Test av nye Ford EcoSport ST-Line (juli 2018)

Kan en litt kort, smal og høy Ford EcoSport være moro å kjøre?

Dato 15.07.2018 @ 21:05

Bilen er nesten 4,1 meter lang, og den er 8,7 cm smalere enn en Ford Mondeo med sine 1,765 meter bredde.
På grunn av sine kompakte ytre mål føles den nesten noe høy og SUV-aktig.

De fleste versjonene av bilen leveres med forhjulstrekk, og jeg får ikke testet fremkommelighet på snø i juli i Grimstad/Arendal, men du kan faktisk få den med firehjulstrekk også, dersom du har vanskelig vei der du må kjøre.

Det er en del øvelser som blir ganske enkle og greie med denne bilen, slik som kjøring i trange bygater, parkering, og ellers manøvrering. En lettkjørt bil.

Testbilen hadde en 1 liters bensinmotor med 140hk som sterkt bidrar til at denne bilen blir meget lettkjørt, men man trykker jo gjerne litt på gasspedalen også da når man har litt hester å rutte med, så forbruket trenger ikke bli spesielt lavt.
Med 180NM til rådighet blir ikke dette noen racer akkurat, men frisk nok når du har litt hastighet, og på svingete veier er den overraskende medgjørlig.
Trodde liksom en litt smal og høy doning ville krenge mer, eller føles litt guffen i svinger i 80, men neida, her er det velkjente Fordegenskaper å kose seg med.

Jeg er slik at jeg ikke leser om en bil før jeg henter den, fordi jeg vil «bli kjent med den» mens jeg tester den, så kan jeg heller lese om den etterpå når jeg har gjort meg opp en mening om den.
Normalt sett finner jeg jo en knapp for å åpne bakluka sånn omtrentlig midt på like over skiltplata… men neida, ikke her… og det så sikkert litt vittig ut der jeg bøyde meg ned bak bilen og leita og leita…
Den som leter, han finner… høyre baklykt… der skal man trykke, på undersiden av metallet der.

Normalt sett er det jo slik at bakluka åpnes oppover, men her er det sidehengslet bakluke, og jeg fant ut at jeg må jo bare se hvordan det ser ut på bilens venstre side…

Jeg synes det så litt vittig ut jeg da, men jeg er sikkert litt rar. Har vel sett enkelte «Jeep/SUV» med bakhjul på bakluka som har sidehengslet bakluke, men skal innrømme at jeg ikke visste at EcoSport hadde det.
Lærer noe nytt hver dag!

Når jeg først har åpna bakluka kan vi jo ta en liten titt på bagasjerommet, her med gulvet i øvre posisjon, og med et hengerfeste i en pose… testbilen kan trekke opp til 900kg, og to av motorene kan trekke opp til 1100 og 1110 kg.

Bagasjerommet kan ta til seg omlag 355 liter, men det er litt avhengig av vinkelen på baksetene. Plassen er ihvertfall lett å utnytte bak her.

Fine forseter i semsket skinn (ST-Line utstyr), oppleves som Alcantara, muligens litt smale for min noe brede kropp, men sitter ganske ok i dem. En spak for å jekke setet opp og ned og et hjul for å justere korsryggstøtten.

Et særdeles godt ratt, sånn akkurat passe mykt/hardt, akkurat som jeg liker at ratt er. Knapper for cruisekontroll og volum og litt slikt er det også på rattet.

Her er klimaknapper, og fordi bilen hadde vinterpakke var det knapp for oppvarmet frontrute og oppvarmet ratt, veldig kjekt på vinteren, bare pass på å sjekke om varmetråder i frontruta er ok i forhold til ditt syn.
2 x USB og 12v lading var det også foran her.

I testbilen var det et B&O anlegg med navigasjon i en 8″ touchskjerm, stemmestyring og 10 høyttalere, gir en fin lyd i bilen og mye nyttig innhold i skjermen.

Stor fin skjerm gir fint bilde til bilens ryggekamera. slik at parkering og rygging ellers er meget enkelt og trygt.

Bakseter er det ikke så ofte jeg blir godvenner med på grunn av min høyde, men her får hodet fint plass, og knærne får ok plass, er knærne som er nærmest det jeg vil definere som knapp plass på langtur. Er man under 180cm vil man nok definere plassen bak som god. Det er en 12v til lading bak, den er plassert ved siden av høyre baksete. Spør du meg har jeg vel observert mer genial plassering av akkurat den, potensiale for baksetekonflikter.

Koppholder eller flaskeholder i baksetedøra, men har en mistanke om at kaffekoppen ikke bør settes der før du har smelt igjen døra. Selv om det kanskje ikke står sånn helt spesifikt skrevet på kaffekoppen.

Du kan få bilen i tre ulike utstyrsnivåer, Trend, Titanium og ST-Line, jeg testet sistnevnte, som da har mest utstyr inkludert.
I Trend får du kun 1 liters bensinmotor med 125hk og manuelt gir. Den starter på 258 300.
I Titanium og ST-Line får du samme motor, men også mulighet for automat på 125hk motoren, samt den motoren jeg testet med 140hk og mulighet for en diesel med 95hk, eller 125hk og AWD.

Titanium koster fra 283 300 – 325 200 før du plukker med deg utstyr fra listen over ekstrautstyr.

ST-Line koster fra 302 300 – 344 200 før ekstrautstyr. Testbilen hadde ekstrautstyr for 26 500 uten vinterhjul. Det er firehjulstrekkeren som har den dyreste utgangsprisen, testbilen startet på 305 300.

Jeg mistenker vel at EcoSport kommer til å selges mest som fremhjulstrekker, og med bensinmotor, takket være bypolitikere i Oslo og Bergen spesielt.

Ikke noe negativt?
Vel, på motorveien mellom Grimstad og Kristiansand er det en del hjulspor, og da kan den føles noe smånervøs på vei ut av dem, og helt stille er det vel vanskelig å definere den som med tanke på hjulstøy, men egentlig synes jeg den har overraskende fin komfort. Savner kanskje adaptiv cruise, skiltgjenkjenning, ventilert forsete, men skjønner også hvorfor man ikke får det på EcoSport, den skal ikke være et luksusalternativ på bilmarkedet.

Bilen er litt kul, men kanskje ikke fra absolutt alle vinkler, den er lettkjørt og kjøreglad, og den oppfyller nok mange personers bilbehov uten at de ruineres.

Takk til Arendal Auto for lånet av Ford EcoSport ST-Line!