Test av Opel Vivaro L1H1 Mester Premium (juli 2018)

Opel Vivaro er en svært praktisk og trivelig varebil som passer for svært mange bedrifter.

Dato 30.07.2018 @ 13:03

Den korteste Vivaro er nesten 5 meter lang, 4,999 meter for å være helt presis, men finnes også i en L2 versjon som er nesten 5,4 meter lang for de som har behov for ekstra lang varebil.

Med lasteluke i varerommet fram til førerhuset, får du lastelengde på hele 3,75 meter, for noen ekstra lange planker eller rør. Lasterommets lengde er ellers 2,537 meter, en økning på 10cm fra forrige Vivaro.

Lasterommets bredde er på 1,662 meter, og mellom hjulbuene har du 1,268 meter. Som i Renault Trafic har du her svært rette vegger som egner seg godt til diverse innbygninger/interiørløsninger for oppbevaring av verktøy.

Nyttelast (inkl. fører 75kg) er på 1162 kg, så får man heller trekke fra førerens virkelige vekt når man skal beregne hvor mye saker og ting man kan laste.

Om man vil ha 2 sidedører, eller fylle venstre side av varerommet med lagringsmøbler, betyr jo en del for om man ønsker 1 eller 2 skyvedører. Når man ikke har noe inventar i varerommet er det veldig praktisk med 2 skyvedører. Såvidt over 1 meters bredde på åpningen på sidedørene.

Testbilen hadde sterkeste versjon av 1,6 liters dieselmotoren, som yter 145hk og har 2 turboer. Man kan spare 10 000 på å velge en motorversjon med 125hk, men tror jeg ville lagt 10 000 i litt mer kjøreglede og trivsel ute på veien. Skjønner at ikke alle tenker som meg på det området.

Du får Vivaro i utstyrsnivå Edition, inngangsnivået, fra 362 900 inkl mva. Testbilen var en Mester Premium som koster fra 377 900 inkl mva, og med testbilens motorversjon snakker vi pris fra 387 900 inkl mva.

For 25 000 får du altså 25 hester, skinnratt, 17″ alufelger, Navigasjonsanlegg med 7″ skjerm, regnsensor, elektronisk klima og keyless (nøkkelen kan være i en lomme). Spør du meg er det MYE komfort og glede for 25 000.

Nøkkelen ser ut som et kort, og blir dermed ikke en klump i en lomme. Og ettersom bilen i bunn og grunn er laget av Renault får man med deres løsninger på nøkler og brytere og slikt også.

Lett å se hvor fort man kjører, så kan man velge hva man ser over, men selv synes jeg det er nyttig med informasjon om hastigheten til cruisekontrollen. Du ser såvidt bryteren som slår på cruise bakom rattet på høyre side. Kan vippes andre vei for å få hastighetsbegrenser. Ellers brukes knappene på rattet til å styre cruisen. Skinnratt er igrunnen ganske mye mer ok i lengden enn plastratt, bare for å ha nevnt det.

Midtkonsollen ser mye mer moderne ut med temperaturinnstilling på klimaanlegget, og infotainmentskjerm du kan trykke på. Telefonholderen synes jeg burde vært utformet for å takle at telefoner ofte har noe utenpå. Denne er designet for telefon uten noe ekstra utenpå, litt smal med andre ord. Ellers en god tanke med holder til telefonen, selv om den godt kunne vært mer universell og genialt utformet.
Legg merke til at det er laget et eget lite rom til nøkkelen, bakom rattet på høyre side. Kjekt, så du slipper å lure på hvor du skal gjøre av den.

Det praktiske arbeidsbordet bakom midtsetet finner du i Trafic og Talento også, logisk nok, ettersom det er ca samme bilen. Praktisk rom for pc under lokket er det også her. Koppholder bakom klips-brettet. Praktisk arbeidsplass.

Dersom du ikke bruker gjennomlastingsluka, så får du et ganske romslig lagringsrom under passasjersetene foran.
Lasterommet kan altså gå helt fram i fotbrønnen til passasjersetet. Eventuelt fram til veggen under setene, som man jo ikke må vippe opp med mindre man trenger hele lengden.

Jeg testet bilen med litt last, som her var tatt ut, og da så jeg noe av teksten på vinduet som laget et kult bilde i lasterommet. Tommel opp for 5 års/200 000 km garanti, det gir god og forutsigbar trygghet.

Service hvert andre år/40 000km er også med på å spare kostnader ved bilholdet for bedriften.

Vivaro er ingen racerbil, men du kommer deg komfortabelt fram med lasten din, og du får en trivelig arbeidsplass.
Praktisk, romslig og god nyttelast.
Med cruisekontroll på plass er ikke lange turer heller noe problem.

For noen er det nok en ulempe at bilen ikke leveres med firehjulstrekk, men for de fleste går det helt fint uten.

Takk til Auto Car AS for lånet av Opel Vivaro.