DS har kommet med DS4 Crossback, og når noen ønsker å bygge opp ny merkevareidentitet så følger jeg gjerne med på det, fordi jeg synes den prosessen i seg selv er spennende!
DS4 Crossback er en crossover, noe som betyr at du setter deg mer inn i bilen enn ned i den. Mange konkurrenter velger å tilby 4×4 på sine crossovere, men det har ikke denne. Den har høyden over bakken og et særegent design.
Forsetene i Premiumversjonen har skinn/alcantara i en meget god mix. Jeg tror ikke jeg ville gått for skinnseter til 13-15 tusen når disse er så gode.
Jeg vil også anbefale premiumversjonen, fordi for max 20 tusen ekstra får du følgende: 17″ felger istedenfor 16″, skinn/alcantara seter, Blindsonevarsling, Apple CarPlay, Ryggekamera, nøkkelfri adgang/start, DENON Hi Fi system og mye mer! Spør du meg er det verdt de ekstra pengene!
Startprisen i standardversjon er 324 900 enten du velger 130 hesters bensin eller 120 hesters diesel, for automat og 120 hesters diesel må du plusse på 20 000.
Premium med manuelt gir koster 344 900 og vil du ha automat blir det her 10 000 ekstra.
Førermiljøet er helt greit, men i forhold til min Grand C4 Picasso så føler jeg nesten at denne kjennes noe mindre moderne og eksklusiv ut.
Jeg kan ikke noe for at jeg synes det er litt synd, at en bil som jeg kjøpte i 2014 kjennes mer moderne ut enn en som kommer i 2016.
DS skal jo liksom være mer eksklusiv og mer designpreget enn Citroën, er vel noen av grunnen til at jeg blir litt skuffet kanskje?
Rattet er godt å holde i. Automatgirspaken ser fin ut.
Jeg skulle ønske forsetene kunne jekkes lenger ned. Glad for at seteryggen justeres med hjul. Bra at man kan skyve solskjermingen lenger bakover slik at man ser mer av frontruta – her kan man altså justere utsynet, som man også kan på min Grand C4 Picasso.
Ryggekamera er kjekt å ha når bakruta er «løftet» litt langt opp på grunn av designet, så Premium utstyrsnivå er mest gunstig til denne bilen.
Bilens design gjør at bakdøra blir litt smal. Dørhåndtaket er i det svarte området bakom bakre sidevindu.
Her får ikke jeg plass til hverken ben eller hode, så jeg vil nok anbefale baksetet for folk under 179 cm, da bør plassen bak begynne å bli mer brukbar.
På grunn av noe smal bakdør blir inn og utstigning noe som er kjekt å teste i forhold til eget bruk. du bør heller ikke ha noe utpreget ønske om å kunne åpne bakvinduene, for det kan du faktsik ikke i denne bilen!
Bagasjerommet har en noe høy laste-terskel på grunn av bilens design. Jeg la også merke til den noe finurlige utveksten i bagasjerommets høyre side.
Det er en subwoofer til DENON-anlegget som er i premiumversjonen. Det gir fin lyd, men om man ønsker å løfte opp matten i bagasjerommet så blir det litt mer krøkkete med en subwoofer baki der.
Jeg er noe usikker på hvem som er hovedmålgruppen for DS4 Crossback, og jeg er også litt usikker på om den er helt optimal for å bygge opp DS som en ny merkevare. Bilen er komfortabel og grei, men gir kanskje litt lite whow-faktor på design og innovative løsninger?
Takk til Grimstad Bil for lånet av DS4 Crossback!
Andre som har testet DS4 Crossback:
Hegnar
Aftenposten