Test av nye Toyota Land Cruiser GX varebil (sept 2018)

Solid SUV med god fremkommelighet og en god dash komfort, skjønner godt at denne er populær der veiene er litt udefinerbare.

Dato 10.09.2018 @ 14:47

Regn, ruskevær og krøtterstier er ingen problem om du kjører Land Cruiser, den har godt over gjennomsnittet god fremkommelighet, og lavserie på giret for de krevende partier.

Skulle det komme en del ekstra vann der du skal kjøre, kan den vade i opp til 70cm dypde selv om bakkeklaringen er på 21,5 cm.

42 grader er et magisk tall, det er bilens klatreevne og det er max krengningsvinkel. De som har testet 42 grader vet at det er bratt.

Jeg har ikke testet bilen i en eller annen sprø terrengløype som er laget for at man skal oppleve hva bilen kan få til, jeg bare kjørte litt rundt i Grimstad-traktene, men på det lille jeg var utenfor veien opplevde jeg bilen som solid, og at det puslete greiene jeg fant av utfordringer var småtterier.

Bilen jeg testet var toppmodellen GX, som starter på 679 700 (med mva) som varebil, samme utstyrsnivå med 7 seter koster fort 1 146 600.
VX er et mellomnivå når det gjelder utstyr, og innstegsmodellen heter DLX, den starter på 521 700 (med mva) som varebil, og rimeligste 5-seters personbil starter nå på 871 900 korrigert for de siste avgiftsendringer i sommer. Dyrt med bakseter i denne bilen dessverre, takket være norske avgifter.

Jeg filmet litt:

Bilen har en 2,8 liters dieselmotor med 177hk og 450NM, dette gir godt over middels med CO2-utslipp, og dermed masse avgifter.
Den er ikke noen spurtmaskin fra 0-100, for det tar 17,6 sekunder, men det er ingen problemer med å komme inn på motorveien, så mye av «tregheten» i akselerasjonen er fra 0-30 km/t.

Du hører denne motoren, men på motorveien er den mest i bakgrunnen, iblandet noe dekkstøy. Ikke så mye at man blir sliten av det, dette er en bil jeg ikke hadde hatt noen problemer med å kjøre veldig langt med, såpass kan sies om komforten.

Forsetene er romslige og komfortable. I GX er det skinnseter med varme og kjøling, elektrisk justerbare med minnefunksjon. Rattet er også elektrisk justerbart, og det flytter seg når du parkerer bilen slik at inn/utstigning skal bli enklere. Her bør de fleste finne en god sittestilling.

Rattet er godt å holde i, men jeg ville nok foretrukket skinn hele veien rundt. Intuitive og fine knapper på rattet, og spaker bakom rattet.

Alt er veldig solid, men ikke så mye mer moderne enn det må være.

Til venstre for rattet er det en del knapper, og der fant jeg knappene for å justere sidespeil. Jeg liker best å sitte «vanlig» i setet når jeg justerer sidespeil, men det blir ikke så lett å få til med knappene såpass «langt frem».

Knappene til høyre for rattet handler i hovedsak om varme og parkering.

Under infotainmentskjermen har du et par vribrytere og en del knapper, her handler alt om off-road eller vanskelige kjøreforhold. Den øverste vribryteren bruker man til å veksle mellom ulike underlag bilen befinner seg på, slik at systemene tilpasser seg til omgivelsene bilen skal bevege seg på.

Det er 5 ulike valg i terrengmenyen som man kan velge mellom, her ser du Mud & Sand, gjørme og sand, relativt krevende og bevegelig underlag som bilen da tilpasser seg i forhold til.

Med den nedre bryteren kan du velge lavgir eller høygir, når du velger lavgir er det fordi du har ekstra krevende vei/underlag/terreng foran deg, da får man opp en egen terreng-visning i infotainmentskjermen der man kan følge med foran og på sidene av bilen, man ser også horisontal vinkel (her nærme 20 grader, om jeg ikke missforsto noe) og sideveis vinkel, her ganske vannrett.

Førerdøren har knapper for vinduer, og for minne i setet, her, kjære Toyota, vil jeg også ha knapper for justering av sidespeil.

Bakom girspaken er det et slags trau til mobilen, og du kan lade den med USB eller 12v. Det er også hjul her hvor du kan sette på varming eller kjøling av forsetene. Disse knappene oppsummerer mye av bilen for meg, solid, funksjonelt, ikke veldig moderne, men jeg liker det.

Rett bak girspaken er knapper for ulike kjøremodus når du er på landeveien. Sport og Sport + blir litt underlig her, men kan være kjekt når du trenger litt mer reaksjon på akselerasjonen. Stort sett bruker man Comf/eco for å spare litt diesel.

I armlenet er det en ganske solid kjøleboks, der du naturligvis kan slå av kjølingen dersom du ønsker at den skal være en mer normal temperatur.

 

På venstre side av speilet er bakdøråpneren, og til høyre for venstre blinklys finner du knappen for å åpne bakruta.

 

Når det er fullt baki, er det kjekt å kunne ha tilgang til det som er øverst, bakerst. Bilen er jo noe høy, med sine 189cm høyde, så du skal være litt høy for å dra nytte av dette.

Varebilen har 2376 liter tilgjengelig plass, så da bør man klare å få med seg en del saker og ting baki her.

Jeg testet med noen esker fra IKEA, og alt inntil 173cm lengde går rett inn. Henger testet jeg også å dra på, og jeg merket knapt at jeg hadde en henger bakpå bilen.
Du kan dra 3000kg med Land Cruiseren, faktisk 3500kg om du velger manuelt gir og utvidet hengervekt som alternativ.

Selve bakdøra åpnes sideveis, og det var vel ikke direkte praktisk å rusle rundt den for å komme inn med varene fra IKEA, men men.

Inni de to lukene i bakdøra finner du varseltrekant og litt verktøy til et eventuelt dekkskifte.

Du kan låse bakdøren i åpen posisjon, slik at den ikke smeller igjen dersom det blåser ute.

Toyota Land Cruiser er høy, sterk, tung, solid. Den er ikke så kjapp, ikke en bil du presser på svingete vei, men en bil du kommer deg fram med, en du cruiser med, gjerne langt, gjerne på noe som andre ikke tenker på som vei lenger. Arbeidsjern med komfort og hint av luksus som er gjemt litt vekk, men som er der likevel, som kjølingen i setet i tillegg til vaming, adaptiv cruise som gjør langturen komfortabel, fin lyd i anlegget som nok er verdt mer enn det ser ut som, avanserte systemer for fremkommelighet med mer.

Skjønner godt at mange kunder er de som allerede har eid en Land Cruiser, for dette kan man fort venne seg til.

Etter alt regnet kom det litt sol. Takk til Toyota Sør for lånet av Toyota Land Cruiseren!