Test av SsangYong Rexton Y400 varebil (sept 2018)

SsangYong har kommet med ny versjon av sin Rexton som de kaller Y400, jeg tok med premium varebil på test.

Dato 16.09.2018 @ 17:03

Brosjyren for Rexton på nett er på engelsk, og varebilversjonen her i Norge står det ikke så mye om der, men for de som vil ha bilen som 5-seter eller 7-seter, og sponse fellesskapet med godt over 500 000 i avgifter så er det mye fint å lese i brosjyra. I Norge får man versjonen med 5 eller 7 seter kun som premium, til henholdsvis 884 900 og 912 900.

Det er naturligvis mye nyttig i brosjyra for de som vil ha varebilen som starter på kr 479 900 også altså, men spesifikk varebildata finner du lite av der.
Jeg testet premium utgaven av varebilen, med 7-trinns automat, og elektriske skinnseter med minne og varme/kjøling med mer. Den starter prismessig på kr 549 900.

Du kan velge om bilen skal kjøres som bakhjulstrekker, eller awd på høygir eller lavgir, dermed skulle fremkommeligheten være sikret.

Jeg fant meg en båthavn, og filmet bilen litt der:

Varebilen kan trekke inntil 3500kg og personbilen kan trekke inntil 3000kg, med andre ord et arbeidsjern av en bil dette her, og den kan fint brukes til å frakte båten fra båtplassen til opplagsplassen.

Jeg synes Rexton er en trivelig bil, om den ikke er direkte supermoderne så er den ikke direkte gammeldags heller.
I forhold til Tivoli som jeg testet rett før Rexton var det et solid kvantesprang opp når det gjaldt luksus og opplevd kvalitet i Rexton.

Forsetet var meget godt, elektrisk justerbart, og du kan vippe opp setet i framkant og få den lårstøtten du ønsker deg. Det som naturligvis er litt kjedelig med tanke på varebil er reglene i Norge for hvor nettingveggen må være, for kunne den nettingveggen vært 3 cm lenger tilbake så kunne hvem som helst sittet helt nydelig i førersetet. Med de norske reglene blir det litt kompromissløsninger som må på plass i førerposisjonen, og det er litt ergerlig når bilen har så bra potensial for nydelig komfort.

Dersom man er lavere eller mindre enn meg på andre måter, så kan det jo være at man ikke tenker særlig over dette at man kommer litt nær ratt og dashbord.

Førermiljøet opplever jeg som trivelig, kanskje ikke supermoderne, men funksjonelt og pent og stilig.

Noen vil kanskje savne adaptiv cruise, mens andre ikke bryr seg om at det ikke er tilstede her. Jeg er ihvertfall glad for rattvarmeknappen, det gir mye vinterkomfort.

Infotainmentskjermen er i premiumversjonen på 9,2 tommer og er utstyrt med navigasjon. Det finnes også en 8 tommer skjerm, men den har jeg ikke testet.
Skjermen her er god selv i sol, og man ser godt informasjonen på skjermen. Liker veldig godt navigasjonen som forenkler verden akkurat passe, slik at det er lett å se hvor du er og hvor du skal. Enten du har frukt-telefon eller Android, så kan du koble deg til å få fram programvaren du forventer i infotainmentskjermen.

Ryggekameraet er godt, og som du ser til høyre kan du velge flere visninger, ut fra om du er i terrenget eller du skal rygge ut på en vei og trenger vidvinkel.

Klimaanlegget ble jeg ikke helt bestevenn med, men orket ikke styre mye for å finne ut av det heller. Jeg er mest vant med klimaanlegg der jeg velger temperatur, og liker derfor det best. Ble derimot glad i seteknappene litt lenger ned der du velger mellom varme eller kjøling i setet i 3 nivåer. Lading av mobil enda lenger ned.

Bakom girspaken har du en vrider der du velger om bilen skal kjøre med bakhjulstrekk, eller firehjulstrekk i høyserie/lavserie. Lavserien er kjekk når veien ikke ligner så veldig på en vei lenger. 2 solide kopp-/flaskeholdere er det også her.
Den vesle bryteren på girspaken kan du bruke dersom du ønsker å påvirke hvilket gir den 7-trinns automatkassen bruker. Du bare vipper girspaken et hakk til venstre, så kan du gire opp og ned med den lille bryteren.

En del av interiøret som ser ut som hardplast er en myk plastvariant, og skinn er det ganske mange plasser her, men det er også områder med en del hardplast, som i døra for eksempel.
Kjekt med knapper for å lagre setets posisjon.
Ellers har vel knapper til vindu og speil litt å gå på når det gjelder eksklusiv følelse.

Til venstre for rattet er det også noen knapper, kameraknappen er kjekk om du trenger litt mer oversikt i terrenget i drive (kommer automatisk på i revers), knappen for filskiftevarsel er en varsel, ikke en som holder deg i fila di. Kjekt med knapp for bratt nedoverbakke.

Ellers legger jo en raring som meg her merke til at det er litt mange materialkvaliteter og typer på et relativt lite område. Kunne kanksje vært mer helhetlig for å kapre mitt hjerte helt totalt.

Versjonen med 5 seter har 1977 liter med baksetene nedslått, i varebilen har man jo ikke bakseter, dermed får man noen flere liter med lagringsplass baki her. Ellers er utformingen bak her naturlig nok laget for at man har 5 eller 7 seter i bilen. Du har 12V uttak på høyre side bak her, som nok er tenkt til lading for baksetepassasjerer på bakserste seterad.

Dersom du kjører bilen litt fort over en fartshump, merker du at støtdemperne her hopper litt på en måte, men på vanlig vei oppleves bilen som tung og komfortabel. Støy utenfra hører man ikke for mye til her, noe som bidrar til komforten.
På langtur skulle nok jeg ønsket med 5 eller 7 seter, fordi jeg da kunne få det gode førersetet i den posisjon jeg selv ønsket. Har en mistanke om at man da kan fraktes svært så komfortabelt på langtur.

Når det gjelder forbruk tror jeg ikke du skal forvente noe særlig under 0,8 liter på mila, kanskje heller noe over, men så er dette en stor og tung bil også da.
Noen 0-100 måling har jeg ikke funnet, og hadde heller ikke mulighet til å lage noen selv, men jeg syntes vel at bilen opplevdes litt friskere i akselerasjonen enn Land Cruiser, men det skal jo ikke så mye til kanskje. Jeg tror uansett ikke at noen som kjøper denne bilen forventer at man får en lyskryssracer.

Skulle likt å teste en 5- eller 7-seter på langtur på vinterføre, med ski i en takboks, vi får vel se om det lar seg gjøre til vinteren.

Når jeg liker bilen på tross av norske regler for varebilgitter, så mistenker jeg at jeg ville likt den veldig godt som personbil.

Takk til BruktBilForum Skien for lånet av bilen!