Test av BMW i8 (okt 2016)

Noen bilopplevelser glemmer man aldri, BMW i8 er en slik opplevelse!

Dato 11.10.2016 @ 14:40


Når du ser en BMW i8 skjønner du at dette er en bil utenom det vanlige. Her har BMW sin designavdeling fått deilig frie tøyler, og laget en lekker skapning som har vært på veiene en del år nå. Dette er en futuristisk bil som overhodet ikke føles gammel på noe vis enda!
For en som liker å kjøre bil er det helt klart høytidsstund når man skal få lov til å prøve BMW i8, gledet meg til denne dagen!


Tok med bilen til et jagerfly like ved Kjevik, fordi jeg føler begge to på hver sin måte er ekstreme og tøffe. Det er noe vågalt stilig med i8.
Bilen er en sportsbil, men på motorfronten har BMW våget å tenke nytt. Bilen har en 1,5 liters bensinmotor på 231 hk over bakakslingen som naturlig nok driver bakhjulene, så har den en elektrisk motor på 131 hk som driver forhjulene. Mellom motorene har du batteripakka nederst i bilen, noe som gir lavt tyngdepunkt i bilen. Rett og slett en ladbar hybrid som kan oppføre seg svært miljøvennlig dersom du skulle ønske det, men jeg prioriterte ikke noen forbrukstest på min lille test-tur. Teoretisk rekkevidde på ren el skal være på 37 km.
Ettersom motorene er individuelle kan du legge sammen antall hestekrefter, og du har da 362 hk i en bil som veier under 1500 kg.


Lekre baklykter! Er nok de du ser oftest om du møter på en i8 i det den reiser fra deg. 0-100 går unna på 4,4 sekunder og det gjøres med en deilig rå raspete motorlyd. Nå skal det sies at selve lyden er elektronisk modifisert, men det er gjort på en god måte.

Kjenner du noen som eier en i8? Kan ikke skjønne annet enn at de må smile veldig mye! Det gjorde ihvertfall jeg i denne bilen.


Her startet min testdag, parkerte utenfor Bavaria Kristiansand, og så i8 stå der og vente på meg. #denfølelsen
Det er helt klart en bil som skiller seg godt fra mengden av biler, og selv blant BMW’er er den helt unik.


Det er flere fordeler med ladbare hybrider, en av dem er at du triller utrolig stille avgårde i rolige hastigheter.
I denne bilen gir det umiddelbare krefter, og samspillet mellom elektrisk motor på forhjul og bensinmotor på bakhjul fungerte meget bra!


Det er ikke bare bare å smyge seg inn i forsetet her for en som ikke er vant med å krype inn i superbiler, men det gikk bra, var bare litt uvant.
Om noen skulle være i tvil så setter du deg her ned i bilen.
Bilen er i utgangspunktet så godt som fullt utstyrt, men du kan bestille blå setebelter som ekstrautstyr.
Laserlys kan også bestilles som ekstrautstyr. Så var det et interiørvalg som kostet litt ekstra.
Med andre ord en kort ekstrautstyrsliste.
Startpris: 1 285 000


Designavdelingen har kost seg med interiøret også, selv om det er noen klassiske BMW-deler som brukes i bilen.
Interiøret oppleves som solid, ekte og stilig uten å «ta av» som enkelte superbiler har valgt. Her kan du trives i mange mange år!

Interiøret er inni et cockpit av karbonfiber som er 5 ganger sterkere enn stål, samme tankegang som på formel 1 biler. Så du er godt tatt vare på i en i8.
Den skal komme som cabriolet om et år eller to, det blir spennende å se!


Knappen på dørhåndtaket er for å åpne døren med før du vipper den opp i åpen posisjon. Der kom jeg på en ting til som er ekstrautstyr, og det er keyless, atså at du kan åpne døren mens du har nøkkelen i lomma når du står utenfor en låst bil. Anbefales.


Førermiljøet omslutter deg som fører, uten at det føles trangt. Her kan du kose deg og klikke deg rundt i ulike menyer om du ønsker det, eller du kan bare kjøre og nyte at alt funker bra. Deilig lyd er det naturlig nok i bilens anlegg, men det bør det jo være også. Veldig deilig ratt å holde i!


Instrumentpanelet skifter farge etter hvilket kjøremodus du velger. Blir rødt i sport-modus.
At en bil som er så lav og ligger så lavt kan være så komfortabel er ganske vilt, men i comfortmodus kan du trille rundt og nyte stillheten og komforten.
Tråkker du ned gasspedalen våkner villdyret, men det er du som har kontrollen, ikke bilen.


Relativt klassisk infotainmentskjerm, men med noen valg som du nok ikke finner i andre biler fra BMW.
Veldig ryddig og greit å klikke seg rundt med menyhjulet i midtkonsollen, som også har hurtigknapper for de mest brukte hovedmenyer.


Ettersom jeg syntes det var litt utfordrende å komme meg inn og ut av forsetet gjorde jeg ingen forsøk på å teste ut baksetet. Der er det uansett helt uaktuelt at jeg ville vært dersom jeg skulle med denne bilen. Får jeg ikke kjøre skal jeg i det minste sitte foran!
Kan med andre ord ikke rapportere noe særlig om de 2 baksetene.


BMW i8 er virkelig lekker fra alle tenkelige og utenkelige vinkler, også bakfra. Her vises blinklyset, ettersom jeg lånte litt plass på en bussholdeplass for å knipse litt bilder av bilen.


Bakruta kan åpnes, med et trykk på nøkkelen først, så kan du vippe opp bakruta. Her ser det jo rimelig fullt ut.
Det lysegrå området er der bensinmotoren bor. den litt mørkere saken bakom der er bagasjeroms-skjuleren.


Det er et lite stykke ned her, så i tillegg til ladekabelen kan du ha en grei bag, eller 3 handleposer. 154 liter skal det være plass til oppi der.
Plutselig får baksetene en større nytteverdi, om du skal ha med bagasje en eller annen plass.

Pakk lett – smil bredt! Kan ikke skjønne at noen kan klare å kjøre i8 uten å smile!


BMW i8 er en bil du raskt blir glad i dersom du har sansen for det å kjøre bil, og jeg skjønte raskt at det å skulle levere fra seg denne bilen ville komme til å bli trist. Jeg skjønte også såpass at jo lenger jeg kjørte med bilen desto kjipere ville det bli å levere den tilbake. Hadde jeg kjørt den en time til er jeg ikke sikker på om jeg hadde forlatt bilen frivillig…


i8 er konseptbilen som ble virkelighet, og takk til BMW for det!
Jeg spår at bilen ikke ramler like raskt i verdi som andre «dyre biler», men skulle statsbudsjettet som er lagt fram bli vedtatt, så kan bilens avgifter på nesten 40 000 bli borte. En liten titt på Finn.no akkurat nå (11/10-16) viser at du må nesten opp i 1 080 000 for «billigste» i8.
Et såpass heftig design tror jeg gjør bilen til et samlerobjekt, uten å være noen ekspert på heftige biler.


Noen undrer seg kanskje litt over dørene, er ikke de veldig upraktiske i en garasje?
Ettersom de fleste garasjer jeg har vært borti har mer enn 2 meters takhøyde, og med døra åpen kommer den ikke 2 meter opp i lufta, ja så er ikke det noe problem. Det som kan by på en utfordring er derimot bredden, du trenger minimum 3,046 meter bredde for å få opp begge dører, og så er det vel ikke dumt med litt slingringsmonn så du slipper å skrape dørene inntil en vegg. Med 1 dør åpen trenger du minimum 2,632 meter bredde.
Når vi først er inne på størrelse på bilen kan det nevnes at bilens lengde er på 4,689 meter.


Som lærer har jeg ikke økonomi til å kjøpe meg en i8 dessverre, men fant en i8 jeg kunne ha råd til… som trådløs mus… blir ikke helt det samme kanskje?

Takk til Bavaria Kristiansand for lånet av BMW i8!

Andre som har testet BMW i8:
Broom
DinSide
BilNorge

Annonse