Test av nye Citroën C4 Cactus (mai 2018)

Det har kommet en ny Cactus til byen, en kul en fra Citroën.

Dato 03.05.2018 @ 20:28

Airbumpsene på siden har blitt mye mer nedtonet, og nå ser det jo stilig ut.
Vet det er en smakssak, men før var jo airbumpsene litt vel fremtredende på bilens sider.
Etter min smak har nye C4 Cactus et kult utseende, en bil som våger å være anderledes!

Bilen jeg testa var en 110hk bensinmotor med automatgir, i utstyrsnivå Exclusive, det er dyreste du får tak i, og den starter på kr 284 900 levert i Grimstad.
Lista med tilgjengelig ekstrautstyr er ikke lang, så du kommer deg ikke langt over 330 000 selv om du legger til det meste.

Du kan få bilen i utstyrsnivå Trend og Style også, og med en 100hk diesel dersom du ønsker det (kun i Style og Exclusive), men den får du ikke med automatgir.
Startprisen er 229 900.

Jeg føler at Citroën har gått for «less is more» i nye Cactus, du får gode seter, med bra vinkel på sitteputen, men du kan ikke selv justere på denne vinkelen.
Du kan bestille Hype red delskinn med Advanced comfort seats, vet ikke helt hva man kan justere på der, men antar det er noe mer.
Fin justering for høyde og ryggvinkel.

Det er ikke elektronisk brekk, og skal jeg være helt ærlig har jeg opplevd hvor guffent elektronisk brekk kan være i en bratt bakke jeg skulle rygge opp, så det liker jeg.
Du har ikke adaptiv cruise, du kan ikke få opp navigasjon bakom rattet… heller litt fancy design ved hanskerommet, det er summen av alt dette jeg mener med «less is more».
Citroën har valgt å lage en kul, komfortabel og rimelig bil, gå litt tilbake til sine røtter. Det tror jeg de gjør lurt i.

Kult og godt ratt, uten masse ekstra knapper og funksjoner. Cruisekontroll på venstre side og radio/telefon på høyre.
Lite ekstra «dill» i noen av skjermene, mer fokus på det som er sentralt og viktig.

Navigasjonen har ikke satelittbilder fra virkeligheten, men en forenklet virkelighet som gjør det lett å se hvor man er og hvor man skal.

Trykker man inn knappen på enden av lyskommandospaken på rattets venstre side, så kan man snakke til bilen, og få den til å øke temperaturen, eller sette på en bestemt radiokanal.
Ikke ekstremt intelligent stemmestyring, men stort sett ble kommandoen utført slik jeg ba om.

Så er det da noen saker og ting som er litt snodige, startknappen er noe bortgjemt.
Hylla nedenfor er litt liten til dagens store mobiler.
Speiljusteringsknappen er så langt fram at du sitter veldig ute av posisjon når speilene skal justeres… vanskelig å treffe på justeringa.
…men det er jo sånt som er med på å gi bilen sjel…

For meg er hodeplassen ok i baksetet, men nå hadde denne bilen glasstak, så det kan jo ha noe innvirkning.
Bakom meg selv sliter jeg med kneplassen, så jeg vil vel anbefale baksetet for folk under 175cm om man skal langt.

Jeg tror vel ikke at de fleste kjøpere av C4 Cactus kjøper den fordi de har veldig mye langkjøring, selv om den nok er ganske så komfortabel på langtur.
Jeg tror de fleste kjøpere vil ha en kul bil som får dem til å smile, ikke fordi den er så sprek, men fordi den er kul.

Bagasjeplassen er også fin for langturer, romslig og fint.

Ta deg en tur innom din nærmeste Citroën forhandler, for nå kan du også prøve nye C4 Cactus.

Takk til Grimstad Bil for lånet av nye C4 Cactus!