Test av Mitsubishi Eclipse Cross Instyle+ (mars 2018)

Mitsubishi har kommet med sin helt nye Eclipse Cross, og jeg har prøvekjørt den.

Dato 19.03.2018 @ 20:25

Eclipse Cross plasserer seg mellom ASX og Outlander når det gjelder utvendig størrelse med sine 4,4 meter lengde.
Bakkeklaringen på testbilen er på 15,55cm, mens den er 14,25cm på innstegsmodellen.
Bilen leveres foreløpig kun med en bensinmotor på 163hk, noe som gir minimum kr 163 248 i avgifter til Staten.

Prismessig starter Eclipse Cross på 349 600, da med forhjulstrekk og utstyrsnivå Intense.
Bilen jeg testet, Instyle+ med 4WD kommer på 470 600 før metallic lakk, hengerfeste og vinterhjul.

Dersom du tar på hengerfeste kan bilen trekke inntil 1600kg.

Denne vinkelen viser fram et av bilens karaktertrekk, linja som starter langt fremme, og som avsluttes med en spiss baklyktløsning som går over hele bakruta.
Bakrute har du både over og under bremselyset, litt som Mazda 323F hadde i sin tid.
Dette er det nok noen som ikke liker, men jeg synes det gjør bilen litt kul.

Testa litt bakkestart på skogsveien der det var snø/is dekke, uten at det skapte noen utfordringer for denne testbilen med 4WD.
Forsøkte også å trykke litt på gasspedalen, og fikk fin respons i skogen. Ikke vill og lynrask, men vil tro det er nok for de fleste, og fremkommeligheten var meget god.

Bilens fjæringer var mer satt opp for komfort på motorveien enn for aktiv kjøring på skogsvei, selv om begge deler går fint, så er det noe med tilbakemeldingene som ikke er helt på plass i skogen når alt skal være komfortabelt.
Du kommer deg fint til hytta med den altså, men er best å ta det rolig i skogen.

Det er en del som avskriver Eclipse Cross fordi man kan få Outlander PHEV for litt over 500 000 med alt utstyr, men ikke alle ønsker en bil på størrelse med en Outlander.
Og denne er mye mer moderne inni, så det er vel på tide å få se litt inn i denne bilen.

Setene er ganske gode, med mulighet for å vippe setet opp i fremkanten, som gjør at man får mer lårstøtte.
Setene er i skinn i Instyle+.

Her er det svært mye mer moderne enn i andre modeller fra Mitsubishi, det er rett og slett på kanten til stilig interiør, og er helt klart store skritt i rett reting.

Rattet er godt å holde i, men jeg skjønner ikke helt behovet for å dekke til med plast i bunnen av rattet.
Gode logiske knapper på rattet, og det er knapp for rattvarme nær klimaknappene i midtkonsollen.

Den adaptive cruisekontrollen på testbilen får du kun på toppmodellen med 4WD og 8CVT automatgir.

Visere og informasjonen foran rattet er ikke helt topp moderne enda, men det er også her gode skritt i rett retning, og de som er fans av Mitsubishi synes nok dette er storveis.
Kommer du rett fra BMW eller Audi vil du kanskje tenke som meg at det er noen skritt til som må vandres før det er helt «oppdatert».

Midtkonsollen har fått mer moderne knapper, og en pad. Selve paden kan muligens se ut som en sak som ble laget i en egen avdeling, nesten som en mobil, som ble festet på etterpå. Eller for å si det på en annen måte, ikke helt integrert i interiøret.
Du får den bare på utstyrsnivå Instyle+.
Funksjonaliteten er kul, det skal de ha. Ikke helt BMW/Audi kvalitet riktig enda, men på god vei mot noe mer spennende her!

Infotainmenskjermen har fått brukervennlig og stilig design, og er svært mye bedre enn det som har kommet før fra Mitsubishi.
Er det lov å håpe på at neste generasjon Outlander PHEV tar etter Eclipse Cross her? Jeg våger meg på det!

Baksetene kan få mer/mindre kneplass, alt etter hva som er viktig, bagasjeplass på 466 liter eller heller mer kneplass.
Liker godt den fleksible tankegangen! Håret mitt subber litt i taket, så baksetet er nok enda mer optimalt om du er 180cm eller lavere.

Velger du Instyle+ får du inn bra med lys fra taket inn i kupeen.

Plassen i bagasjerommet er lett å utnytte, men jeg tror nok jeg ville hatt noe beskyttelse mellom bagasje og passasjerer.

Mitsubishi Eclipse Cross er en trivelig crossover som er utstyrt med en sterk og fin bensinmotor, jeg tror mange kan trives med denne bilen, men jeg er litt usikker på hvem som faktisk kjøper den.
Jeg har en mistanke om at hovedmålgruppa kanskje bor vekk fra Oslo og Bergen, og skulle ønske seg dieselmotor med lavere forbruk, men godt mulig jeg tar helt feil.
Du får ihvertfall god fremkommelighet, stilig design og det soleklart mest moderne interiør Mitsubishi har levert. Du får også 5 års/100 000km garanti.

Takk til Auto-Car for lånet av nye Mitsubishi Eclipse Cross!