Denne testen må ikke forveksles med grundige vinterdekk-tester, men mer som en smakebit på et nytt vinterdekk som kommer på markedet for vanlig personbil og SUV til høsten 2020.
Ganske mange biler på plass som vi brukte på 4 ulike testposter denne dagen. Alle bilene var merket tydelig utenpå med hva slags vinterdekk vi kjørte med.
Vi var delt opp i 4 grupper, med 12 personer i hver gruppe, der 2 og 2 delte bil, så når du senere får se «dagens testresultater» så er det da et gjennomsnitt av våre 48 tester denne dagen.
For å utnytte dagslyset gikk vi rett på testingen, og den første testen jeg fikk være med på var kjøring i snøbane.
Over her ser du litt video fra dagens tester. Takk til David K. Andersen fra Bil og Motorbloggen som bidro med god kjøring på glatta, filming og hyggelig prat!!
I snøbanen fikk vi kjøre to runder med en Audi A6 med Quattro, men vi fikk egentlig ikke lov til å slå av ESP, så morofaktoren ble sånn sett noe begrenset av det.
Etter 2 runder i snøbanen var det sjåførbytte. Og vi kjørte og kjørte helt til vi fikk beskjed om at vi skulle bytte til en annen test.
I denne testen var formålet å bli kjent med det nye dekket til Michelin, så her byttet vi ikke biler, kun sjåfør.
På denne testen ble det ikke notert noen form for testresultat, poenget her var mer at vi skulle bli kjent med dekkets egenskaper på snø.
Et piggfritt dekk vil jo gi slipp på grepet om du presser bilen i svinger, og da er det etter min mening bra om dekket forteller deg tydelig hva som foregår, slik at det blir lett å kontrollere bilen selv om den har kommet på gli. Det mener jeg dette dekket gir tydelige signaler om, og dermed blir det aldri dramatisk når dekket glir.
Det jeg liker dårlig er dekk som «later som om» de har full kontroll, og så plutselig slipper det dramatisk. Det blir så uforutsigbart og guffent. Slik var altså ikke dette dekket.
Audi A6 er ikke akkurat lett i fronten, så med ESP på var det ikke så veldig lekent på tross av Quattro. Skulle gjerne fått lov til å slå av ESP for å kjenne enda mer på kontrollen man har med dekket, men det fikk vi ikke lov til dessverre.
På neste test skulle vi kjøre Audi Q5, og her ble det brukt dekk fra Michelin, Continental og Nokian som var slitt ned til 4mm mønsterdybde. Slitasjen var gjort mest med slitasjemaskin, så ble de kjørt noen tusen kilometer i konvoi for å få samme slitasjeforhold på alle testdekkene vi brukte.
Hvorfor nedslitte dekk i testen? Vel, av den enkle grunn at det er her Michelin briljerer. De er råest på å beholde egenskapene selv om dekket er slitt ned til 4mm mønsterdybde.
I USA er det 2mm mønsterdybde som gjelder, ikke 3mm som i Norge, og det har Michelin også fått testet med enda større forskjeller enn på 4 mm.
To GPS-bokser for å teste akselerasjon og nedbremsing på snøvei.
Her kjørte begge sjåfører samme test før vi byttet bil som hadde andre dekk enn forrige bil hadde.
Alle sjåfører kjørte alle 3 dekk, slik at alle dekk fikk 48 akselerasjoner og nedbremsinger denne dagen.
På denne testen var det naturlig nok SUV-dekk som ble testet. Her et referansedekk fra Continental.
Det var lettere å merke forskjellen på dekkene i nedbremsingen enn i akselerasjonen, noe også resultatene viste.
I videoen lenger opp her ser man at et dekk brukte 10 meter mer på å stanse i vår testing! Det er mye når farten er lav!
Etter en kaffekopp var det klart for de to siste testene som foregikk ute på Tavelsjö, på isen.
En test der vi skulle bremse med VW Golf og en test der vi skulle kjøre på isbane tilsvarende snøbanen vi startet med.
På isbremsingen ble det også brukt dekk som var slitt ned til 4mm, og vi skiftet bil når alle i bilen hadde testet å bremse med den. Her får vi instruksjoner for testen: «Akslerere til det piper, da skal bremsen smelles inn maksimalt».
Nye piggfrie vinterdekk fra premium-merkene er det lite forskjell på, men når man har fått slitt ned mønsteret i dekkene til 4mm begynner forskjellene å komme.
Michelin hevder at man skal kunne beholde deres dekk en sesong lenger enn konkurrentene, og det vil det jo være god økonomi i å kunne gjøre.
Vi syntes ikke det var så lett å merke stor forskjell på dekkene på isbremsingen denne kvelden, men det skulle også testresultatene vise, at forskjellene her var marginale denne dagen.
På isbanekjøringen er det litt med i filmen lenger opp her, men fikk ikke knipsa noen bilder, her ble det mest kjøring, og da med nytt X-Ice Snow dekk fra Michelin.
Også her oppførte dekket seg forutsigbart og med tydelige signaler om når grepet ikke holdt lenger, men til å være et piggfritt vinterdekk syntes vi at grepet holdt overaskende godt, og enkelte svinger kunne vi ta i oppi 50 km/t.
Ettersom vi kun kjørte det nye X-Ice Snow dekket her ble det ikke notert noen resultater herfra, kun en test for å oppleve det nye dekket fra Michelin.
Kvelden kom, og vi fikk se litt mer informasjon om dekket vi hadde testet og vi fikk også se dagens testresultater.
En liten oppsummering på hvorfor dette nye piggfrie vinterdekket fra Michelin er bedre enn det forrige piggfrie vinterdekket fra Michelin.
Ut fra tester gjort av uavhengig testsenter så har snøgrepet blitt forbedret med 4%, og isgrepet forbedret med 8%.
I tillegg er dekket bedre rustet for å ikke få vannplaning og for å takle sørpeforhold bedre.
Ut fra testresultatene vi oppnådde denne dagen kunne vi se i tall det vi opplevde tidligere på dagen.
Q5 testen (SNOW) med akselerasjon og nedbremsing merket vi størst forskjeller i nedbremsingen.
De andre forskjellene er der, men lettere å se på desimaltall en det er å føle forskjellene på kroppen.
ICE er da nedbremsingstesten på isen med Golfen. Alle bremseresultat er målt i sekunder det tok å stanse. Flere sekunder = lenger bremselengde.
Jeg skal love deg at 3,2 sekunder mer med nedbremsing merkes svært godt!!
Ser man på testresultater er premiumdekkene ganske like når de er nye, men så øker forskjellene etterhvert som de blir eldre.
Definisjonen på 1 vinter er 10 000km i denne testen, så 3 vintere vil si 30 000 km kjørt med dekket.
En ganske sentral sak er jo at gummi dekket er ferskvare, så om du kjører 10 000 km på et år, og 5 000 km på en vinter så kan du ikke regne med at du kan ha dekket i 8 vintersesonger, for så lenge holder ikke gummien i dekket seg god!
Dette er nye dekk som er slitt med maskin for å få testet egenskapene med nedslitt mønsterdybde raskt, det er ikke gammel dekkgummi i disse testene, så helt realistiske får man dem ikke.
Når det gjelder vinterdekk bør du ikke spare et par tusen på å velge billigdekk, mange av dem har dramatsik dårligere egenskaper, og dekkene er den eneste kontakten bilen din har med underlaget. På vinteren er det ekstra sentralt med gode dekk, for da er forholdene mer krevende, og farligere.
Det lureste du gjør er å selv teste dine egne dekk på glatte forhold for å avgjøre selv om du synes de leverer gode og sikre egenskaper, og noe særlig mer enn 5-6 vintersesonger bør man ikke beholde noe vinterdekk uavhengig av mønsterdybde. Joda, lovlig, men ikke så sikkert lenger på grunn av at gummien ikke lenger har de egenskaper som da dekket var nytt og ferskt!
Takk til Michelin for turen til Umeå!
Var moro for en fyr fra Sørlandet å få oppleve litt vinter denne vinteren også!!