Test av nye BMW X2 2.0d X-drive (mars 2018)

BMW har kommet med en kompakt SUV/crossover, med fokus på kjøreglede og design.

Dato 08.03.2018 @ 11:34

Når man har vært på reise, og er litt sliten, gjør det godt å få en liten vitamininnsprøytning fra nye BMW X2.

Selv om det tidvis snør og er grått i Grimstad i dag, på selveste kvinnedagen, så gjør ikke det noe om man kjører BMW X2.

Jeg testet en 190hk diesel på 2 liter, en trivelig og responsiv motor som leverer 400NM, som reagerer raskt når du i tillegg har sportsautomatkasse.
En motor man raskt blir glad i. Du har nok krefter, og det skjer noe når du bruker gasspedalen, for meg er det et meget godt utgangspunkt for kjøreglede.
Motorens lydbilde er trivelig, og med X-drive kan du ta bakkestart i glatt bakke med snø/hardpakka snø, uten å tenke på om det går greit, for det gjør det.
At du bør få forbruk under 0,5 liter/mila er heller ikke negativt med en sterk og trivelig motor, men da må du ikke trykke hardt på gasspedalen alt for ofte.

BMW X2 er lavere og kortere enn BMW X1, og det gir bilen et lavere og bredere inntrykk visuelt, men gir også mer kjørefølelsen fra en lavere bil, noe som de kjøreglade vet å sette pris på.
For meg er det ikke nok med stilig design utenpå bilen, og gode kjøreegenskaper.

Litt bilder av X2 fra førpremieren.

For meg er seter noe av det viktigste med en bil, fordi man skal jo sitte der når man kjører bilen, og da er jeg glad i å sitte godt.
Så vil jo definisjonen av å sitte godt være forskjellig fra person til person.
Her har du el-seter med minne, relativt faste, men gode seter med mye sidestøtte i ryggen og sitteputen. Sitteputen kan trekkes ut/dyttes inn, og vinkles i framkant, slik at det bør være mulig å finne en god sittestilling her.
Alcantara i seter gjør at du ikke sklir noen vei i setet når du først har satt deg i det.

Om jeg skal bemerke noe her er det selve inngangen, den er faktisk noe lav for meg, og jeg måtte være litt ekstra obs på å bøye hodet nok på vei ut av eller inn i bilen.

For meg betyr også førermiljøet mye for min trivsel i en bil, og her oppleves førermiljøet godt, med et helhetlig design, og gode materialer.
Førermiljøet oppleves også som kompakt, og jeg vil tro noen opplever det på kanten til trangt.
Det er ryddig her, og enkelt å finne fram til sentrale og mindre sentrale funksjoner som man bruker en gang i blant.

Rattet er godt å holde i, og funksjonsknappene på rattet er enkle å bruke.
Til venstre på rattet er knapper for cruisekontrollen, som er adaptiv her.

Så ikke rattvarme i demobilen, men den var fabrikkspekket, så mulig det ikke var med fra fabrikk.
Det er ihvertfall med om man velger komfortpakka, der man også får el-seter med minne og mye annet veldig kjekt utstyr.

Speedometer og turteller er plassert ganske tett sammen, dermed er det ikke noe display mellom dem.
Dermed vil jeg si at det er ekstra nyttig å få med head-up display fra listen over ekstrautstyr.

BMW er veldig gode på head-up display, du ser det såvidt over benken, uti vannet.
Det er laget på en måte som gjør at informasjonen ikke slår deg i fleisen, men er mer lenger fram, der blikket naturlig skal være når man kjører bil. Dermed blir det usedvanlig lite forstyrrende informasjon.
Meget klare symboler med fine farger gjør det enkelt å se informasjonen, enten veien er ganske hvit eller den er mørk.

Midtkonsollen har infotainmentskjermen på toppen, med tiles-løsningen.
Bruker du litt tid med menyene er BMW sitt menysystem veldig logisk bygget opp, og jeg er veldig glad i muligheten til å kunne manøvrere rundt og velge i menyer med i-drive hjulet.
Ryddige og greie klimaknapper.

Ryggekameraet har et klart og godt bilde, og selv om bilen er kort kan det være kjekt å ha når du skal rygge.
Selve plasseringen av kameralinsa er ikke helt så genial som VW sin, selv om den faktisk kunne vært det.

Ser du nøye på bildet, spesielt like over skiltplata, skal det være mulig å skimte ryggekameralinsa. Blir fort litt søl på den.

Ettersom logoen på bakluka fungerer som bagasjeromsåpner, kunne BMW gjort som VW, og plassert ryggekameraet bakom logoen, noe mer beskyttet for søl.

Mellom setene har du girvelgeren, god og enkel å bruke. Til venstre for girvelgeren har du knapper for kjøremodus. Jeg testet ikke forskjellen på ulike modus, så det skal jeg ikke si noe om heller.

I-drive versjon 6 har en del knapper rundt joysticken, som gjør at man kjapt kommer inn på ønsket meny. Denne bilen hadde navigasjon professional, og da kan man bruke toppen av joysticken som skriveflate, noe som er meget nyttig når man skal søke opp navn på folk man skal ringe til, eller skrive inn en destinasjon. Ikke nytt med skrivemuligheten, for det kom med I-drive 5, men nyttig og praktisk er det, og jeg ville valgt navi-pro på grunn av det.

Baksetet er igrunnen helt greit, men når jeg sitter foran kan nok kneplassen være noe knapp for folk på 185.

På grunn av takets utforming er det faktisk overraskende ok plass til hodet mitt, og med tanke på at bilen er ganske lav (bare 152,6 cm høy) var det en positiv overraskelse.

Du har en 12v tilkobling i baksetet for de som vil lade saker og ting de har med seg i bilens baksete.

Bilens bagasjerom kan muligens oppleves noe kompakt, men det er før du titter under gulvet.

Da vil du oppdage at bagasjeplassen er ganske så stor, for de anledninger der du har behov for å ha med mange kofferter og bager på tur.
Så husk pådet når du kikker på en bil sitt bagasjerom, ta en titt under gulvet!

Størrelsen på X2 er ganske spesiell, 4,36 meter lang (X1 er 4,44), bredde med speil er nesten 2,1 meter (3,8 cm bredere enn X1) og som tidligere nevnt er høyden på 152,6 cm, som er 8,6 cm lavere enn X1.
Oppsummert blir det kort, bred og lav – som er sentralt for bilens design og kjøreegenskaper.

Jeg har pratet med en del kvinner som har sansen for biler som ikke er alt for digre, som har kult design, god fremkommelighet og er gode å kjøre.
Så på selveste kvinnedagen våger jeg meg på å anbefale alle uansett kjønn som ønsker seg en slik bil å teste BMW X2!

Men hva koster en X2? Vel, testbilen med 2 liters diesel og 190hk og X-drive starter normalt sett på kr 516 200, men det er kampanje på X-drive fra BMW i mars, så dermed ramler 33 400 vekk fra prisen, og vi starter da på kr 482 800.

Så har det blitt valgt en god del ekstrautstyr på denne bilen, blant annet Model M Sport X som er en omfattende pakke med masse utstyr. Totalt er det ekstrautstyr for 201 600, så testbilen koster 684 400 nå som det er X-drive rabatt på den.

Du kan få bilen med 2 bensinmotorer, begge kan leveres som 2-hjuls trekk og den største med X-drive. Priser fra 427 600.
Du kan velge mellom 3 dieselmotorer, og den minste kan leveres som 2-hjuls trekk. Alle kan leveres med X-drive. Priser fra 448 200.

Jeg synes BMW X2 er en kul kjøreglad bil, som med X-drive har meget god fremkommelighet og med dieselmotor mye krefter og lavt forbruk.
Kanskje litt trang inn/utstigning, og noen kan muligens oppleve førerposisjonen som noe trang – så det er alltid lurt å teste biler før man handler dem, for å være sikker på at den passer deg perfekt.

BMW sine sider om X2.

Takk til Bavaria Arendal for lånet av bilen!

Annonse