Test av Toyota Camry Platinum (okt 2020)

Vi fikk tilbringe en uke med Camry Platinum. Men lever den opp til platinum-navnet?

Dato 16.10.2020 @ 11:58

Toyota Camry Platinum er som stort sett alle Toyota modellene, en hybrid. I Camryen sitter det en 2.5L bensinmotor med 214hk i tillegg til batterier og en elektrisk motor.

Gjennom tiden har Camry blitt et kjent navn, selv om modellen var borte fra det norske markedet en god del år.

Dagens Camry har ikke stort til felles med sine tidligere utgaver, annet enn at den fortsatt er stor.

 

Camry har en startpris på 454 500 kr. Da ser du på executive modellen, platinum utgaven som vi testet starter på 502 800 kr.

Standard på platinum utgaven er 20″ felger, mørkere ruter bak og et oppgradert lydanlegg fra JBL.

Noe du ikke kan få til en Camry uansett hvilken pakke du velger, er firehjulstrekk. Dette er ikke noe veldig mange modeller fra Toyota har, men en del kjøpere velger kanskje andre merker på grunn av manglende awd hos Toyota.

 

Vi tar for oss utsiden først. foran bilen har du en ganske stor grill og et enda større panser, med andre ord. dette er en stor bil! Jeg kjørte min daglige bybil for å hente denne, og forskjellen i komfort og størrelse er ikke til å legge under en stol.

Nå skal det sies at min daglige bil er liten, men dette her er en stor bil. Ikke minst en skikkelig komfortbil!

 

Bak bilen blir du også møtt av det som er en stor og bred bil. Det merker du veldig godt hvis du skal luke-parkere.

Bagasjerommet i denne bilen overrasket meg. Jeg skulle ta med litt diverse esker og bager hjem, noe som gikk lekende lett.

Her får du et stort og romslig bagasjerom på 500-524 liter (avhengig av ryggvinkel i baksetene) med en stor åpning som gjør det lett å legge ting bak.

Hengerfeste får du ikke til Camry, og det kan nok være litt tungt å svelge for en del potensielle kjøpere.

Under gulvet i bagasjerommet finner du de mer standard tingene som en jekk, et dekkreparasjonskit og en liten kompressor, samt litt oppbevaringsplass.

Vel inne i bilen starter vi med baksetene først. Det er vel der du helst ønsker å sitte i denne bilen, for dette er skikkelig god baksete-komfort!

Setene er mye og gode. det er lett å sette seg inn i og det er flere justeringsmuligheter. Kanskje du ønsker å ha ryggen rettere eller mer avslappet? Her har du muligheten til å velge, og justeringene gjør du naturligvis elektrisk.

 

Beinplassen er også en viktig faktor en en stor komfort sedan. Her er det ingen mangel på plass! En viktig ting å tenke på er jo selvfølgelig hvordan sjåføren har setet sitt, men selv om du har setet langt bak så er det mer enn nok plass.

Som nevnt så har du flere justeringsmuligheter i baksetet. Mellom setene kan du legge ned midtarmlenet og der du finner dette kontrollpanelet i Camryene med mest utstyr.

Her kan du stille på varmen, lyd, seteryggens vinkel, eller «shade», eller på godt norsk, solskjermingen bak i bakruten. Skikkelig kommandosentral for baksetene.

Selv om du kanskje mest av alt vil bli kjørt i denne så er førermiljøet også meget trivelig!

Setene er selvfølgelig gode og med justerbar vinkel på sitteputen velger du selv støtten du vil gi lårene.

Når vi snakker om justering på setet så har du hel-elektriske seter med justering til korsryggen blant annet.

Jeg har nevnt flere ganger at dette er en komfortabel bil. Men den følelsen jeg fikk da jeg gikk fra en uke med Mazda MX-5 og over til Camry er uslåelig.

Den turen til Sørlandet fra Drammen var rett og slett nydelig. Motoren i Camryen er både kraftig og sprek. Det hjelper godt dersom du skal kjøre forbi noen på motorveien der det ikke er fire felt.

På veien tilbake til Drammen ble forbruket på 0,56L/pr mil. I forhold til bilens vekt og hastigheten på motorveien må dette sies å være meget akseptabelt.

Under hverdagslig kjøring foregår store deler av kjøreturen elektrisk.

Dette JBL anlegget i platinum-utgaven er noe av det beste jeg har hørt i en Toyota. Her snakker vi anlegg i toppklassen. Både bassen og dybden i lyden er veldig bra. Anlegget gjorde turene med bilen veldig underholdende!

Selv om det er mye positivt med denne bilen så er det en knapp i denne bilen kanskje ikke hadde behøvd å være der?

Det er «sport»-knappen jeg sikter til. Dette er en komfortabel langtur-cruiser, så hva den gjør der undres jeg litt over, men jeg måtte jo prøve den. Joda, den drar litt bedre, og gassresponsen er litt raskere, men å definere det som sportslig blir feil.

Jeg anbefaler heller normal og eco som passer langt bedre til denne bilens gode egenskaper.

Bilen har faktisk en stikkontakt (12v/120w). En trådløs ladeplate finner man også framme! Vil du bruke Apple CarPlay eller Android Auto må du fram med USB-kabelen.

Tidligere har flere Toyota modeller vært preget av gjenbruk. Hvorfor endre på noe som fungerer bra? Jeg tenker da spesielt på «cruise-control» spaken man fant i veldig mange år i Toyota.

Nå derimot finner vi kontrollene for cruisekontrollen integrert i rattet. Noe som er med på å styrke «Premium» følelsen i Camry og andre nye modeller fra Toyota.

Vi har allerede kommet inn på det at dette er en komfortabel bil. Men hvordan er den å kjøre med i Kristiansands gater?

Den er overaskende lettkjørt, spesielt med tanke på størrelsen på bilen. Den er også veldig oversiktlig.

Hvem er denne bilen for?

Dette er en bil for deg som kjører langt, kanskje det er jobbreiser eller om det er en lang pendlervei og du ønsker å ha det så komfortabelt og luksuriøst som mulig, uten å tømme bankkontoen helt.

Kanskje du er lei av de mer ordinære valgene og ønsker noe nytt, ja da er dette bilen for deg.

En uke med Camryen ble litt lite. Dette var en bil jeg falt for med en gang. og det oppleves aldri feil å kunne kjøre lange strekninger uten å bli trøtt.

For de som testet ut livet som passasjer er meningene klare. Camry falt virkelig i smak!

Så til spørsmålet om den lever opp til Platinum-navnet sitt?

Ja, uten tvil!

Takk til Toyota Norge for lånet!

 

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: