Den nye AMG A35 er alledere mulig å bestille, og den kommer til Norge i februar 2019. Til de som allerede har bestilt er det bare å meddele at de kan glede seg! Masse!
Dette er destilert kjøreglede på fire hjul. Og du kan selv bestemme hvordan bilen skal oppføre seg.
Første bil jeg testet var en Edition One, som innebærer en del stylingelementer i pakken.
Om man vil ha bakspoileren kan man bestille den separat også, man må ikke velge hele Edition One pakka for å få den.
En 2 liters firesylindret motor høres ikke nødvendigvis så moro ut på papiret som det faktisk er i virkeligheten, og lyden fra de to romslige pottene bak fikk meg til å glise, smile og le langs de svingete veiene på Mallorca. Herlig brumming og knatring!
306 hk og 400NM sender denne bilen fra 0-100 på 4,7 sekunder, og da tenker noen kanskje at det kan Tesla gjøre raskere?
Joda, det kan den, men du får ikke samme totalopplevelsen som i A35, der du kjenner på at mekanikken fungerer, lyden er deilig, og opplevelsen blir mye mer enn bare rask bevegelse fra a til b.
Jeg har lånt ganske mye film fra pressekitet jeg fikk av Mercedes-Benz, så du kan få bli kjent med A35 gjennom litt mer levende bilder også.
De bildene i artikkelen som er fra Mercedes-Benz er tydelig merket.
Fjæringskomforten kan du justere på, og den er svært fast og fin på svingete vei i sportsmodus, og i komfortmodus blir den faktisk ganske så komfortabel, nesten så jeg ble noe overrasket over komfortnivået den også klarer å levere.
Når det gjelder lyd, så kan man jo også oppleve støy i biler. På myke motorveier på Mallorca var støynivået med 19″ felger svært lavt, men de få gangene vi traff på litt ujevn og ru asfalt hørte vi en del til dekkstøy. På norske veier er det derfor godt mulig at det er noe du må ta med i beregningen, at 19″ felger nok kan medføre at du hører noe dekkstøy på norske veier der ruglete asfalt er mer vanlig.
Forsetene kan du få i flere ulike utgaver, og ulike prisnivåer, så det kan være lurt å ta en prat med en selger som kan gi deg informasjonen du trenger når det gjelder setevalg.
Setene er noe faste, og du har meget god sidestøtte, noe som kom godt med på veier med mange svinger.
Vi var 2 som delte på bilene, og dermed ble det en del sjåførbytter, så hvordan det er å sitte her i timesvis vet jeg ikke enda, men på testdagen føltes det komfortabelt.
Min testmakker var Øivind Monn-Iversen fra Motor. I passasjerdøra ser du at denne testbilen hadde elektrisk justerbare seter med minnefunksjon både for fører og passasjer, dette er ekstrautstyr.
Stilig design på dørhåndtakene, og gode materialer på overflatene.
Førermiljøet er i stor grad likt som i en «vanlig» A-klasse, men med noen ekstra AMG-menyer i instrumentskjermen bakom rattet, et AMG-ratt som her er i skinn, men som man også kan få i alcantara.
Rattet er meget godt å holde i, enten man foretrekker skinn eller alcantara. Legg spesielt merke til knappene nede til venstre og hjulet nede til høyre på rattet. Med hjulet kan du bytte kjøremodus, der finner du ulike forhåndsprogrammerte kjøreprogrammer, som påvirker gassrespons, girvalg, fjæringenes hardhet og slikt som påvirker kjørefølelsen.
Knappene nede til venstre kan ha den funksjonen du ønsker, man bytter funksjon ved å trykke på skjermen der symbolet vises, her er knapp for å slå av abs-systemet og knapp for å justere responsen til girkassen. Knappen nedenfor symbolet utfører endring i valgt funksjon. Lekre løsninger som dette liker jeg godt!
Her er en annen AMG-instrumentvisning bakom rattet. De finner man bare i en AMG, og ikke i en «vanlig» A-klasse.
Vi testet en gul AMG A35 litt senere på dagen, den hadde alcantara ratt, og slik ser det ut.
Augmented reality vil si at du kombinerer virkelighet med digital informasjon, som her i en rundkjøring der kameraet viser virkeligheten i rundkjøringen, og så legges det på informasjon om hvor du skal i rundkjøringen.
Dette var noe uvant, og jeg tør påstå at det krever litt tilvenning, men mistenker det er noe man kan bli veldig glad i om man velger det fra listen over ekstra utstyr.
Dersom du velger det fra ekstrautstyrslista kan bilen omtrent kjøre selv, den roer ned farten om det er en krapp sving, roer ned farten inn mot rundkjøringer. Jeg mistenker den typen utstyr er noe mer attraktivt for en B-klasse enn en AMG A35 der føreren nok vil ha full kontroll på kjøreopplevelsen, men det er jo kjekt å vite at det er tilgjengelig om du vil slappe av litt i bilen også.
Foto: Mercedes-Benz
Du skal etter min mening være rimelig kravstor, eller ha litt sær smak, dersom du ikke finner deg til rette i dette interiøret. Det vil jo være litt opp til smak og behag hva man synes om bilinteriør, men etter min smak er det ikke mange som kommer opp på dette nivået når det gjelder lekkert og moderne interiør.
A35 har bakseter også, noe som gjør at den ikke bare er morsom, men den kan også være praktisk, ihvertfall om noen får plass i baksetet.
Kneplassen var nærmest sjokkerende god, for å begynne med det som var skikkelig bra med baksetet. Forsetene har også et kult design som de som sitter bak kan se på.
Jeg hadde ikke forlatt forsetet spesielt frivillig, bare for å ha nevnt det.
Mitt hode går oppi taket, noe som gjør at jeg nok ikke ville anbefalt baksetet for de over 180cm, med mindre de er korte fra halebenet og opp til hodet.
370 liter med bagasje er det også plass til i A35, så det bør være mange som kan forsvare bilens praktiske egenskaper, dersom man må forsvare et bilkjøp som dette for noen.
Foto: Mercedes-Benz
Så hva koster denne bilen? Vel, startprisen er på 652 900, og så kommer det an på hvor mye du velger fra listen over ekstra utstyr, for der er det mye snadder man kan velge.
Jeg er veldig glad i utstyr, og fikk en pris på 859 318 i konfiguratoren.
Det bør være mulig å få en fint utstyrt variant for ca 750 000, men da må du være litt mer kresen og sparsommelig enn meg i dine konfiguratorvalg.
Her er bilen i fargen Sun Yellow, og passer genialt for alle som synes gult er kult, og som ikke har noe i mot å synes litt ekstra på veien.
Denim Blue er en fin farge, den likte jeg godt, og vil du ha den i mer beskjeden styling kan man jo bare droppe Edition One stylingen.
Fargen Designo Mountain Grey Magno likte jeg veldig godt, men den koster litt ekstra.
Det var denne fargen jeg la inn i konfiguratoren, og jeg må innrømme at jeg kjente litt på savnet etter å kjøre disse A35-bilene!
Det var disse tre fargene som var tilgjengelig for test på Mallorca, men det er flere farger tilgjengelig.
Litt kort om hvordan en slik test som dette foregår:
Kvelden før test av AMG A35, vi hadde testet nye B-klasse fra flyplassen og til hotellet, fått masse informasjon, og snakket med diverse eksperter fra Mercedes-Benz under middagen.
Det var stas å teste nye B-klasse også, men jeg mistenker at de fleste tilstede nok gledet seg aller mest til å oppleve nye AMG A35.
Frokost kl 07, informasjon kl 08 og så ut for å kjøre…
Når du er litt over middels glad i bil er det noen ting man ikke glemmer så lett, som for eksempel å lete etter testbilen blant en haug av nydelige biler så langt man kan se.
På hotellet og lunsj-restauranten var det bygget opp informasjonsdisplayer, og det vrimlet med folk fra Mercedes-Benz vi kunne prate med.
Men hvem kan prioritere lunsj når man kan få kjøre AMG A35? Vi rakk litt forrett da, ikke dårlig bare det!
Foto: Mercedes-Benz
Tiden måtte utnyttes godt, for vi måtte reise fra lunsjplassen kl 12, for å komme oss til flyplassen i tide, på kanten til hektisk, men du verden så moro!
Takk til Mercedes-Benz Norge for at jeg fikk være med til Mallorca og oppleve nye AMG A35!
Noen lurer kanskje på hvorfor denne artikkelen ikke kommer ut før 5/12 når turen var i november, men det er på grunn av en embargo/sperrefrist, fordi det var flere grupper med journalister som skulle dit for å bli kjent med A35 bilene, og det skulle ikke være noen ulempe å komme dit med «siste gruppe».
Disclaimer:
Vi som er med på slike turer for pressen er med som gjester, sånn er det for alle som reiser rundt og tester nye biler.
Vi får med andre ord dekket reisen, overnatting og mat.
Vi skriver akkurat det vi selv ønsker om bilene vi tester.