Test av Mazda MX-5 (april 2019)

En bil du kler på deg, kjøreglede på boks, det er lett å la superlativene hagle når man tester MX-5.

Dato 22.04.2019 @ 13:58

Sist jeg testet MX-5 var det med 1,5 literen som hadde 131 hk, nå fikk jeg låne 2-literen som har fått 184hk i denne oppgraderingen som kom til Norge i god tid før cabrioletsesongen 2019.

Det må bare sies med en eneste gang, den oppgraderte 2-literen er bare helt fantastisk til en MX-5 som i utgangspunktet er en særdeles kjøreglad roadster. 184 hk, 205NM og mye høyere moment over en større del av registeret. 0-100 på 6,5 sekunder.

Det neste som bare må sies er at en Mazda MX-5 nytes best med taket av, gjerne på svingete veier der det er krevende for andre biler å holde fartsgrensen på 80 km/t. Er det kaldt ute? Ta på deg klær da vel!

Jeg storkoste meg den uka jeg hadde bilen til låns, og gledet meg til enhver tur med bilen. Taket var mest av selv om temperaturen ikke var spesielt langt over 0 en del ganger.

Når hastigheten overstiger 80 skjønner jeg at komforten er best med taket på, for det røsker godt i det håret man måtte ha, og luften skiftes ut langt ned til lilletåa. Selv med taket på er bilen lekker og stilig, men det gjør også inn og utstigning til en noe mer akrobatisk øvelse.

Har du vondt for å sette deg ned i en bil så er ikke roadster det du bør kikke etter. Komforten er nesten overraskende god på tross av at kjørefølelsen nærmer seg go-cart. Du sitter ganske nær bakken her, og kler på deg denne bilen.

Svinger med MX-5 er så moro at det bare MÅ oppleves, bilen ligger som limt på veien om du ikke drar på så hardt at bakenden slipper da, for den har jo bakhjulstrekk.

Jeg kjører aldri så hardt, men jeg har har hørt det fra andre at bakenden kan slippe om bilen presses hardt i svinger, og det er jo kjekt å vite om, så man presser bilen med måte.

Missforstå meg rett, dette er ikke et flyvende teppe, du har god kontakt med underlaget.
Du har ikke stoler som minner om stresslessen hjemme i stua, de er faste og sportslige.

Du har ikke god plass under taket om du er 185cm lang og litt for bred over baken.

Du hører svært godt at taket ikke er laget av metall, også utenfor tunneller der du hører det uansett hvor bra stofftaket er laget.

De som jakter på dette ser nok mer i retning av cabriolet fra Mercedes-Benz.

De som vil ha en MX-5 er på jakt etter den ekstreme kjøregleden bilen gir, kombinert med det ekstremt lekre designet bilen har.

Man blir faktisk helt oppriktig glad når man rusler ut av huset på morgenkvisten og ser MX-5 på gårdsplassen, selv om formålet med rusleturen er å lufte hunden eller hente posten. For den er så digg å se på, og så gleder man seg sånn til neste gang man skal kjøre den igjen.

Hva koster det å kjøpe seg en MX-5?

Vel, 1,5-literen med 132hk koster fra 359 500.

2,0-literen med 184hk avkreves for omlag 50 000 ekstra i avgifter til fellesskapet, og starter på 408 700.

Testbilen koster rett i overkant av 420 000 + levering.

Rattet er meget godt, men kanskje litt tynt å holde i enkelte plasser?

Girspaken er kort og har korte og presise bevegelser, og er en fryd å bruke for de som liker manuell girkasse.

Taket er lett å ta av og på, og foregår mekanisk. Vil anbefale å stå utenfor bilen når taket skal av, så du får klikket det skikkelig godt nedpå bak hodestøttene.

Du har USB-tilkbobling til mobilen, men ikke ladeplate. Bak mellom setene er det et par koppholdere, og de er flyttbare, slik at du kan ha en på passasjersiden framme om du kjører alene i bilen. Håndbrekket skjuler den plassen på bildet over her.

På nøkkelen har du en knapp for å åpne bagasjerommet, og det er ikke direkte digert, så man bør nok helst pakke i myke ikke alt for store bager om man skal på litt lang tur med bilen.

Jeg hadde en kabinkoffert, og den kommer seg nedi om man lirker bittelitt, og det er god plass til mer over den, og på sidene av den. Joda, god plass er relativt, men du får med deg noen bager til baki her om de ikke er av den digre typen.

Forbruket styra ikke jeg noe med å teste, men i følge WLTP-målestandarden skal forbruket ligge på 0,69 liter på mila for 2-literen, og 0,63 liter på mila for 1,5 literen.

Da jeg testet 1,5-literen i sin tid husker jeg at jeg tenkte at bilen var fantastisk, men at det hadde vært moro med litt mer pulver under panseret, og akkurat dette pulveret får man med 2,0-literen.

Mazda MX-5 er en bil du blir veldig raskt veldig glad i, for det er en bil som ikke trenger å kjøres raskere enn man kan her i Norge for å gi deg massevis av kjøreglede. Når det kombineres med et særdeles tiltalende ytre, fra alle mulige vinkler, så blir totalpakka meget god.

Tusen takk til Mazda Norge og Østerås Bilsenter for lånet av Mazda MX-5!

Bilmerke:
Drivstoff: