Test av Citroën C5 AirCross Shine (Mars 2019)

En mer komfortabel SUV i denne klassen med startpris på 309 900 tror jeg ikke er så lett å finne.

Dato 12.03.2019 @ 15:40

Komfort består av flere elementer, der fjæringskomfort er en av dem. C5 AirCross har hydraulisk fjæring, noe som er meget komfortabelt.

Støynivået inne i bilen er også meget akseptabelt, og setene varierer fra gode til svært gode litt avhengig av utstyrsnivået du vil ha.
Legger du så til et komfortabelt ratt så begynner komfortpakka å bli særdeles god i denne bilen.

C5 AirCross kan man få i 3 ulie utstyrsnivåer, Live – Feel og Shine, og ettersom testbiler gjerne skal vise fram en del utstyr så var jo det en godt utstyrt Shine-utgave.

I filmklippet over kan du se bilen både utenpå og inni, med litt kommentarer fra meg.

Du kan få C5 AirCross med 2 ulike bensinmotorer og 2 dieselmotorer foreløpig. På nyåret kommer det en ladbar hybrid også.

Billigste bensinmotor er en 1,2 liter med 130hk, manuelt gir, og i Live versjon koster den 309 900.
Den minste dieselmotoren, en 1,5 liter med 130hk og manuelt gir koster like mye.

Bensinmotoren på 1,6 liter med 180hk får du kun med skikkelig 8-trinns automatgir (ikke noe CVT lenger), men du må opp på Feel utstyrsnivå eller høyere, og da starter den på 399 900

Den minste dieselen kan du få med automatgir, i Feel utstyrsnivå og oppover, og starter da på kr 369 900 (+ 30 000 for Shine).

Den store dieselen på 2 liter og 180hk med automatgir var i testbilen, og det er jo en svært komfortabel motor med tanke på kraftoverskudd.
Den starter på 439 900 i Feel og 469 900 i Shine.

Så kommer levering, lakk, vinterhjul og en del annet på toppen.

Så var det ekstrautstyr da, for det har testbilen en del av, fristende er det også med Webasto dieselvarmer, motorisert bakluke, 360 ryggekamera med parkeringsassistent, Connected Cam, varme i frontrute ved viskerne og metallic lakk… Da kryper prisen noe over 500 000.

Selv hadde jeg valgt 130hk diesel, for det holder greit for de fleste anledninger, og avgiftene til staten er mer enn 42 000 lavere enn for 180hk diesel.

Mitt valg ville altså hatt 130hk diesel med automatgir, Shine utstyrsnivå, de råeste setene i nappaskinn med minne og massasje (Interiørunivers Hype Brown) og ellers det aller meste av utstyr, ferdig levert til 462 600 + vinterhjul.

Forsetene i testbilen var meget gode, og elektrisk justerbare, men uten minne og massasje. Jeg kunne godt hatt muligheten til å utvide sitteputens lengde, men når jeg kan justere sitteputens vinkel blir det komfortabelt likevel. Ved første test tenkte jeg at dette var veldig myke seter, og lurte litt på om det ville bli ukomfortabelt. For myke seter kan jo synke for mye sammen og bli ukomfortable, men det skjedde ikke her, så det var bare en myk innpakning av faste og gode seter.

I utstyrsnivå Shine kan man velge om man vil ha grå eller beige seter. I utstyrsnivå Feel kan man få kjøpt disse Advanced Comfort Seats som tilleggsutstyr til kr 13 900.

Interiøret i C5 AirCross er tøft og røft og kult, og det er nok skinn til at man føler et snev av luksus også, men for å være helt ærlig synes jeg nok min Grand C4 Picasso har mer luksusfølelse enn denne.

Rattet er godt å holde i, men rattvarme fant jeg ikke. Moro å finne igjen girspaken fra Peugeot 3008 her, kul sak det.

Anlegget har helt ok lyd, men har hørt ganske mange anlegg som har et noe høyere nivå på lydkvaliteten.

Infotainmentskjermen er grei, men det kuleste med den er nesten snarveiraden under skjermen.

Interessant valg å flytte setevarmen opp fra «klimaknappene» til snarveilinja for infotainmentskjermen, og volumhjulet ned til klimaknappene.

Testbilen hadde utvidet ryggekamera, med 360 visning, men bildekvaliteten på kameraet er ikke mer enn ok. Er ganske mange der ute nå med vassere bildekvalitet.

Litt stilig er det når du komme veldig nær en hindring at hovedkameravisningen endres, så du får optimal oversikt, det liker jeg.

Nedenfor klimaknappene er det i Shine versjonen en ladeplate til mobilen. Det kan kjøpes som ekstrautstyr til Live og Feel for 1200.

Hill descent control knappen følger med om du velger Grip control, det hjulet du ser til høyre for girspaken. Kan jo være kjekt at bilen tilpasser grep etter underlaget, men det er forhjulstrekk her, ikke firehjulstrekk.

Bakom girspaken er det belyste koppholdere, og et ganske så digert rom i armlenet som har avkjøling og belysning, fra utstyrsnivå Feel.

Et tøft og kult interiør, som viser at Citroën tør å skille seg ut igjen, på en god måte.

Baksetene er individuelle, og kan justeres hver for seg i lengderetning. Ryggvinkelen er det også mulig å justere på, og de kan naturligvis legges flatt om man skal ha med seg noe langt.

For meg som er litt brei over fua er disse setene en tanke smale, og avstanden fra hodet til tak er ikke mer en den bør være.

Knærne mine er glade for forsetets myke rygg, for de synker litt inn baki der. En kortere sjåfør enn meg selv ville løst den problemstillingen.

Knevinkelen er meget god, og kort sittepute bak er jo bare sånn det er her i verden.

De som sitter bak må dele på en USB ladeplass. Burde kanskje vært en til?

Bagasjerommet skal ha plass til 580 liter. Under gulvet er det et reservehjul, og peller man ut gulv og reservehjul så snakker vi fort 770 liter bagasjeplass, ganske bra med andre ord.

Citroën C5 AirCross kan fungere for ganske mange ulike behov, og biler man setter seg inn i og ikke ned i er det mange som har sansen for.

Jeg testet sportknappen, og manuell giring, og med denne motoren kommer du ganske kjapt opp i fart, men bilen er «satt opp» for komfort, og da er ikke rask kjøring på svingete veier fullt så engasjerende, selv om den ikke blir vaggete eller alt for myk.

En kul bil både utenpå og inni får du helt klart her, og mange muligheter når det gjelder fargekombinasjoner.
Legger du til praktisk, fleksibel og komfortabel, så vil det overraske meg om ikke vi ser en del C5 AirCross på norske veier fremover.

Da jeg var i Paris på bilutstilling i høst viste de fram den ladbare hybriden av C5 AirCross.

Den får bensinmotoren på 180hk, samt en el-motor på 80kW som er omlag 107hk. Systemeffekten om disse to motorene jobber samtidig blir på omlag 225hk. Den elektriske rekkevidden er omlag 50km (skal oppdatere når jeg vet målemetoden), ikke veldig langt kanskje, men holder sikkert for en del.

Kommer rundt omkring nyttår til Norge, og prisen er naturlig nok ikke klar enda for den versjonen.

Takk til Grimstad Bil for lånet av Citroën C5 AirCross Shine!