Test av Honda e (aug 2020)

Den er liten, den er kul, og full av teknologi. Lett å bli glad i denne godklumpen!

Dato 05.08.2020 @ 23:58

Foto: SB Automotive

 

Honda e er en bybil, og den er elektrisk.

En 3,9 meter lang bil med bakhjulstrekk og en fantastisk god svingradius er svært smidig i bybildet.

Litt lenger ned finner du et videoklipp der du får se svingradiusen.

Foto: SB Automotive

 

Selv om Honda e ikke har de samme kreftene som en Tesla, så oppleves den som kvikk og frist i frasparket i topputgaven med 153hk som vi testet. Innstegsmodellen har 136hk

Fjæringene er satt opp slik at man får en svært god kombinasjon av komfort og kontakt med underlaget når man ønsker å kjøre litt ekstra aktivt.

Nå skal det nevnes at testbilen var skodd med 17» Michelin Pilot Sport dekk, noe som er med på å gjøre aktiv kjøring på svingete veier ekstra moro!

Du har bare 2 kjøremodus i bilen, Normal og Sport, og da vet du nok hva vi valgte på svingete vei for litt aktiv kjøring.

Bilen er meget enkel å starte, man bare rusler til bilen med nøkkelen i lomma/veska, åpner døra, setter seg inn, tar på sikkerhetsselen, plasserer høyre fot på bremsen og velger gir – som i en Polestar 2 eller en Tesla. Dette er vist i videoklippet nedenfor.

I videoklippet over får du se litt levende bilder av bilen, noen styrker og svakheter, og du får se meg mate fiskene i akvariumet. (ja, vi snakker fortsatt om Honda e).

For å ta to svakheter med en gang, rekkevidden er ikke god, vi snakker under 200km i vår testløype, nærmere 192km.

Vi fikk et snittforbruk i vår løype på 15,7 kWt/100km. Det er noe høyt for en liten bil.

På motorvei kommer snittforbruket raskt opp mot 19 kWt/100km, og rekkevidden nærmere 140km.

Men, som nevnt, så er dette en bybil, ikke en bil for langturer, med mindre du elsker å lade ofte.

Bilens førermiljø ligner ikke veldig mye på det som finnes fra før der ute. 3 skjermer på rekke og rad flankeres av 2 speilkameraskjermer.

Selv om jeg er ganske stor, 184cm lang og ganske romslig bygget, så har jeg massevis av plass foran i Honda e. God komfort i stolene selv om sitteputen ikke kan forlenges.

Foto: SB Automotive

 

Skjermene er meget gode, og bidrar til den meget gode opplevelsen man får når man kjører Honda e.

Lyden i Honda anlegget er også god, og du kan høre litt av den i videoklippet.

Foto: SB Automotive

 

Rattet er meget godt å holde i, har knapp for rattvarme, og knapper for å styre den adaptive cruisekontrollen, volum og telefon.

Alt fungerer helt forbilledlig.

De høytsittende skjermene til sidespeilkameraene gjør de enkle å bruke, overgangen fra konvensjonelle sidespeil er liten, og bildene er gode i ulike lys/mørke forhold. Innstillingene foregår på samme måte som konvensjonelle speil, noe som er med på å bidra til at overgangen er enkel.

Foto: SB Automotive

 

Bakspeilet kan være et kameraspeil, eller det kan være et normalt bakspeil. Personlig foretrekker jeg det normale bakspeilet, men det kan jo være andre som synes kamerabakspeilet er bedre.

At man ikke bare får Apple CarPlay, men også trådløs Apple CarPlay er med på å bidra med alle andre teknologiske løsninger til at bilen oppleves som svært godt utstyrt.

Vil du koble til med kabel, har du USB både til lading og til kontroll av Apple CarPlay og Android Auto.

Her har du også tilgang til det meste av strømkontakter, og HDMI, så mulighetene er mange når du har ladepause.

Når det gjelder Google Maps så fungerte det noe mer stabilt med kablet tilkobling. Spesielt etter pauser.

Ryggekameraet kombinerer 360 med en visning til, her «fisheye» som viser hva som foregår langt ut til sidene, men man kan også velge konvensjonell visning eller kun visning til hver side.

Akvariet har 3 ulike design, og man kan velge hvilke fisker og hvor mange av hver som skal være oppi akvariet.

Som du kan se i videoklippet kan man også mate fiskene om man ønsker dette.

Akvariet er naturligvis kun tilgjengelig når bilen ikke er i bevegelse.

Foto: SB Automotive

 

Mellom setene finner man girknapper, og reversknappens løsning liker vi godt.

 

Bakenfor girknappene finner man et rom med flyttbare skillevegger, her organisert som 3 koppholdere. Fleksibelt og kjekt.

Åpneren til bakdøra er lagt bakom bakvinduet, man trykker inn nede framme for å få tak i den.

Baksetene er til to personer, og her er ikke plassen like stor som i forsetene. Det skulle jo nesten bare mangle også når man har en såpass kort bil, at det blir mindre plass lenger bak i bilen når det er massevis av plass foran.

Jeg vi anslå at de med en mer normal størrelse på bakenden sin og en høyde på rundt 180cm vil sitte helt fint i baksetet.

For meg som er 184cm lang og har en stor bakende og en «lang rygg» så blir dette noe knapt til å være veldig komfortabelt.

Har man en litt kortere sjåfør foran enn meg, så kan kneplassen raskt bli helt fin, men for meg bakom meg selv blir også kneplassen noe knapp her.

De to som sitter bak har hver sin USB-tilkobling de kan bruke, men som i de fleste små biler er det ikke noen egen friskluftkanal bak hit fra midtkonsollen.

I døra til baksetet er det en egen koppholder/flaskeholder, ettersom det ikke er noe midtarmlene baki Honda e.

I dørkarmen bak finner man en lysknapp, noe man ikke er så vant med å finne i dørkarmer.

Taklyset er av den stilige downlight typen, to til hver av de to som kan sitte bak.

Innstegsmodellen koster fra kr 266 200 og har 136hk.

Testbilen koster fra kr 294 900, og har 153hk. Ingen tvil om hvilken jeg ville valgt, helt klart toppmodellen.

For de som trenger en bil nr 2, og ikke er avhengig av masse rekkevidde, så er Honda e utrolig mye kulere enn det meste annet som koster rundt kr 300 000, og like komfortabel som Mazda MX-30. Det er faktisk to svært kule biler i denne prisklassen.

Vi har jo naturlig nok også testa lading, men dette er heller ikke Honda e sin styrke.

Lading fra 7% til 80% tok 37 minutter, da hadde vil fått på 19,885 kWt – IONITY Ringdalskogen.

Ladet på 150kW lader hos Circle K Grelland fra 5% til 68% på 26 minutter, da var det kommet på 15,343 kWt.

Foto: SB Automotive

 

Ettersom Honda e er så god å kjøre, så skulle man jo nesten ønske seg at rekkevidden var litt lenger, slik at bilen fikk enda større marked og flere bruksområder. Vi får jo bare se om det dukker opp i fremtiden eller ikke.

Som bybil er Honda e både kul, morsom, likandes og deilig å kjøre, men du må ikke være redd for litt oppmerksomhet, for det må du regne med å få i denne bilen.

Takk til Honda Norge for lånet av Honda e!

Bilmerke:
Drivstoff: