på hvor man har spart inn på plass i bilen.


Bilen jeg testet hadde nest høyeste utstyrsnivå, ST-Line. Det er bare Vignale som er over. Under finner du både Trend og Titanium.
Motoren i testbilen var en 2 liters diesel på 150hk med firehjulstrekk. Startpris for testbilen er kr 480 000.
Selv ville jeg nok kanskje gått for 180hk utgaven av samme motor, for den koster bare 7 000 ekstra.
Rimeligste utgave av Kuga starter på kr 342 000, da med tohjulstrekk og en 1,5 liters 120hk dieselmotor som kun leveres som forhjulstrekk uansett utstyrsnivå.


Jeg hadde ingen spesielle forventninger da jeg satte meg inn i bilen, ettersom jeg aldri har kjørt en Kuga før, men her var det mye jeg hadde stor sans for.
Kjørefølelsen er det første, svært stille og komfortabel, men med god kontakt med underlaget, det jeg definerer som god kjørefølelse.
Et godt sete og meget godt ratt er også noe jeg setter stor pris på. Trivdes veldig raskt i Kuga!


Svært gode seter, her i delskinn/alcantara. Likte veldig godt at man kunne justere vinkelen på setets fremre del, slik at man får den lårstøtten man selv ønsker. Du kan få minnefunksjon på el-setene, og velge seter i med ulike kvaliteter og innstillingsmuligheter, det er noe en som er glad i gode seter setter pris på.


Du har god plass som fører, så her er det ikke spart inn på plassen.
Avstanden fra ratt til frontrute er litt uvant lang, men det er nok en vanesak. Mistenker det kan være interessant å tørke støv/vaske ruta innerst der.
Ellers synes jeg varmetrådene i frontruta synes for godt, likte bedre de som var i VW Transporter, men det er mulig jeg ser dem fordi jeg i utgangspunktet er noe nærsynt?


Svært godt ratt, akkurat perfekt kombinasjon av mykhet/hardhet, og mange muligheter i forhold til å kunne skifte på grep.
Du styrer adaptiv cruise fra rattet, det synes jeg er både bra og fornuftig. Rattvarme er jo da prikken over i-en.
Rattets symmetri blir litt merkelig når det er et ekstra felt med knapper på venstre side, og ikke på høyre side. Kunne vel funnet på noe kjekt å plassere der så symmetrien hadde vært noe mer på plass?


Infotainmentskjermen er sånn man skal trykke på, og da er det nesten litt kronglete med sideveggene, for det blir ikke så kjapt å se i sidesynet om man treffer rett knapp på skjermens venstre kant eller ikke. Her har nok design gått foran funksjon.
Ryggekameraet har ellers over middels god kvalitet, og på ST-Line har du sensorer både foran og bak som gir trygg og god manøvrering i forhold til parkering, om du ikke ønsker at bilen skal parkere for deg da.


Jeg får fint plass i baksetet, kanskje noe knapp plass til mine knær når jeg sitter bak meg selv, men hodet har fin plass.
Her har man tydelig utnyttet høyden og spart noen lengde-cm på det.


456 liters bagasjerom. Det føles ikke lite, men her har man spart på plassen i lengderetning og også utnyttet høyden. Tror svært mange kan leve veldig godt med denne løsningen. Bilen jeg testet hadde elektrisk bakluke med fotvifteløsning. Personlig liker jeg bedre knappen på nøkkelen, slik at bakluka er ferdig åpnet når jeg kommer fram med det som skal inn.


Når kjørefølelsen og komforten i sete og ratt er på plass, og i tillegg et svært lavt støynivå, så er mye sentralt på plass for min del, og da blir andre ting for bagateller å regne.
Ford Kuga må kunne sies å være en svært positiv overraskelse ettersom jeg ikke hadde noen spesielle forventninger, kan virkelig anbefale det å ta en test-tur med denne bilen!

Takk til Arendal Auto for lånet av Ford Kuga!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: