Noen vil kanskje kalle den for en Polo på stylter, la dem gjerne det, men faktum er at denne bilen kan være en fullgod transportløsning for svært mange mennesker.
Da jeg så denne bilen tenkte jeg at her får jeg ikke plass i baksetet. At det ikke stemte kan du se i videoen under her.
Jeg tenkte også at VW har laget T-Roc, hva skal folk med denne?
Svaret er ikke så kort som man kanskje skulle tro, for her er det mye som gjør at folk kan ønske seg en T-Cross.
Det er ikke en diger bil utvendig, og det er det mange som setter pris på.
Det er en bil som starter prismessig på kr 283 700, noe som er ganske «hyggelig».
Utseendet er ganske stilig synes jeg, og den ser ganske mye mer eksklusiv ut enn konsernslektningen Seat Arona.
Plassen i baksetet er merkelig god, og mange klarer seg fint med 380 liters bagasjerom til daglig bruk.
Bare for å nevne noe.
Billigste versjon av T-Cross er Life som du ser over her. Da snakker vi halogenlykter, og blanke detaljer rundt tåkelys og taklister mangler her. Mørke ruter bak, ladeplate for mobilen, 16″ dekk istedenfor 17″ som Style har, eller 18″ som Style Exclusive har. Et annet setetrekk og dekorpanel er det også i Life.
Testbilen var en Style, mellomste utstyrsnivå, med LED-lys litt mer blanke pyntelister og ladeplate for mobilen.
Testbilen hadde 2 ting fra listen over ekstra utstyr, og det var Active Info Display og Keyless Access. Da landet den på 325 500 levert i Arendal.
Uansett utstyrsnivå får man bilen med en helt ok 1 liters bensinmotor med 115hk. Ingen racer, men du kommer greit nok opp i fart i påkjøringsfeltet til motorveien.
Du kan justere førersetet opp og ned, frem og tilbake, i tillegg til ryggvinkelen. Men på tross av litt begrensede innstillingsmuligheter så sitter jeg godt i T-Cross.
I Life versjonen er det «standardsete», mens det i Style og Style Exclusive er det sportcomfortseter.
Passasjersetet kan man legge sammen ryggen på, om du for eksempel ønsker å frakte noe ekstra langt inne i bilen, som for eksempel et surfebrett.
Et moderne og stilig interiør, med et nytt og noe mer chunky ratt enn man er vant med at VW leverer.
Girspaken kunne vært kortere og mer moderne, og løsningen med «gammeldags» brekk er jo litt artig.
Selv opplever jeg førermiljøet som meget trivelig.
Ryggekamera er ikke standard, men det kan bestilles som ekstrautstyr. Sensorer er standard uansett utstyrsnivå.
Den 8″ store infotainmentskjermen er også standard.
Navigasjon er ikke standard, men med Apple Car Play kan man jo bruke Google Maps.
Om man skal få opp kart i instrumentene med Active Info Display må man kjøpe bilens navigasjons-system, for Google Maps kom ikke opp der.
De ulike utseender som Active Info Display kan ha ser du i videoklippet, men denne tok jeg med for å vise forbruket fra Grimstad til Arendal. Der er det en bit motorvei med 80 og 90, og litt 60 og 50 fra Nedenes.
Det brukes en god del mer om man bare kjører av og på motorveien lokalt i Grimstad, da var jeg oppe i 0,9 liter på mila, så gassfot bestemmer veldig bensinforbruk her.
Baksetene i en bil som dette forventer man kanskje ikke at man får plass i, men selv jeg fikk altså plass baki her.
Med forsetet stilt inn for meg selv, var det god margin med tanke på kneplassen, så her ble jeg nesten litt sjokkert.
Når det gjelder hodeplassen var ikke klaringen ekstrem, men jeg trengte ikke bøye hodet baki der.
Knevinkelen er litt spiss, som den bruker å være i bakseter, men mye bedre enn hos mange andre der du må sette deg mer ned i baksetet.
To USB plugger bak, slik at de som trenger å lade noe der får muligheten til det.
Bagasjerommet sluker unna 380 liter når gulvet er i nedre posisjon. Man kan i det daglige ha gulvet i øvre posisjon, eller om man vil legge ned baksetene som er delt 40/60 og vil ha flatt gulv innover.
Ettersom passasjersetet foran også kan slå ned ryggen, så kan man frakte ganske lange gjenstander inne i bilen.
Man kan velge hengerfeste fra listen over ekstra utstyr, og da kan bilen trekke opp til 1200kg.
Taket kan man også bruke til frakt opp til 75kg.
Det å sette seg inn i bilen og ikke ned i den, og litt mer bakkeklaring er nok noe mange setter pris på med en T-Cross.
Firehjulstrekk får du ikke til denne bilen, da må du opp på en T-Roc.
Jeg opplever T-Cross som en veldig trivelig og enkel bil å kjøre rundt med. Den er ingen rakett, og den har ikke Polo sine egenskaper på svingete vei, men jeg mistenker mange kommer til å bli glad i denne bilen som igrunnen er nesten like mye bil for pengene som Seat Arona, men med et noe annet forhandlernettverk for de som ikke tør å handle bil på nett.
Det finnes en del biler med mindre innvendig støy, men i denne prisklassen er det helt ok støyisolert.
Takk til Gromstad Auto for lånet av nye VW T-Cross Style!