Test av Mercedes-Benz C300 cabriolet AMG (nov 2018)

Det virker kanskje ikke spesielt logisk å teste cabriolet i slutten av november, men det var direkte deilig!

Dato 28.11.2018 @ 16:27

Det ordet som i hovedsak sitter igjen etter en helg med C300 cabriolet er nettopp «deilig».

Med AMG-pakke på eksteriør og interiør har bilen et direkte deilig utseende, og etter min smak en meget deilig blåfarge.

Deilige farger i interiøret, deilie materialer som er brukt, deilig design… jada, jeg skal stoppe nå, for en stund, men du skjøner sikkert hvorfor deillig er ordet jeg sitter igjen med etter denne helgens test.

Jeg skal ikke si at jeg gruet meg til å plukke opp denne bilen hos Bertel O Steen, men jeg må innrømme at jeg hadde en del spørsmål til hvordan dette ville bli, for jeg hadde studert værmeldingen, og det var meldt svært lave temperaturer, ned mot minus 10. Hvordan ville det bli med stofftak?

Det var noen minus da jeg hentet bilen, og svarene kom raskt.

Jeg vet ikke hvordan de får det til, men stofftaket med glassrute bak er på kanten til mystisk godt, og sammen med et meget solid varmeanlegg i bilen blir kupeen meget varm og god.

Jeg forventet liksom å kjenne noe til den utvendige kulden, spesielt i minus 10 på vei tilbake til Oslo på mandags morgen i 110 på motorveien, men nei, stofftaket er imponerende bra på å holde kulde ute.

Det samme gjelder egentlig støy, den kommer i utgangspunktet kun inn ovenfra og ned, som vil si at du av og til kan høre større biler passere, men gjennom litt trange tunneller merker du det mest.
Det blir mer at man undrer seg over at ikke mer lyd kommer inn gjennom stofftaket.

C300 er utstyrt med en 258hk bensinmotor som leverer 370NM allerede fra 1800 o/min.
På min testhelg ble snittforbruket 0,65, og oppgitt forbruk er 0,67-0,71 liter/mil.

Dersom du kjører mye i Sport+ vil nok forbruket bli en god del høyere, og Sport+ er veldig moro, der får man kjenne på kreftene som drar bilen fra 0-100 på 6,2 sekunder, og høre en mer sportslig lyd fra motor og eksosanlegg. Selv om komfort er det C300 er aller best på, leverer den også spreke kjøreegenskaper. Ikke helt på AMG-nivå naturlig nok, men likevel veldig moro!

Jeg fant meg noen fine veier ved Rygge for å teste Airscarf og Aircap. Det er ikke nødvendigvis begreper som er innarbeidet enda, men jeg skal forklare litt nærmere.

Integrert i hodestøttene finner man varmluftsanlegg, som sender varm luft i nakken din, dette er altså Airscarf – luftskjerf.

I døren har man på lik linje som knapp for setevarme en knapp for Airscarf, der man kan velge hvor varm luft som skal komme fra hodestøtten.

Denne luften fra hodestøtten kan bli svært varm, derfor er det setralt at ikke hetten på en jakke eller noe annet sperrer for denne luften, da kan saker og ting bli alt for varme.

Aircap er et todelt system der du får opp en plate over frontruta med insektsnetting under, denne sender luften lenger opp over hodet ditt.

Bakom baksetene kommer det opp en nettingvegg som skal hindre turbulens i kupéen, og således sørge for at varmeanleggets varme ikke forsvinner ut av bilen for kjapt.
Aircap er standardutstyr, mens Airscarf er ekstrautstyr.

Jeg satt altså i bare genser i minus 3 og kjørte i opp til 80 km/t, og må vel si at det var mest komfortabelt i hastigheter under 60 med de utetemperaturer jeg testet i.

Etter min lille Aircap/Airscarf test traff jeg på Ole Jakob O Isaksen, som er karen bakom instagramprofilen super_cars_norway med 11 300 følgere.
Kjekt med en aldri så liten foto-shoot.

Foto: Ole Jakob O Isaksen

 

Bilen er rett og slett tøff, både på grunn av fargen og AMG-stylingen den har fått.

Foto: Ole Jakob O Isaksen

 

Bilen er lekker og tøff og deilig fra alle vinkler, det er igrunnen et kunststykke å få til, for som regel er det alltid et eller annet jeg ville hatt annerledes, men her sliter jeg med å finne noe slikt.

Foto: Ole Jakob O Isaksen

 

Det er ikke vanskelig å trives på langtur eller korttur i et interiør som dette, her kommer også ambientebelysningen fram, den er ekstra trivelig her fordi ambiente belysning er valgt fra ekstrautyrslista.

Forsetene er meget komfortable, og kan stilles inn i alle mulige retninger, men du må være forberedt på at dette er en bil du setter deg ned i, med de gleder og utfordringer det bringer med seg.

Midtkonsollen er her i sort «open-pore ash», men man har mange valgmuligheter som her kan påvirke utseendet, men det mørke gjør at det blir en ekstra fin kontrast til det lyse skinnet i setene.
Det nye rattet er jeg også veldig glad i, både hvordan knapper fungerer og hvordan det er å holde i.

Ettersom jeg akkurat hadde testet nye B-klasse før C300 cabriolet, så vet jeg jo at løsningen med 2 skjermer i C-klasse, menysystemer og en del annet ikke er på plass her enda, og det er vel kanskje noe som kan ligne på et negativt moment. Det oppleves på kanten til tungvint, og viser hvor sprøtt raskt utviklingen i menysystemer går.

Ettersom instrumenteringen er digital kan du velge hvordan den skal se ut, og du kan naturligvis velge hva du skal se i midten.

Velger du parkeringspakke med 360 kamera får du ryggekamera og 360 ved siden av hverandre, klart og tydelig og bra.

På høyre side av kameramenyen ser du mange valgmuligheter, og jeg kan ikke vise alle, men tar med kameraene foran bilen i widescreen bare for å vise noe helt annet enn standard ryggekameravisning.

Ladeplaten framfor koppholderne er ekstrautstyr, men den ville jeg ihvertfall hatt med ettersom induksjonslading kommer på alle nye telefoner.

Bak touchpad og menyhjul finner man knapper for å ta ned taket – midterste knapp, og Aircap til høyre. Laget i solid og godt metall. Bakerst på midten er knappen for å åpne armlenet, her var det også lagringsplass.

Førerdøren er veldig lekker, men den er også veldig stor, noe som gjør at den på en måte krever litt mye plass for å åpnes helt opp. Det kan bli mer utfordrende i trang garasje eller lignende lokasjoner.

Anlegget fra Burmester er også ekstrautstyr, og serverer svært god lyd. Er du glad i god lyd i bil, og liker design, så får du her lekre designelementer og god lyd i samme pakke.

Når du lukker døren serverer bilen sikkerhetsselen til deg, og det er veldig kjekt, for det er et lite stykke bakover til der den i utgangspunktet befinner seg.

I skulderhøyde, litt bakpå setet ser du et metallhåndtak man kan trekke i for å vippe forsetet framover, så går det elektrisk lenger fram, det holder å vippe det fram med andre ord, resten ordner setet selv.

Samme når du vipper det tilbake, da går det av seg selv tilbake på plass. Dersom du gjør denne øvelsen ofte, type mange ganger per dag, så bør du ha en liten dose tålmodighet.

I baksetet er det plass til to, men ikke to av meg, for mitt hode får ikke plass i høyden bak her. Jeg ville vært skeptisk dersom de som skal sitte bak er mye over 175cm.
Kneplass er det også veldig sparsomt med bak her.

De som sitter bak har naturligvis også høyttalere. Fin dekor i tillegg til god lyd.

Jeg fant ingen lademuligheter bak i farten, men luft får de ihvertfall, og kan justere litt på mengde og retning for luften.

Plassen i bagasjerommet er dyp, men lav, så her er det nok aller best med litt avlange bager når du skal pakke, ellers vil jeg jo tro at baksetene ofte er ledige.

I sommer testet jeg Mini Cabriolet, og oppdaget en hel rekke nye bruksområder for bil, som også vil gjelde for en bil som C300 cabriolet på sommeren.
Bilen blir ikke bare en bil, men en kilde til mange opplevelser som biler med tak ikke gir. Panorama soltak blir aldri det samme.

Så hva koster så denne herligheten? Vel, startprisen for C300 cabriolet er på 692 900.
Testbilen hadde ekstrautstyr for kr 157 100 og kostet dermed 850 000.

Du kan få C-klasse cabriolet med mange ulike motorer.

C180, C200 og C200 4Matic kommer før C300, så har du C400 4Matic, AMG C43 4Matic, AMG C63 og AMG C63 S.

Rimeligste C180 starter på kr 607 900, med da snakker vi 6 trinns manuell girkasse, alle de andre har 9G-Tronic. Vi snakker også 156 bensinhester, mot C300 som har 258. Jeg synes man får ganske mye mer bil for pengene om man går for C300.

Les mer om C-klasse cabriolet her.

C300 cabriolet er det aldri tullete å kjøre med, uansett hvor kaldt det er, den er faktisk overraskende komfortabel selv i minus 10.
Det optimale været for å kjøre bilen med taket av er likevel plussgrader og oppholdsvær.

Skulle gjerne hatt denne bilen enda lenger, for den var veldig deilig!

Takk til Ole Jakob O Isaksen for fine bilder!

Takk til Mercedes-Norge for lånet av bilen!