Test av Kia XCeed Exclusive i Norge (des 2019)

Kia Ceed har kommet som crossover, og har da fått navnet XCeed. Noe mer bakkeklaring, en del tøff styling, og svært trivelige kjøreegenskaper leverer den. i januar/februar dukker den også opp som ladbar hybrid.

Dato 10.12.2019 @ 14:37

Dersom du ikke trenger like stor plass i baksetet og bagasjerommet som Kia Ceed leverer i SW utgaven, men heller er på jakt etter enda litt mer kjøreglede, kult design og 18,4 cm bakkeklaring, ja så er det nok lurt å se nærmere på Kia XCeed.

 

Litt ekstra beskyttelsesplater gir et noe røffere og stiligere design enn den vanlige Ceed har.

Man kan velge XCeed i Classic Edition, innstegsmodellen, den har en 1,0 liters bensinturbo med 120hk og manuelt gir. Startprisen er noe psykologisk plassert på kr 299 900 levert Arendal.

Av standardutstyr på innstegsmodellen bør bi-LED lys, adaptive frontlys, lane keeping assist, oppvarmet skinnratt nevnes, da dette på andre bilmodeller ofte er å finne på lister over ekstrautstyr.

Går du for Exclusive, som testbilen hadde som utstyrsnivå, så kan du velge mellom en 1,4 liters bensinturbo med 140hk og 7 trinns DCT-automat, eller en 1,6 liters diesel med samme automatkasse og 136hk. Dieselen er 10 000 billigere enn bensinvarianten, og starter på 432 900 levert i Arendal.

I januar/februar 2020 kommer den også med samme ladbare hybridløsning som Kia Niro har, men den prisen er ikke klar riktig enda.

Exclusive har en meget omfattende utstyrspakke inkludert i prisen, der svært mye er normalt å finne på dyre lister over ekstrautstyr hos andre bilmerker, om de i det hele tatt kan levere slikt utstyr i denne bilklassen. Det vrimler ikke av biler med elektrisk justerbare seter med minnefunksjon og både varme og kjøling i denne klassen bare for å nevne ett lite eksempel. Det kan jo virke veldig irrelevant at et sete har kjøling nå som det er kaldt ute, men de som har testet dette på sommerstid vet hvor utrolig deilig det er på skikkelig varme sommerdager.

Vi skal ikke påstå at det ikke finnes mer eksklusive eller komfortable seter i biler enn det Kia leverer, men sett i forhold til pris og konkurrenter i denne prisklassen er dette å definere som gode seter med bra innstillingsmuligheter. Sitteputen kan ikke forlenges, og sideklemming kan ikke justeres, men ellers får man justert det meste slik man vil, og man får lagret innstillingene sine også.

En stilig automatgirspak, og et godt ratt der hele rattet varmes opp dersom du slår på rattvarmen. De nye skjermene som kommer i alt nytt fra Kia fremover er også på plass her, og det gir en mer moderne og frisk brukeropplevelse enn det forrige generasjon skjermer gjorde.

Instrumentene er nå heldigitale, og utseendet endres om man trykker på Sport-knappen ved siden av girspaken.
Det er også flere menyer der du kan velge hvilken informasjon som skal vises i området i midten.

Navigasjonen har fått Tom Tom Live funksjoner, slik at navigasjonen kan foreslå veier vekk fra der det er trafikk-kork for eksempel.
Du kan også få opp værmelding, som du ser på bildet nedenfor, og annen Live informasjon via bilens inkluderte SIM-kort.
Databruken via systemet og dette SIM-kortet er dekket de første 7 årene.

Infotainmentskjermen kan man ha tredelt som på bildet over, eller man kan velge å la for eksempel navigasjonen få 2/3 eller hele skjermen. Hvilke 3 ulike informasjonsbiter som skal vises på «hjem-skjermen» kan du også bestemme. Denne valgfriheten er en styrke ved denne skjermløsningen.

Mange setter også pris på at man kan vri på et volumhjul, eller eventuelt trykke det inn for raskt å mute radioen, i tillegg til knappene som befinner seg på rattet for å styre slikt.

Med UVO-connect appen kan du se på statistikk for kjøringen din, finne bilen, planlegge reiseruter som du laster inn i bilens navigasjon med mer.

Litt nedenfor infotainmentskjermen finner man knapper som er lett å kjapt å bruke for å gjøre de innstillinger på klimaet i bilen som man ønsker.
Under klimaknappene finner man en ladeplate til mobilen som er veldig kjekk om man har mobil som kan lades på en ladeplate.

Vil du lade med ladekabel kan du det under en luke nedenfor ladeplaten, og her må du også koble til med USB dersom du vil bruke Android Auto eller Apple CarPlay.
Her er det også plass til selve mobilen.

Til venstre for automatgirspaken finner man en del knapper. Den øverste Sportsknappen bruker du om du vil ha litt mer moro på svingete vei.
Motoren stanser automatisk dersom bilen for eksempel må stoppe for rødt lys, men la oss si at du er i en litt saktegående kø, så er det kjekt å kunne slå av denne funksjonen. Så kommer automatisk avstandshjelp ved parkering, og neders en assistent som kan hjelpe deg å parkere.

Til venstre for rattet har du også noen knapper, der et par dreier seg om utvendig og innvendig belysning, 3 av dem er av/på knapper for funksjoner som lane keeping assist, blindsoneassistent og ESP. Så kommer knappen nederst til høyre som kan åpne bagasjerommet om du står i ro.

Dersom du er avhengig av masse plass i baksetet til lange personer ville jeg nok valgt Ceed SW som er stasjonsvognutgaven av Ceed.

Når forsetet er stilt inn på meg selv er det ikke helt plass til knærne mine, selv om jeg får skvisa dem inn og likevel lukket døren.

Med en kortere sjåfør enn meg er jo dette problemet løst.

Hodeplassen må jeg kunne definere som noe akkurat, altså ikke så mye luft mellom mitt hode og taket, men er man under 180cm så har man god hodeplass baki her.

Jeg fant ikke noen lademuligheter for de som skal benytte baksetet, men luften kommer seg ihvertfall bak til de som er der.

De som kaprer yttersetene bak har mulighet for setevarme i 2 ulike nivåer, noe som kan være veldig kjekt på vinteren.

Dersom ingen skal sitte i midten bak har man mulighet for armlene med koppholdere.

ISOFIX finner man også i yttersetene.

I Exclusive er glasstaket inkludert i utstyrspakken, og det gir lys og luftig følelse for de som sitter i baksetet. Man kan lukke med solgardin om man ikke ønsker så mye innslipp av lys gjennom taket.

Her er gulvet i bagasjerommet plassert i øvre posisjon, og da kan man ha en stor beskyttende plastmatte med høye kanter.

Baksetet er delt 40/20/40, så man har dermed den praktiske «skiluken» om man trenger den.

Det er en del plass under gulvet – som man kan flytte ned til en nedre posisjon. Hvor mye plass man har her avhenger litt av om man går for reservehjul eller ikke.

I bagasjerommet er det også tilgang til 12V, og det er praktiske kroker til handleposer.

Opp til toppen av bakseteryggen er det 426 liter, men man kan jo laste høyere, og man kan ettermontere skillevegg/hundegrind.

XCeed Exclusive kommer standard med takrails, og man kan ettermontere hengerfeste slik at man med dieselmotoren kan trekke opp til 1500kg bakpå kroken.

Kia leverer også denne bilen med 7 års garanti/150 000 km, noe som betyr at om man har bilen i 6 år før man selger den brukt, så vil den som kjøper den brukt fortsatt ha ett års garanti på bilen (så sant den ikke har gått over 150 000 km vel å merke). Lakken er det 5 års garanti på, og rust er det 12 års garanti på.

Du finner Kia XCeed hos din nærmeste Kia-forhandler, og der kan du få prøvekjørt den også.

Vi har sett noen påstå at dette er den beste Kia som er laget så langt, men da tror vi de har glemt at Kia har laget Stinger, men etter Stinger så er vel kanskje XCeed en av de stiligste og mest kjøreglade biler Kia har levert. Stinger er også i en annen prisklasse enn XCeed.

Takk til Bertel O Steen i Arendal for lånet av Kia XCeed Exclusive!