Test av nye Mazda CX-3 Optimum AWD (jan 2019)

Mazda CX-3 er meget god å kjøre, men hvor nye er den egentlig?

Dato 20.01.2019 @ 16:25

Sist jeg testet Mazda CX-3 i 2015 var den en storselger, men det var litt før elektrifiserte biler begynte å dominere bilmarkedet.

Jeg vil si at Mazda CX-3 fremdeles passer meget godt for de som ikke vil sette seg så mye ned i en bil, men heller mer inn i den, og som kanskje ikke bruker baksetet hver dag.
De som kjøper denne ser nok ikke på el-bil som aktuelt riktig enda. Noen velger den også fordi man får gode kjøreegenskaper og god oversikt, og mulighet for firehjulstrekk.

Men hvor «ny» er denne bilen blitt nå med oppgraderingene som kom før jul?

Jeg smatt inn i den forrige XC-3 for å knipse litt, og her, mellom setene fant jeg vel en av de største forskjellene sånn rent utseendemessig.
Det manuelle brekket er ikke der lenger, og man har dermed fått et litt nytt design på området mellom forsetene.

På den oppgraderte CX-3 ser man at sportknappen har havnet til venstre for girspaken, det elektroniske brekket bakom der igjen, og med menyjoysticken og volumhjulet til høyre for brekket.
Så har man fått et par rom som fungerer godt som koppholdere, samt et godt armlene mellom setene.

Adaptivt fjernlys er også med nå, og det fungerer godt på mørklagt vei når du møter noen. Jeg kjørte bak en litt eldre bil som nesten ikke hadde lys i baklyktene, og det klarte den ikke oppfatte som en bil, men det var ellers et godt fungerende adaptivt lys.

Bedre støydemping er ikke noe man ser så lett, men det er noe man kan oppleve når man kjører bilen.
Jeg testet en 150hk bensinmotor med automatgir og firehjulstrekk, og den har bra med krefter uten at den er påtrengende sprek av den grunn.
Det er den gode kjørefølelsen uavhengig av om veien er rett, svingete eller humpete som er mer fremtredende, sammen med komfort.

Setene er gode, men det er ikke like mange justeringsmuligheter som det er på elektriske seter her. Frem/tilbake, opp/ned og ryggvinkel er det man kan justere på.
Jeg har ikke testet bilen på langtur, kun på kjøring i Arendal og Grimstad området, så hvordan setet oppleves under mange timers bruk skal jeg ikke si noe om.

Jeg liker godt å kunne justere sitteputens lengde og vinkel i framkant, og jeg har sansen for å kunne justere korsryggstøtten, derfor er jeg glad i elektrisk justerbare seter som kan dette.
Når man velger Optimum kan man velge skinnseter og elektrisk justering av seter som ekstrautstyr, men det var ikke valgt på testbilen, så jeg skal ikke si noe om hvordan det oppleves.

Førermiljøet er ryddig og oversiktlig, men jeg skal ikke påstå at det er skrekkelig moderne nå i 2019.
For meg som er litt lang så ser jeg informasjonen i head-up-displayplata i det mørke feltet under panseret, og det fungerte igrunnen veldig greit, for der er det ganske stabile lysforhold.
Head-up-displayet kan justeres i menyene i infotainmentskjermen om man ønsker det.

Knappen for rattvarme befinner seg til venstre for setevarmeknappen til føreren av bilen.

Det er området fra 10 over til 10 på halv, og 10 over halv til 10 på som blir varmet opp, ikke bunnen eller toppen, som er merket ganske tydelig med sømmer i rattet.
Personlig er jeg litt mer glad i at ikke deler av rattet er kaldt på vinteren, for da varmer man kalde fingre på rattet fremfor å ha hanskene på, men det er jo en vanesak hvor man i hovedsak plasserer hendene på vinteren når bilen er kald.

Når det er kveld er det ikke ekstreme lysmengder fra interiøret, men mer komfortabelt og beskjedent belyst der man trenger det for å se ulike knapper.
Noen synes kanskje det blir litt lite stemningsbelysning, mens andre igjen liker at fokuset blir det som foregår utenfor bilen i mørket.

Lyden fra BOSE anlegget er god, men man kan bestille Alpine anlegg som ekstrautstyr om man er litt ekstra glad i god lyd.

Ryggekameraet går inn i kategorien «helt ok», og det er fint at bilen har fått sensorer i framkant også, det gjør parkerings-situasjonen tryggere og mer komfortabel.

Til venstre for rattet er det noen knapper som ikke synes ekstremt godt når man kjører, så akkurat de kan det være gunstig å se litt ekstra på før man kjører i vei.
Det er kanskje ikke de knappene man bruker spesielt ofte, og de fleste av dem heller ikke i fart, kanskje bortsett fra filskiftevarsleren.

Oppsummeringen for førermiljøet må bli trivsel. Det er enkelt, ujålete og funksjonelt, og da fokuserer man raskt på alt det som skjer utenfor bilen, og det kan jo være mye fint!

Hvor stor plassen i baksetet er avhenger naturligvis at plassbehovet til de som sitter foran, men jeg tør påstå at man bør være under 179cm for å sitte på baki her.

Bak meg selv fikk jeg ikke plass til knærne, men passasjersetet som var litt lenger fremme fikk jeg plass til knærne bak.

Hodet mitt får jeg derimot ikke skikkelig plass til, det går ganske solid oppi taket her, så jeg må sitte foran uavhengig av sjåførens lengde.

Grunnen til at jeg tidligere nevnte at bilen nok i hovedsak var beregnet for de som ikke brukte baksetet for ofte handler litt om komfort-tilbudet til de som sitter bak.
Her er det ikke luft i armlenet/midtkonsollen mellom forsetene, og det er heller ingen klimajusteringer eller ladetilganger.

I bagasjerommet har man plass til 287 liter (VDA) opp til toppen av seteryggen, men ikke med gulvet i øvre posisjon som på bildet over her.

Tar man ut gulvplaten ser man at det er hakk for 2 ulike nivåer for gulvet, og det må nok i nederste posisjon om du skal ha tilgang på de 287 literne.
Poenget med å ha gulvet i øvre posisjon er å gi enklere inn/utlasting av hverdagsbagasjen/handleposene.

Baksetene er delt 60/40 og kan naturligvis legges ned. Skiluke er det ikke her, de må nok på taket.

Man kan dra med seg henger på inntil 1200kg uavhengig av motorvalg.
Man kan velge en 2 liters bensinmotor, som kan ha 121hk og manuell eller automat og framhjulstrekk, eller 150hk med automat og AWD.
Så er det en 1,8 liters diesel med manuelt gir og forhjulstrekk, eller automat og AWD.

Prismessig starter Mazda CX-3 på kr 285 900, med utstyrsnivå Core og minste bensin med manuelt gir og framhjulstrekk.
Dieselen får du ikke i Core, men i utstyrsnivå Vision, og den starter da på 289 600 med manuelt gir og framhjulstrekk.

Billigste CX-3 med AWD blir dieselen med automat til 372 600.
Mer om priser og utstyrsnivå kan du se i Mazda sine prislister og i brosjyren som er hentet fra Mazda sine sider om Mazda CX-3.

Mazda CX-3 er en stilig crossover med gode kjøreegenskaper og komfort, men ekstremt moderne kan jeg ikke påstå at den er.
Testbilen koster 399 400 i Arendal.

Takk til Sigmund Aasen for lånet av nye Mazda CX-3 Optimum!