Toyota Aygo har et ganske stilig utseende, og den er liten, under 3,5 meter lang. Det gjør den lett å parkere, og med ett hjul i hvert hjørne blir den også ganske artig å kjøre.
Toyota Aygo er vel i hovedsak bil for de som sitter i forsetet, men du kan ha med deg et par barn i baksetet også. Jeg tenker at den kan være en ypperlig «ventebil» for de som vet at de snart vil ha seg en el-bil, men som fint kan klare seg noen år med en liten Aygo mens de venter på en normalisering av el-bil-markedet.
Aygo er med sin 1 liters bensinmotor med 72 hk ingen rakett på noen måte, og 0-100 tar 13,5 sekunder. Det betyr at du kanskje må gire ned litt før enkelte oppoverbakker.
Likevel opplever jeg den som rimelig kvikk og artig når du er på svingete vei, og relativt flatt terreng.
Bilen jeg testet hadde akkurat fått på seg skilter, og var sånn sett ikke veldig innkjørt da jeg testet den.
I butikken hadde de også en Aygo i rød farge, og jeg må si jeg syntes den gjorde seg i rødt.
Det finnes også et utstyrsnivå som heter X-Cite der bilen har en magenta/lilla farge som du ser på bildet over her fra bilmessen i Paris, og X-Trend med Cyan/blå farge, men de er ikke med i det noe spesielle leasingtilbudet som Toyota har på X-Play +.
Du får X-Play + i 6 ulike farger. I denne testen ser du Anthrasite Grey som jeg fikk kjøre, samt Fire Red som jeg tok en del bilder av i butikken. I tillegg finnes hvit, blå, sort og sølv.
Aygo kan du lease fra 990/mnd med innskudd på 25 000 og etablering på 4990. Det er da snakk om en periode på 4 år/48 måneder og totalt 50 000km, som vil si 12 500km/år i snitt.
Summerer man opp kostnadene for leasing blir det 77 510 som man da kan fordele på 4 år og få 19 378/år, eller fordele på max 50 000 km, og man får da 1,55/km i leasingkostnad.
En fordel her er at månedsbeløpet ikke endrer seg i fireårsperioden, for rentesatsen på 0% er en fast rente de fire årene du leaser bilen. Mange andre leasingavtaler har en flytende rente, som kan øke om styringsrenta øker, og dermed øker månedsbeløpet, det er litt viktig å være klar over!
Da er vinterdekk og metallic lakk inkludert, men service kommer i tillegg.
Årsavgift, som nå har byttet navn til trafikkavgift, betaler du sammen med forsikringen din, og dette kommer jo da også i tillegg.
Bensinen du trenger for å kjøre kommer også i tillegg.
Uansett, dette er vel ut fra det jeg vet et av markedets rimeligste leasingtilbud akkurat nå. Det er et begrenset antall biler som er kjøpt inn til dette tilbudet, og skulle de ikke gå tom for antall biler, så er tilbudet tidsbegrenset fram til 31.12.2018
For å få dette leasingtilbudet må du bestille bilen din på internett. Dette kan du naturligvis få hjelp med hos din nærmeste Toyotaforhandler, og det er også der du henter bilen din.
Noe må man ofre i en liten bil, og bagasjerommet er ikke direkte digert med sine 168 liter opp til toppen av bakseteryggen. Noe mer om du laster opp til taket.
Jeg mistenker vel at baksetene er sjelden i bruk hos de som velger denne bilen, og da får man jo noe plass der til eventuell bagasje.
Selve bakruta er bakluka, her regner jeg med det spares noe vekt, og det er også en litt stilig løsning.
Baksetene er ikke akkurat laget for meg, for å si det sånn, men man kan få plass til et barn eller to i baksetet. Trenger du tre seter bak må du finne en annen bil, her er det to seter bak.
Det begynner å bli noen år siden jeg så denne løsningen for å åpne bakvinduet, men det er jo også noe som sparer både vekt og kostnader.
Det er naturlig nok begrensede muligheter for å stille inn ulike saker og ting i en bil som dette. Førersetets sittepute kan man ikke endre vinkelen på, men du kan jekke deg opp/ned, og du kan naturligvis også justere vinkelen på ryggen.
Ettersom det er bedre plass mellom forsetene, enn det er mellom setet og døra, så er hjulet man bruker for å justere ryggvinkelen godt og tilgjengelig plassert.
Jeg må innrømme at jeg satt overraskende greit i setet, selv om mine forhåpninger om det var noe lave i utgangspunktet. Litt mer lårstøtte kunne jeg nok ønsket meg.
En kul detalj på toppen av dørene innvendig er bruken av metall i samme farge som bilen, som jo ser mye mer eksklusivt ut enn hardplast.
Det er jo nok hardplast i en bil som dette, det er jo ikke noe som sjokkerer, men nettopp da er det litt ekstra deilig med litt eksklusive detaljer.
Rattet er godt å holde i, men du kan ikke justere det i lengderetning, og det er igrunnen det som gjør at jeg ikke oppnår en helt optimal ergonomisk kjørestilling her.
Jeg er noe lang, og må ha setet litt langt bak, og da blir det litt langt fram til rattet for min del.
Instrumentene blir med på turen når du justerer rattet opp/ned, noe som igrunnen er veldig praktisk, slik at rattet slipper å komme i veien for noen instrumenter ved justering av høyden.
Aygo har en veldig grei infotainmentskjerm, og den må vel nesten kunne sies å være litt stor i forhold til bilens størrelse.
Lydbildet i små biler har en tendens til å mangle en del bass, så ikke forvent Hi-Fi kvalitet på lyden.
Ettersom du med USB-tilkobling har tilgang til Apple Car Play/Android Auto, så har du jo navigasjon tilgjengelig, og alt annet man får tilgang på gjennom mobilen. Jeg hadde ikke med meg USB-kabel på turen, og kunne ikke teste det selv, men som konsept er det svært kjekt!
Jeg har hørt at det kan være noen tekniske utfordringer med Android Auto, men vil tro Toyota jobber med saken.
Til og med ryggekamera er det på denne bilen, det er vel ikke definert som helt vanlig på biler i denne lille klassen? Veldig kjekt å ha!
Akkurat på dette punktet med infotainmentskjerm og utstyr er Aygo milevis foran konkurrenten Mitsubishi Space Star.
Klimaanlegget er automatisk, noe som ikke er en selvfølge i denne bilklassen. USB og Aux under klimamenyen, plass til mobilen og et par koppholdere før girspaken dukker opp.
Til venstre for rattet er det en del knapper, blant annet for å justere speil. Du må altså bøye deg helt fram for å nå knappen som skal justere speilet du helst da skal se på når du sitter helt vanlig.
Det er relativt vanlig for biler i denne klassen med denne løsningen, og det fungerer jo, man må bare noen flere turer fram til knappene for å få finjustert speilene.
Når man ser en slik i en Toyota tenker man fort at det er cruisekontroll, men det er en hastighetsbegrenser. Kjære snille Toyota, hvem er det som bruker det da? Crusekontroll er jo knallnyttig for komforten på litt lengre turer. Jeg tror ikke de som ikke helt klarer å følge med på speedometeret kommer til å trykke på hastighetsbegrenseren, det blir for avansert for dem, og de som får til å bruke den tror jeg ikke har bruk for den. Gi meg veldig gjerne beskjed om jeg tar veldig feil her.
Jeg synes felgene er kule, og at bilen har et ganske stilig design, bedre enn mange andre små biler.
Du hører mer fra dine omgivelser i en liten bil enn i en stor, det er ikke de samme muligheter til isolering og doble vinduer her, sånn er det bare.
Du hører med andre ord relativt greit dersom bilen du møter har piggdekk.
En bil som ikke er så stor synes jeg det er ekstra viktig å teste før man handler, og det kan jo din lokale Toyotaforhandler hjelpe deg med.
Test om du sitter godt nok, om du synes støyen er grei nok, om plassen holder til dine behov.
Kan du svare ja på alt dette så skal du nok lete litt for å finne et bedre leasingtilbud akkurat nå.
Vanlige priser er som du ser en god del over tilbudet, så dette er et tilbud som er begrenset både av antall biler som er kjøpt inn til kampanjen, og datobegrensning.
For veldig mange kan Toyota Aygo fungere ypperlig som en rimelig «ventebil» fram til el-bil-markedet normaliserer seg, en bil man bruker til/fra jobb og daglige gjøremål.
Det man skal være nøye med når man leaser er kommunikasjon med de man leaser av.
Ikke la en fetter lakkere eventuelle skader som oppstår, uansett hvor god han er, for de du leaser bilen av må være sikker på hele bilens historikk, og eventuelle skader må de selv få opprette. Eventuelt en de har god kommunikasjon med. Ellers kan du få en kjedelig regning den dagen bilen skal leveres tilbake. Normal slitasje skal du ikke få regning på.
Fordelen med leasing er at det er forhandler som tar risikoen for bilens restverdi.
Verditap er den største kostnaden en bil har, og det bilmarkedet som er nå vil jeg ikke akkurat definere som stabilt og forutsigbart. Jeg skjønner godt at stadig flere velger leasingløsninger for sine biler.
Takk til Toyota Sør for lånet av Aygo!