Test av Citroën C5 AirCross Hybrid (nov 2020)

Er du på jakt etter en svært komfortabel ladbar hybrid, med god elektrisk rekkevidde og en rimelig pris, da kan C5 AirCross Hybrid være midt i blinken for deg.

Dato 30.11.2020 @ 14:33

Silent Urban Vehicle har Citroën døpt om SUV-navnet til for sin C5 AirCross Hybrid, og når du glir stille i vei i elektrisk modus så skjønner vi poenget.

SUV står normalt for Sports Utility Vehicle, og kjennetegnes av noe mer bakkeklaring og praktiske egenskaper for å få med seg sportsutstyr.

En Citroën C5 AirCross Hybrid er begge deler.

Bakkeklaringen må kunne defineres som meget god, med 23cm opp fra mose og løv på veien.

Litt ekstra tøffe SUV-detaljer er på plass i tillegg til «Air-bumps» på siden av bilen som skal hindre irriterende parkeringsbulker fra andre som åpner dører inn i din bil.

Takrails som naturlig gir mulighet for å ta med seg sportsutstyr som veier inntil 75kg på taket, og hengerfeste kan man også bestille med bilen. Da kan den trekke med seg inntil 1 300kg.

C5 AirCross Hybrid har en bensinmotor med 180hk, samt en elektrisk motor som gjør at systemeffekten i sportsmodus blir 225hk.

Det kan høres veldig mye ut, men det blir ikke rett å definere bilen som sportslig når det gjelder kjøreegenskaper, selv om akselerasjonen er frisk nok. Her er det komfort som har fokus.

C5 AirCross Hybrid har noen konsernsøsken i DS 7, Opel Grandland X og Peugeot 3008 som også leveres som ladbare hybrider, men de har enda en elektrisk motor, og 4×4.

Komfortnivået du finner i Citroën er det bare DS 7 som kan slå, og prisen som starter på 399 900 for C5 AirCross Hybrid er svært langt under alle konsernsøsken!

Den elektriske rekkevidden til AirCross Hybriden er også lenger i vår testløype enn for konsernsøsknene, med batteriet som er på 13,2 kWt.

Første test av elektrisk rekkevidde var en varm septemberdag med +20 grader ute, og med Michelin Primacy sommerdekk. Da kom vi 60km elektrisk i vår faste testrunde for ladbare hybrider.

Det er en landeveisrunde der hastigheten varierer mellom 50 og 70, og det er en del rundkjøringer som gir akselerasjonsbehov.

Da vi senere testet elektrisk rekkevidde i samme løypa med bilen vi fikk låne av Citroën Norge, så hadde den fått piggfrie vinterdekk på, og temperaturen var pluss 14. Da kom vi 49km elektrisk. Valg av dekk har vi også sett har hatt mye å si for elektriske Hyundai Kona som nylig skiftet til Michelin Primacy dekk som sommerdekk, og fikk +40km på sin totale rekkevidde.

Etter vi har tømt bilen for batteri kjører vi med cruisekontroll i 100 km/t på strekningen IKEA Sørlandsparken til Grimstad, det blir litt over 30km i 100 km/t, og det som er noe finurlig er at bilens instrumenter gir oss samme forbruk uansett dekk, på 0,56 liter på mila.

Denne testen gir en liten indikasjon på hva man kan forvente av forbruk når batteriet er tomt i motorveihastighet.

Videoklippet ovenfor viser først bilen vi lånte i september fra Grimstad Bil, og så litt ekstra fra bilen vi lånte av Citroën Norge i oktober.

Ladehastigheten til C5 AirCross Hybrid er meget god, med inntil 7,4kW ombordlader som lades på en 32A hjemmelader kan man under optimale forhold lade batteriet helt opp i løpet av et par timer, noe som betyr at man kan lade under middagen og ha nok strøm til å kjøre elektrisk også til ettermiddagens ulike aktiviteter.

Begge bilene vi testet var i SHINE utstyrsnivå, som prismessig starter på kr 429 900, der får man de ekstra komfortable setene som er elektrisk justerbare.

Man kan velge interiørpakke Hype Black, da har man nappa skinn i seter, massasjefunksjon og minne for førersetet for å nevne noe.

Innstegsmodellen heter FEEL, og starter på kr 399 900.

Framfor girspaken og drive select knappen finner man mulighet for ladeplate (ekstrautstyr) og USB-plugg samt 12V.

På vindusviskerspaken er det en knapp helt ytterst som gjør at man får fram kjørecomputertall i instrumentpanelet.

Kobler man til mobilen med USB-kabel får man Apple CarPlay.

Kjekt at det er hurtig-knapper for en del setrale klimafunksjoner like over der mobiler kobles til.

Også kjekt med menyknapper nedenfor skjermen, slik at man reduserer antall skjermtrykk.

Ryggekameraet i alle PSA-modeller er nå ganske dårlig sammenlignet med de fleste andre ryggekameraer på markedet, her må PSA snart se å skjerpe seg.

Bildekvaliteten er ikke spesielt imponerende, og 360-visingen er skravert fram til du begynner å rygge, da er det lite hjelp/poeng med 360.

Jeg har sans for førermiljøet som leveres i C5 AirCross Hybrid, selv om jeg kanskje synes rattet er en tanke hardt, og jeg savner mulighet for rattvarme.

Baksetene er noe så sjeldent som like brede, og de kan justeres fram/tilbake individuelt. Ryggvinkelen kan også justeres individuelt. Det må jo kunne defineres som meget fleksibelt.

Gulvets forhøyning på midtplassen er meget lav, nesten som å ha flatt gulv.

Med panorama soltak gikk mitt hode litt oppi kanten bakom soltaket, men det er vel ikke noe man må ta med dersom hodeplassen bak er essensiell.

Når forsetet er stilt inn på meg selv så blir det lite kneplass for min del i baksetet. Kanskje også en litt kort sittepute bak for voksne.

Jeg er 184cm på strømpelesten, har en stor bakende og lang rygg, dermed kan plassen i baksetet oppleves bedre for andre som er 184cm lange enn for meg.

De som sitter bak må dele på en USB-plugg i forhold til lading. De har egne luftekanaler bak, men ingen klimastyring .

Bagasjerommet vil kunne ha ulike volum ettersom baksetene kan justeres i lengderetning og vinkel. Fra 460 til 600 liter under hattehylla.

Her et bilde av bagasjerommet med tre stykk 8pk PepsiMax baki, for å få litt inntrykk av volum.

På en vanlig C5 AirCross kan bagasjeromsgulvet senkes til en lavere posisjon, det kan man ikke i hybriden. Det er plass til ladekabler under gulvet, det vises i videoklippet noe lenger oppe her.

Når du åpner bilen med ladepluggen i er det lett å se om batteriet er ladet helt opp eller ikke.

Bilen starter opp i kjøremodus Electric – og når vi fra Grimstad skal inn mot Oslo kommer det ved Harebakken en 110 km/t sone, den er det lite optimalt å kjøre elektrisk. Gjør man det kommer man 34km elektrisk.

Ladeluken er plassert bak på venstre side av bilen. På motsatt side finner man bensinlokket, og her har man koblet på en 43 liters bensintank.

Formspråket til Citroën har utviklet seg i en mer moderne retning, og de våger igjen å skille seg ut på design. Det må vi innrømme at vi har sansen for.

Det er litt mer moro når biler våger å være særegne og unike, så vil det være noen som liker det og andre som ikke liker det.

C5 AirCross Hybrid er den rimeligste ladbare hybriden fra PSA-konsernet, den er svært stillegående og meget komfortabel, praktiske bakseter, har en veldig hyggelig prising, god elektrisk rekkevidde og i Shine utstyrsnivå meget gode seter.

Ryggekameraet er ikke så bra, rattet er litt hard og har ikke rattvarme, det er ikke massevis av plass i baksetene og hengervekten er noe lav for de som skal trekke vogn eller lignende.

I sum mener vi Citroën C5 AirCross Hybrid er mye ladbar hybridkomfort for pengene. Og komforten den leverer bør oppleves!

Takk til Grimstad Bil for lånet av bil i september!

Takk til Citroën Norge for lånet av bil i oktober!