Test av nye VW e-up (Nov 2019)

Første pressetur for meg, Adrian, har gått over all forventning. Jeg har testet nye VW e-up, en trivelig liten bybil som har fått noen oppgraderinger. Jeg har fått kjøre omlag 120 km på Valencias landeveier, trange gater og motorvei, og jeg må si at jeg er veldig fornøyd med opplevelsen av både bil og tur.

Dato 22.11.2019 @ 16:53

Deilig er det med en liten tur sydover når værgudene byr på strålende sol og 17 grader, selv om det kun ble en kort visitt for denne gang. Nye e-up har som sagt fått noen oppgraderinger, og denne gang skal den appelere mer til den yngre garde med sine ungdommelige trekk. For dere som liker å se på film, så kan dere se den her.

For dere som ikke har mulighet til å se film eller helst vil lese, så fortsetter teksten under bildet. Jeg kan forresten nevne at dere får et godt intrykk av bilen i sin helhet og hvordan det ser ut hvis dere tar en titt på youtube-klippet.

Med første øyekast ser det ikke ut som det har skjedd så alt for mye, men det er ikke helt sant. Frontfangeren har fått en liten facelift, og jeg synes den ser tøffere ut nå enn forrige modell. E-up har fått en økt rekkevidde på 258 km (WLTP), og en nesten doblet batterikapasitet fra 18,7 kWh til hele 36,8 kWh. Med CCS (Combined Charging System) kan bilen lades opp fra utladet tilstand til hele 80% kapasitet på under 1 time. Uten CCS tar det i overkant av 4 timer å få 80% kapasitet. I fargen Honey Yellow Metallic Sort, ser den også veldig stilig og urban ut, noe jeg liker svært godt.


Småstilig bak og vil jeg si! Jeg liker lyktene og den karakteristiske blå stripen bak, som går igjen rundt hele bilen. Med sin boksete form er den også veldig praktisk å bruke og da spesielt i og rundt byer.

Bilen kommer i flere forskjellige farger som dere ser ovenfor, så her er det bare å velge din favoritt. E-up kommer også i 2 utgaver, der den ene har noe mer ekstrautstyr enn den andre. Disse kalles Range entry og Range high, der kunderpris er på 191 300 og 211 700. Nye e-up har hele 82 hester, og gjør 0-100 på svimlende 11,9 sekunder.

Slik ser da ladeuttaket ut. Testbilen hadde mulighet for å bli ladet med CCS kobling.

Det er viktig å merke seg at dette er en billig bil, og derfor får man ikke topp kvalitet eller komfort, men jeg mener VW har fått til mye bra med e-up, og spesielt overrasket er jeg over hvor godt den håndterer underlaget. Hull i veien og nesten firkantede fartsdempere var ikke noe problem for oss som satt inni. Den gled relativt godt over det som var. Den er også morsom å kjøre gjennom trange smug og gater, og har en ganske så god akselerasjon opp til 60 km/t. Det elektriske forbrukt er antatt å ligge på 14,6 kWh per 100km, men dette kan variere noe ut fra kjørestil og modus.

Bagasjerommet er på 250L og det har god dybde. Feller du ned setene, rommer det 923L, og det er bra i en liten bil. Genialt med kroker på siden i bagasjerommet, da man kan feste handleposer på disse slik at ikke innholdet skal ramle ut. Jeg hadde med meg som dere kan se en 50L HH bag, og den gikk fint nedi ved siden av en litt større veske. Her er det bare å stable godt i høyden, så skal du se at du får med deg en del.

Baksetet er ikke den delen som er mest stilfullt, for her det kun vanlige stoffseter. Interiøret er enkelt og praktisk utformet, slik at man kan få med seg et par drikkeflasker og annet smått. Kjekt med en koppholder i midtkonsollen og. Baksetene er ikke så ille å sitte i synes jeg, men jeg kjenner at det blir litt trangt og fort veldig intimt skal man sitte fler baki.

Dette gikk såvidt! Jeg får akkurat plass baki her, og det er et pluss, men vis du er over 182/183, ville jeg ikke prøvd å sette meg inn, da må du isåfall sitte litt bøyd.


Slik ser cockpiten ut, og den og bærer preg av å være ganske så enkel. Minner om at denne telefonen ikke følger med bilen, da dette var vår GPS på veien. Ellers får du med dockingstasjonen, så her er det bare å koble på telfonen. Ellers liker jeg utformingen av dashbordet. Her har du det du trenger, og du får til og med ryggekamera, som synes på den lille skjermen i midten, veldig søtt. Når det gjelder klimaanlegget så ulte dette noe da vi kjørte på motorvei og det var nok fordi alle lemmer stod åpne, og vinden kunne fare fritt tvers gjennom. Dette vil du ikke legge merke til hvis det spilles musikk eller du hører på radio. Rattet synes jeg var godt å holde i, men etter min smak ble det litt for stort for en såpass liten bil. Hadde det vært et par cm mindre, hadde det vært helt perfekt. Instrumentpanelet er ikke digitalt, men tradisjonelt noe jeg synes egentlig er helt greit.

Forsetene er mye kulere enn baksetene! Disse hadde ruter i seg som jeg likte godt. De er og gode å sitte i, og det er snaut med innstillinger men man har de spakene man trenger for å få flyttet det frem og tilbake, opp og ned.

Dette er slik inngangen til forsetet ser ut. Enkelt design i dørene, ålreit armlene og ellers ingen problemer med å stige inn og ut fra denne cockpiten.

Etter jeg hadde kjørt omlag 120 km hadde jeg igjen en rekkevidde på rundt 180-190 km. Grunnen til at jeg brukte såpass mye var at jeg ikke hadde på noen motstand når jeg kjørte, så batteriene fikk ikke ladet seg optimalt under nedbremsing. Kjører man i ECO + kan man spare masse kapasitet, og sikkert ha mer rekkevidde igjen enn det jeg hadde. Kjøringen bestod av landeveiskjøring, bykjøring og motorveikjøring, og jeg hadde flere pådrag og kjørte ikke mest økonomisk. Jeg er fortsatt litt overrasket over at jeg ikke brukte mer av batteriet.

Alt i alt synes jeg nye e-up var en artig liten bil å kjøre. Den er ingen racer eller luksusbil, men den fikk meg flere ganger til å strekke på smilebåndet. Den oppfører seg behagelig, og er som sagt morsom å kjøre på svingete og trange bygater. Nye e-up har og fått litt mer lyd, så nå summer den litt mer i lave hastigheter opp til 40-60km/t, og så avtar denne i større hastigheter, noe jeg synes er litt kult.


Med denne line-upen takker jeg Volkswagen Norge for turen til Valencia. Jeg storkoste meg!

 

Disclaimer: Reisen fra/tilbake til Norge og oppholdet i Valencia ble dekket av VW Norge.

Bilmerke:
Drivstoff: