Test av nye Ford Focus 1,0 EcoBoost ST-Line (sept 2018)

Ford har kommet med ny versjon av sin Focus, og det er fortsatt fokus på kjøreglede i denne bilen.

Dato 13.09.2018 @ 11:14

Nå som høsten har kommet til Sørlandet, er ikke været helt til å stole på lenger, men at Ford leverer kjøreglede, det kan du stole på.

Hvordan Ford Focus ser ut er avhengig av hvilket utstyrsnivå du velger å legge deg på, samt hva du velger fra listen over ekstra utstyr. Jeg testet en ST-Line med Stilpakke og Designpakke 2. I stilpakken finner man den store spoileren bak, røde calipere og lekre røde sømmer i interiøret. I designpakke 2 finner du de adaptive LED hovelysene, de mørke rutene bak og de stilige 18″ felgene.

Hadde dette vært et annet merke ville disse pakkene fort kostet veldig mye, men her kommer stilpakken på kr 4 900 og designpakke 2 koster 13 500. Så kan man jo vurdere hva innholdet er verdt, men jeg vil nå mene man får mye for pengene her.

Jeg har også filmet bilen litt:

Så kan du se hvordan den ser ut på bilder som beveger litt mer på seg.

Motoren som var i testbilen, en 1 liters EcoBoost bensinmotor med 125hk er mer enn nok for veldig mange, men en kjøreglad bil som dette fortjener etter min mening litt mer pulver under panseret.

Du kan få 1-liters bensinmotoren med 100hk og 125hk, så finnes det en 1,5 liters bensinmotor som du kan få med 150hk og 182hk. Det finnes også en 1,5 liters dieselmotor med 120hk, og en nedtunet versjon av den motoren med 95hk til innstegsmodellen Trend.

Jeg må jo si at 182hk bensinmotor høres moro ut til Focus, men du kan jo få enda mer moro med ST og RS naturligvis, selv om prisene med sterkere motorer naturlig nok spretter opp en del i dette landet.

Nye Ford Focus starter på 270 000 for Trend, ST-Line og Titanium starter på 304 000 og Vignale starter på 336 000. Vignale med 182hk bensinmotor kan du få fra 367 000. Hva bilen koster avhenger dermed av hva du ønsker deg av motor og utstyr, men at det er mye kjøreglede for pengene er jeg sikker på. På svingete vei vil du med den dynamiske kurvekontrollen nesten få like gode kjøreegenskaper på svingete vei som i nye C-klasse. Skal vel nevnes at det er et par andre ting enn kjøregenskaper som skiller Focus fra C-klasse, men i forhold til prisen får du mye gode kjøreegenskaper her.

Mer om priser og detaljer kan du finne på Ford sine sider.

Forsetet var elektrisk justerbart, men uten minnefunksjon. Delskinnsetet har god sidestøtte, men ettersom man ikke kan vippe opp seteputen i framkant så får jeg litt lite støtte av den litt korte sitteputen. Her finnes det mer avanserte seter å få tak i, og det måtte nok jeg gått for.

Rattet er meget godt å holde i, og de røde sømmer som går igjen gjør interiøret sprekt og trivelig. Gode knapper på rattet til den adaptive cruisekontrollen (ekstrautstyr), og til ulike menyer. Girkula var god å bruke, og de delene av bilen som er dekket av plast har stor grad av myk plast.

Den trykkfølsomme infotainmentskjermen som leveres fra ST-Line/Titanium og oppover, er på 8″ og har gode symboler med stor nok størrelse til at det er enkelt å trykke på rett plass på skjermen. Godt bilde på ryggekameraet også, slik at man får praktisk nytte av den. Trend har en 6″ skjerm jeg ikke har testet, så den kan jeg ikke si noe om.

Under knappene til det automatiske klimaanlegget finner man lademuligheter, og spanderer du 1500 kroner har du ladeplate også, som her i testbilen. Det ville jeg tatt med, uten tvil.

Litt knapper på begge sider av girspaken, den oppe til høyre er knappen for å få frem menyen for head-up-displayet. Som i mange andre biler er det også her en plastplate som head-up informasjonen vises i, og det er ekstrautstyr. Her er det mange innstillingsmuligheter slik at den viser det du vil den skal vise slik at det passer for deg.

Lenger bakom girspaken har du koppholdere som kan justeres til å passe det du vil ha oppi der.

Førerdøra er en av plassene som blir ekstra stilige med de røde sømmene fra stilpakka, her ser vi også B&O høyytaleren fra B&O Play premium lydanlegget med 10 høyttalere, det låter godt, og 4500 for et godt bilanlegg er noe jeg definerer som overkommelig, men så hører jeg en del på musikk i bil også da.

Når jeg setter meg i bakseter er det stort sett bare for å se om jeg får plass eller ikke. Testbilen har panoramatak med elektrisk åpning med fra ekstrautstyrslista, og det påvirker nok takhøyden litt.

Håret subber godt i taket her, men jeg vet ikke om det ville skjedd med standard tak.

Kneplassen er også noe knapp, men er man litt breibeint i sittestillingen så får man plass til knær ute ved kantene.

Jeg er en plass mellom 184cm og 185cm lang, så for en som er lavere er ikke plassen i baksetet noe å bekymre seg for.

Jeg klarte å lokalisere en 12V lademulighet bak, så da er det jo bare å kjøpe en plugg med flere USB-innganger dersom det er flere bak der som trenger lading samtidig.

De som velger Ford Foucus som 5-dører har antagelig mer lyst på et kompakt og kult utseende enn masse bagasjeplass. De som jakter bagasjeplass velger fort stasjonsvogna.

Her har du plass til 375 liter, og det er jo ganske normalt for en mellomstor bil. Plassen er lett å utnytte.

Skiluke har du også dersom det er noe litt langt du skal ha med deg.

Velger du stasjonsvogna snakker vi 608 liter bagasjeplass, og vips ble det en familiebil for de med små barn av denne Focusen.

Under gulvet tar lydanlegget litt plass, men noen smårom er det fortsatt under der.

I bakluka har du to solide håndtak, som gjør at du slipper å ta på utsiden av luka for å få lukket den.

Jeg synes designet på Ford Focus er kult, selv om jeg er mer glad i ei potte på hver side enn at de er samla på samme side. Etter min mening forteller designet litt om de gode egenskapene bilen har på vei som ikke bare går rett fram.

Nå er ikke 18″ felger det optimale med tanke på innvendig støy i en bil i denne størrelsen, men jeg ble ikke plaget av innvendig støy selv om jeg merket den. Noe som gjør at jeg tør påstå at bilen er fin på langtur, selv om jeg selv ikke har testet bilen på langtur.

Takk til Arendal Auto for lånet av bilen!

Bilmerke:
Drivstoff: