Test av Renault Trafic L2H1 (juli 2018)

Renault er «orginalen» for varebiler fra Fiat og Opel, så det var trivelig å bli bedre kjent med Trafic.

Dato 17.07.2018 @ 20:10

Du har kanskje vært borti Fiat Talento, eller Opel Vivaro? Begge bygger på Renault Trafic.
Du har kanskje også hørt påstanden at Mercedes X-klasse bygger på en Nissan? Vel, de bygger begge på en Renault Alaskan.

Testbilen er lang versjon, noe som vil si over 2,93 meters lengde i lasterom, og åpner man opp under høyre pasasjersete kan man ha med seg gjenstander på 4,15 meter inne i bilen. Lasterommet på testbilen er på 6 kubikkmeter.

Hengerfestet er standardutstyr selv fra grunnversjonen.

Her ser du lasteluken, som gjør at man får inn lange gjenstander i bilen, og kanskje slipper å bruke taket eller tilhenger til denslags.

Fin sitteposisjon, men ikke veldig mange justeringsmuligheter, opp og ned, samt fram og tilbake, samt ryggvinkelen.
Jeg hadde fint med plass her.

Førerhuset, i basisutgaven som heter Nordic Edition. Det finnes også en Formula Edition med en del mer utstyr.
Startpris for L1H1 i Nordic Edition er 345 764 med mva ev 289 900 eks mva. Dette får man 30 000 i rabatt på for tiden, for å feire at det er 5 år/200 000 km garanti på Renault Trafic.

Utgangspris for testbilen er 385 907 med mva, ev 322 900 eks mva før man trekker fra rabatten på 30 000.

Alle Trafic leveres med en 1,6 liters dieselmotor, men det er hentet ulike antall hester ut av motoren. Fra 95hk med 1 turbo, via 125hk og opp til 145hk. De to sistnevnte har twin turbo, og testbilen hadde 145hk, noe som gjør at den er meget trivelig å kjøre.

Mer detaljert informasjon om utstyr/priser/varianter av Trafic får du på Renault sine nettsider, og hos din lokale forhandler.

Det midterste setet kan felles framover, og gi føreren en arbeidsplass i bilen, med en praktisk «clip-board» med plass til et A4 ark, og koppholder bakom.

Under lokket kan man ha datamaskinen sin, godt beskyttet og passet på.

Mobilholder med USB både i rommet i overkant samt i stereoanlegget.
Et relativt enkelt anlegg, og ganske manuelt klimaanlegg vitner om at her kan man legge til litt utstyr om man vil ha automatisk klimaanlegg og større infotainmentskjerm med navigasjon.

Du kan koble mobilen til dette anlegget, og lyden er faktisk ganske ok til å være varebil, og det er enkelt å bruke anlegget.
Men automatisk klima savnet jeg, mye lettere å forholde seg til grader enn prikker.

Automatgir og firehjulstrekk får du ikke på en Trafic. Ikke i Norge.

Rattet i testbilen er som i mange varebiler hardplast, men man kan bestille skinnratt om man vil det.
Det dyreste jeg klarer å finne på listen over ekstrautstyr er parkeringsvarmer med app-styring, med mva koster det 14 880, men ellers ligger prisene stort sett godt under 5000 for ekstrautstyr, litt ulikt det man finner til biler som Volvo, Audi, Mercedes-Benz og BMW.

Instrumentene er enkle, og tydelige, du får det du trenger, og det er lett å se hvilken hastighet cruisekontrollen er stilt inn på.
Det er ikke adaptiv cruise, om du lurte på det.

Med svært loddrette vegger egner lasterommet her seg ekstra godt til innbygging av skuffer og skap til verktøyet du trenger å ha med deg på jobb. Og her er det altså 6 kubikkmeter med plass.

Det du har med deg kan veie opp til 1199kg, og du kan dra med deg inntil 2 tonn på henger med brems.

Skyvedør på høyre side med vindu er standardutstyr, men døren jeg har åpnet på venstre side er ekstrautstyr, men veldig kjekk å ha dersom du ikke skal ha skuffer og skap helt inn til førerhusets beskyttelsesvegg. Den venstre døra koster 3000 inkl mva.

Lys i lasterom er kanskje ikke noe man tenker så mye på når det er veldig lyse sommerdager og kvelder, men når det er mørkt på høsten, vinteren og våren, så blir du fort glad i dette standardutstyret.

Man kan få topphengslet bakluke istedenfor 2 dører bak uten at det koster ekstra, og vil man ha to dører bak kan man bestille dør som kan åpnes 270 grader, men slik ser altså standard bakdør ut i helt åpen posisjon.

Jeg opplevde Trafic som lettkjørt og ganske så sprek, til å være varebil naturligvis.
Det er en varebil man kan skreddersy etter de ønsker og behov man har, og en bil jeg tror mange kan trives veldig godt med å ha som sin arbeidsplass.

Fant et tilbud i butikken der jeg lånte Trafic, og dette ser jo svært så forutsigbart ut for en bedrift!

Takk til JM Auto for lånet av Renault Trafic!