Movano kan du få i 3 lengder og 2 høyder, testbilen var av den lave varianten, med 182cm under taket i lasterommet, noe som gjør at jeg kan stå nesten helt rett opp der inne.
Den høyeste varianten H3 har en lasteromshøyde på 2,14 meter.
De to svarte runde sakene på bakdørene er magneter, som holder dørene på plass i ekstremt åpen posisjon, om du vil kjøre varebilen inn til en lasterampe for eksempel.
Når man kan stå så godt som helt oppreist, eller eventuelt helt oppreist, blir det mye enklere å jobbe i lasterommet med å ta saker og ting inn dit eller ut derfra.
Testbilens lasteromsvolum var på 11,8 kubikkmeter, 3,73 meter langt, så her får man plass til en god del.
Det kan veie litt også, for nyttelasten er på ca 1300kg, litt avhengig av førerens vekt. Bilens totalvekt er på 3500kg, så du må ikke ha utvidet førerkort her.
Med en bil som er 6,2 meter lang, og ca 2,5 meter høy må du likevel ha litt erfaring fra større kjøretøy, eventuelt passe litt ekstra på når du kjører, for det blir ikke helt som å kjøre Golf for å si det sånn.
Jeg testet også med en del last, og det var ikke noe problem for 2,3 liters dieselen på 163hk å ta seg fram.
Testbilen hadde 6-trinns manuell kasse og bakhjulstrekk. Du kan også få den med forhjulstrekk.
Dette er ikke bilen du kjøper for å komme deg fort fra 0-100, men med to turboer opplevde jeg aldri at det var trøbbel å få farten riktig i påkjøringsfeltet til E18.
Lasterommet er belyst, slik at du kan benytte det også på kveldstid. Praktisk!
Førersetet i testbilen var hentet fra listen over ekstrautstyr, det har et godt armlene og det har avfjering slik som seter i lastebiler/busser har.
Jeg kjørte bortimot uten stopp fra Arendal til Kjeller, og da kjente jeg det litt i fua at jeg hadde sittet litt lenge, men dette er fint en varebil man kan frakte langt med.
Her er mye analogt, men det var da cruisekontroll, og det er jo kjekt å ha på langtur. Rattet er som i svært mange varebiler litt plastikkaktig, men greit nok. Kan justeres såpass at jeg fikk en fin sittestilling selv om jeg er litt lang.
Det nærmest vrimler av praktiske rom og plasser til å legge ulike saker og ting som er kjekt å ha med seg når bilen er arbeidsplass.
Infotainmenten har navigasjon som standard, det er kjekt å ha når man skal på oppdrag til nye adresser.
Når sola skinner på infotainmentskjermen og du har polariserte solbriller på, kan du ikke regne med at du ser noe særlig informasjon fra skjermen.
I taket er det også en del ulike rom for lagring av saker og ting, og solskjermen på passasjersiden har en ekstra funksjon.
Den kan hjelpe deg til å se litt mer i blindsona fra de ellers svært så gode sidespeilene.
Ettersom varebilen hadde ruter i bakdørene har den også et fungerende bakspeil. Jeg følte dermed at jeg hadde god oversikt rundt bilen.
Ryggekamera var det også her.
Lydkontrollene bakom rattet på høyre side er kjekke å ha når du vil justerte litt på volumet. Lydkvaliteten er ikke slik at du gruer deg til å komme hjem til anlegget ditt.
Av en eller annen grunn begynte jeg å høre på P10 Country, for det var liksom bare noe som passet så ekstremt bra med Willie Nelson og «On the road again» i en såpass stor varebil, med sete som i en lastebil. Du har både USB og Aux, og kan sånn sett spille akkurat den musikken du selv vil her inne.
En annen veldig kjekk sak fra listen over ekstrautstyr er parkeringsvarmeren med timer, gull å ha på vinteren.
Førerdøren har også plenty med oppbevaring, med god plass til store flasker og mye annet rart. Fungerte også meget godt som armlene.
Det å ha skyvedør på bilens venstre side fører også til et kryss på ekstrautstyrslista, men er jo utrolig praktisk å ha tilgang til varerommet fra begge sider.
Alt ekstrautstyr på testbilen kom på under 40 000, så det blir ikke svimlende summer av å sette noen kryss der.
På Opel sine nettsider for Movano kan du se ulike størrelser av bilen, og ulike priser.
Testbilen starter på 513 900 før ekstrautstyret, inkl mva som jo de fleste bedrifter kan få fratrekk for.
Movano kan du kjøpe som buss og du kan kjøpe den med lasteplan dersom du vil ha mer åpen plass for saker og ting du skal ha med deg. Mange muligheter med andre ord.
Er alt bare tipp topp? Nja, ikke alt, filskiftevarsleren fikk jeg litt langt opp i halsen, og den ville jeg aldri ha krysset av for på listen over ekstrautstyr. Er du som meg og utnytter veibanens bredde vil også du mislike den sterkt. Fotoboksvarsling fant jeg ikke helt ut av hvordan jeg skulle slå av fra navigasjonen, også slitsomt i dette fotoboksglade landet.
Ellers har jeg vel en mistanke om at kanskje noen ønsker seg firehjulstrekk, noe de ikke kan få. Personlig synes jeg automatgir kan være komfortabelt, men det får du heller ikke her. Adaptiv cruise er deilig når man ikke kan kjøre forbi, men her var det ikke adaptiv cruise. Direkte støysvak kan man vel heller ikke definere bilen som.
Det er tross alt flest positive sider ved denne store romslige praktiske arbeidsbilen, så skal du ha stor varebil bør du sjekke den ut!
Takk til Opel Norge for lånet av Movano, et trivelig og særdeles praktisk bekjentskap!