Test av nye Porsche Cayenne e-hybrid (aug 2018)

Porsche Cayenne e-hybrid klarer kunststykket å være både fornuftig og morsom!

Dato 23.08.2018 @ 10:49

Porsche? Fornuftig?
Joda, det mener jeg faktisk, for Cayenne e-hybrid kan du kjøre elektrisk i byen, og andre tettbygde områder der du helst ikke vil ha noe eksos. I følge NEDC-målinger oppgis elektrisk rekkevidde til 44km, og jeg testet ikke bilen lenge nok til å finne ut av rekkevidden elektrisk, men jeg har en sterk mistanke om at Cayenne e-hybrid ligger mye nærmere virkelig rekkevidde enn mange andre på sine NEDC-tall. WLTP-tall er ikke klare enda.

Den elektriske motoren er på 136hk og gir deg 400NM trekk-kraft, og kan brukes i hastigheter opp til 135 km/t uten at bensinmotoren hjelper til. Det betyr i prinsipp at de som har et par mil til jobb kan kjøre elektrisk i hverdagen selv om de ikke har lademulighet på jobb. Når man så skal på hytta, for det har man kanskje gjerne om man ønsker seg SUV med firehjulstrekk, så kan jo bensinmotoren og 75 liters bensintank sørge for god rekkevidde på langturen.

I motsetning til en del andre ladbare hybrid-SUV’er, så har Cayenne e-hybrid alltid firehjulstrekk ettersom el-motoren samarbeider gjennom girkasse og ikke sitter på en aksling og sørger for fremdrift av kun 1 aksling. På vinterføre skal man kunne merke forskjellen, men det hadde jeg ikke tilgjengelig, så jeg får stole på den teoretiske fordelen et slikt system har.

Når du må stoppe for å tømme din tank, for det må man jo gjerne på langtur, så kan du jo stoppe en plass med hurtiglader, og fylle på litt strøm i samme slengen. Bruk gjerne hybridmodus på langtur, slik at el-motoren kun brukes når det er mest gunstig at den brukes. Mulighet for hurtiglading er i utgangspunktet ekstrautstyr, men en oppegående selger vil nok anbefale deg å få med akkurat det fra ekstrautstyrslista. Dette må du også ha dersom hjemmeladeren er koblet til 32A, da er ladetiden 2,3 timer.
Hjemme vil jo sikringen avgjøre litt hvor lang ladetid det er snakk om, men med 10A-sikring må du regne omlag 8 timer for å få full-ladet bil.

Et bagasjerom som rommer 645 liter føyer jeg også til i fornuftskategorien for denne bilen, her kan du få med deg mye bagasje. Bilen veier 2 295kg, men har likevel en tillatt nyttelast på 735 kg.
Hengerfeste bør du kanskje ta med på denne bilen, for den kan trekke opp til 3500kg! Derfor har også bilen fått 8-trinns tiptronic automatkasse (ikke PDK), som gir litt mykere girskift enn PDK-systemet.
Dette må jo være campingvogneiernes, båteiernes og hesteeiernes drømmebil?!? (og sikkert mange, mange flere)

Så påsto jeg at det var moro med Cayenne e-hybrid, og når man kombinerer kreftene fra V6 bensinmotoren som har 340hk og 450 NM med den elektriske motoren, så får man kombinert hele 462hk og 700 NM, og tro du meg, det er MORO! 0-100 gjøres unna på 5,0 sekunder, og det skjer med et lydbilde som lett får fram gliset.

Men dette er jo en SUV, det kan vel ikke være mye moro på svingete veier?
Det er sant, Cayenne er en SUV, med 19cm bakkeklaring (opp til 24,5 cm i offroadmodus om du har valgt luftfjærer som tilvalg). e-hybrid er jo også tyngre enn en «vanlig» Cayenne.
Cayenne e-hybrid har batteriene plassert lavt i bilen, så sånn sett får den enda lavere tyngdepunkt enn vanlig Cayenne, og den var svært artig og engasjerende på svingete veier. Den ladbare er også nydelig på svingete veier, og må defineres som svært moro på svingete veier, selv om det finnes lavere biler fra Porsche som klarer å levere enda mer moro.

Nøkkelens design må få litt oppmerksomhet, fordi den tar utganspunkt i den orginale Porsche-formen. Det blir igrunnen veldig stilig!

Jeg mener at seter er noe svært sentralt i en bil, og på biler fra Porsche finnes det ulike seter å velge mellom. Disse adaptive sportssetene med 18-veis justering minnefunksjon var meget gode, og det var lett å finne en svært så god sittestilling. Kunne gjerne sittet mye lenger her!

Nydelig førermiljø der menyknapper som omkranser girspaken har blitt valg på en skjerm med lys, meget god infotainmentskjerm. Gode materialer som skinn og metall preger miljøet.

Rattet er meget godt å holde i, fine scrollehjul på hver side som bestemmer hva som vises i skjermene ved siden av den sentralt plasserte turtelleren. Cayenne e-hybrid har sport chrono som standardutstyr, dermed har bilen en modusvelger-hjul, litt nede til høyre, der du kan velge hvilket kjøremodus bilen skal være i. Cruisekontrollen har en spak litt bakom rattet på venstre side.

Det jeg undrer meg litt over, etter å ha kjørt en del biler som koster rett omkring 1,5 millioner, er om ikke knappene på ratttet er litt i overkant plastikk? De er jo ikke så mange, men hadde kanskje fortjent et noe mer forfinet materiale?

Måtte finne meg en litt mørk plass for å få fram de lysende knappene rundt girspaken, en lekker detalj fremfor en gjeng med knapper av plast for eksempel. Materialkvalitet på øverste hylle.

Listen over ulike kjøremodus som du kan velge mellom med vribryteren på rattet, E-Power vil si at du kjører rent elektrisk, så lenge du har batteri til det. I Hybrid modus velger bilen den fremdrift som er optimal, enten det er bensinmotoren eller el-motoren. I Sport og Sport+ samarbeider bensinmotoren og el-motoren for å gi deg alle de krefter du kan ønske deg, og forskjellen på dem er at du har hakket lavere gir og mer respons med sport+, samt at luftfjeringene er lavere. Sport+ er vel ikke akkurat moduset du velger for å spare på drivstoffet, med det er veldig moro på svingete veier der den tillatte hastigheten nesten er vanskelig å oppnå.

Svært godt ryggekamera i den 12 tommer store infotainmentskjermen, med ulike valgmuligheter til høyre for kameraet i forhold til hva du ønsker å se.
Veldig nyttig i en SUV å ha så godt ryggekamera. Når bakruta vaskes, så vaskes også linsa for ryggekameraet, kjekt med tanke på saltede norske vinterveier, som ikke er så alt for mange måneder unna.

Jeg er 184cm lang, men bak i en Cayenne e-hybrid har jeg rikelig med kneplass. Her er det valgt panorama soltak, så jeg vil tro at de som er noen få cm høyere enn meg vil oppleve at man subber litt i taket utenfor soltaket.
Når man velger sport-førerstol så får også yttersetene bak ekstra god sidestøtte, da blir også midtsetet på en måte litt framoverskutt, slik at den som sitter i midten slipper å dele skulderplassen med de som sitter på sidene.
Med «vanlig» sete (14-veis komfortsete) foran er baksetet også mer «vanlig», også i forhold til midtplassen bak som da blir en del «flatere».
Legg merke til lekker spak som kan legge ned den delen av baksetet som er nær deg, det er delt 60/40, og som også da kan brukes til å justere litt på ryggvinkel til baksetet.

I testbilen hadde ikke de bak en egen klimasone, men setevarme hadde de i yttersetene bak fått, og et par USB i tillegg til 12V.

Prisen starter på 1 111 900 etter sommerens avgiftsøkning, men regn med noen hundre tusen til før du er ferdig med ekstrautstyrslista. Slik testbilen var utstyrt lå den på 1 474 100, og da oppleves bilen som meget godt utstyrt, selv om neppe «alt» er med her heller. Testbilens utstyr er såpass rikholdig at man trenger noen flere timer for å få testet alt sammen for å si det slik.

Kjører du mest kort i hverdagen, så bør du helt klart vurdere en ladbar hybrid, spesielt dersom du ikke får dekket inn alle dine transportbehov av en el-bil. Kjører du mest langkjøring, og sjelden kort, da er det nok dieselmotor som gir deg best drivstofføkonomi.

Bryr du deg overhodet ikke om drivstofføkonomi, men litt om økonomi i forhold til kjøpspris, så får du mye futt her i Cayenne e-hybrid. Ganske mye dyrere å få like mye futt med kun bensinmotor under panseret.

Uansett bør nok økonomien din være brukbart velordnet om du vurderer en bil til over 1,1 millioner.

Dersom du tester en Porsche Cayenne e-hybrid må du regne med at du får veldig lyst til å kjøpe en, for det blir fort slik at en bil som oppfyller de aller fleste praktiske behov, og som leverer så enormt på moro-faktor, og som i tillegg leverer på komfort og kvalitet, og som også har et betydelig miljøalibi… du skjønner det sikkert selv, det blir fort mange kjøpsargumenter av slikt.

Takk til Porsche Center Sør for lånet av Porsche Cayenne e-hybrid!

Kategori:
Drivstoff: