Test av Mercedes-Benz CLA Coupé (april 2019)

Jeg ble med Mercedes Norge på tur til München for å teste nye CLA Coupé, en lekker og elegant skapning med flere motoralternativer.

Dato 17.04.2019 @ 00:01
Pressetur – alle som skulle bli kjent med nye CLA Coupé måtte bli med på en tur til München, fordi presselanseringen var lagt her, da dekker man selv reisen til Gardermoen, så er resten av reisen dekket av Mercedes-Benz.

 

Like utenfor terminalbygget på flyplassen i München hadde Mercedes-Benz rigget til med biler og et bygg der vi fikk litt innledende informasjon om bilen.

Ganske stilig sort CLA Coupé 250 med oransje striper i karossesridetaljer og i felger.

En CLA 250 har en 224hk bensinmotor på 2 liter og gjør turen fra 0-100 på 6,3 sekunder. Den røde i hovedbildet er også en CLA 250, så denne motoren har jeg testet, og den var mest moro av motorene.

Med AMG-styling blir CLA Coupé både lekker og småbøs, og kjørefølelsen er ganske så nydelig.

Svingete vei? Ja takk! CLA Coupé er både lenger og bredere enn A-klasse sedan, og trives meget godt med svingete veier.

Vi startet fra flyplassen med en hvit CLA Coupé 220d, en motor som ikke er i Norge fra salgsstart.

En toliter med 190hk, 400NM og 0-100 på 7,1 sekunder som jeg raskt ble veldig glad i, og lyden når du drar på litt var helt konge.

Jeg er ikke vant med å få teste biler på Autobahn, men du verden for en komfort i 180-190 km/t, her skjønner man raskt at noen vet hva som skal til for at en bil skal føles stabil og trygg i høye hastigheter!

Støybildet inne i bilen var svært lavt, og bilens anlegg meget godt.

Svært komfortable seter i de ulike bilene vi testet på turen, og for føreren var de elektrisk justerbare med minne, og i den hvite 220d hadde de også tatt med seter med kjøling.

Jeg må si jeg synes det er litt vemodig at 220d ikke er inne i modellprogrammet fra april, men om mange nok vil ha den kan det jo være Mercedes Norge tar den inn likevel.

180d som er inne fra salgsstart har en 116hk 1,4 liters motor med 260NM og gjør 0-100 på 10,7 sekunder. Det gir jo en ganske annen opplevelse enn 220d.

Etter en del timer kjøring i det Bayerske landskap var det tid for litt lunsj, og det er jo litt moro med biler som definitivt ikke er slengt rundt helt tilfeldig.

Jeg kjørte sammen med David fra Bil og Motorbloggen, så han knipset de bildene der jeg er med for meg.

Om du ser på forskjellene på den røde i Progressive Line og den hvite i AMG, så blir det lett å se ulikhetene i stylingen.

Etter lunsjen dro vi avgårde i en 200, den har en 1,3 liters motor med 163hk og 250NM som gjør unna 0-100 på 8,2 sekunder.
Det merkes at man går fra 400NM til 250NM for å si det slik, det ble litt mer mas fra motoren om vi presset den litt, og det gjorde vi jo.

Det du får uansett valg av motor er muligheten for et meget lekkert og trivelig interiør, og det er mange valgmuligheter, så det kan være lurt å bruke litt tid på å sette seg inn i alle mulighetene man har.

Jeg tok med dette bildet selv om omgivelsene kanskje ikke er så rå her, for det fikk fram den noe fremoverlente nesen bilen har, inspirert av haien kunne designeren fortelle senere på kvelden.

Her er også designet i Progressive Line og ikke AMG, som man kan se på bilens styling som er noe mer avdempet her.

I Norge hopper man over de to laveste utstyrsnivåene «Base» og «Style» og går dermed rett på Progressive Line.

En CLA Coupé har en startpris på 427 900 enten du velger 180 diesel eller bensin. Det er en del utstyr med i Progressive Line, noe som gjør at man kan få en fint utstyrt bil for under 500 000.

Skal du ha mer power og velger deg en 250 4Matic starter den på 562 900, 220 får du også med 4Matic, en toliter med 190hk og 300NM som gjør unna 0-100 på 7 sekunder, og den starter på 532 900.

Når man kjører bil med andre og programmet er ganske hektisk og tett er det ikke alltid like lett å få filmet, men gjorde da et hederlig forsøk.

Vel framme på hotellet rakk vi såvidt å skifte litt før det var klart for mer informasjon om bilene, og deilig mat.

Noen hørte på hvor lite de nye effektive dieselmotorene slipper ut av CO2 og NOx, nesten så MDG også skulle hørt litt på dette før de innførte forbud mot dieselmotorer i byer.

Jeg tok meg en ekstra prat med Energizing Coach ekspert Tina Ehardt, som kunne forklare meg hvordan Garminklokken hun hadde på seg kunne kommunisere med bilens Energizing system.

Dersom du har en Garmin klokke som kommuniserer trådløst kan den kobles til bilen, og bilen får da vite om søvnmønsteret ditt og hvor stressa du er.

Ut fra din tilstand vil da bilen kunne velge det Energizing Comfort programmet som passer best for deg, enten du trenger å roe ned eller du trenger å kvikkes opp.

Du kan få ulike former for trening om bilen ser at du trenger å øke ditt blodomløp.

I testbilen var det ikke massasjeseter, men massasjeprogram kan velges ut fra hvordan du har det, og her var det ulike bevegelser i ryggen og setet som gjør at du får økt blodomløp.

Vifteanlegget, ambientebelysningen, musikken som spilles og massasjen i setet kan altså tilpasses din tilstand.

Når du forlater bilen husker den ikke noe av dine data, det er kun mens du kjører at klokke og bil kommuniserer.

Apple Watch er ikke fungerende enda, fordi batteriforbruket under kommunikasjon foreløpig er for høyt, men det kan jo være Apple og Mercedes med tiden kan finne ut av det slik de har fått det til med Garmin.

Klokken din fra Garmin registrerer du i appen som følger med bilen din, så er du klar for å få spesialbehandling.

Takk til Sykkelsport i Arendal som lånte meg en Garmin klokke til denne turen!

Audun Hermansen fra Mercedes Norge kunne fortelle meg at B-klasse også har samme system som CLA Coupé og andre modeller av A-klasse, så her er det mange som kan få spesialbehandling i bilene sine!

Neste morgen sto bilene på rekke og rad, noe jeg tror jeg aldri blir helt vant med, men kommer til å synes er ganske spesielt og kult i lang tid fremover.

En deilig rød CLA 250 4Matic med sort interiør i skinn og alcantara, og med røde lekre kontrastsømmer – særs hyggelig start på dag 2!

Bagasjerommet har vokst i bredde og dybde, men totalt har volumet blitt redusert med 10 liter til 460 liter, så det er ikke så langt fra gulvet og opp som det var før.
Så spørs det om de som velger en CLA Coupé egentlig trenger mer plass enn de har her? De med stort plassbehov velger fort en stasjonsvogn uansett.

Selv om bilen har vokst i lengderetning får jeg ikke helt plass til knærne i baksetet bakom et forsete som er stilt inn på meg selv.

Hodet mitt lider også i baksetet under det skrånende og lekre taket, så kan ikke strekke meg ut baki her.

At knevinkelen i tillegg er spiss forsterker opplevelsen av at dette baksetet ikke er beregnet på sånne som meg, sånne over 180cm med fet rompe.
Neida, her skal man helst være nett og ha kortere ben og mindre rompe enn meg.

I baksetet er det to USB-C plugger til lading av det man har tatt med seg til baksetet. Det er også god tilførsel av luft gjennom to dyser.

Vil du ha en Mercedes-Benz som er lekker og fantastisk komfortabel, der du kan vippe en bryter i Sport og få en artig og kjøreglad bil, ja da bør du kanskje vurdere en CLA Coupé.

Det er en bil det er lett å bli raskt glad i, og som man trives særdeles godt i som sjåfør!

Har du hatt en dårlig natt, så må jo bare dagen bli bedre når du kan sette deg inn i noe så lekkert som dette for å komme deg dit du skal!?!

Takk til Mercedes-Benz Norge for turen, det var hyggelig å få bli bedre kjent med nye CLA Coupé!