Test av BMW Z4 sDrive 30i (mai 2019)

Langtest av Z4 cabriolet er en særdeles trivelig opplevelse! Så trivelig at jeg rett og slett tror jeg bare må ha meg en sånn en gang i framtiden!

Dato 09.06.2019 @ 21:34

Hvorfor ikke nå? Vel, det handler ene og alene om økonomiske muligheter, som ikke er tilstede nå.

Med en gang jeg satte meg inn i nye Z4 på Fornebu, så skjønte jeg at uken min ville bli meget god.

Når du åpner døren ønskes du velkommen inn i et landskap av deilig skinn og aluminium. Joda, du setter deg som seg hør og bør ned i denne bilen, men døren er stor og plassen der inne er god selv for meg.

Instrumenteringen er deilig og moderne med siste versjon av i-Drive.

Rattet er tykt og godt å holde i selv om du kjører i flere timer i strekk.

Knapppene er logisk plassert og alt er godt og intuitivt å bruke på deilig tysk BMW-vis.
Jada, jeg er glad i joystickløsningen som gjør at jeg slipper å fingre på infotainmentskjermen, men heller kan vri, vippe og trykke, samt skrive bokstaver på toppen av joysticken.

I videoen over kan du se bilen fra ulike vinkler, og litt i fart også, samt se når jeg tar taket av og på. Der kan du også se bagasjerommet som faktisk rommer hele 281 liter. Sammenlignet med Mazda Mx5 følteste nærmest formidabelt ut med tanke på plassen til litt bagasje.

Når du rusler ut av en Z4 skal det godt gjøres å ikke se litt ekstra på den før man forlater den.
Design er jo naturligvis en subjektiv sak, men jeg liker svært godt linjene på nye Z4, tøff, stilig og lekker på en gang.

Enten taket er på, eller det er av, så er det svært så moro å kjøre Z4. Testbilen hadde M Sport pakke, som påvirker utseendet, og som også påvirker hvordan bilen oppleves å kjøre.

De som finner på å klage på denne bilens kjøreegenskaper og kjøreglede tror jeg nesten gjør det for å virke litt smarte eller noe sånt, for du skal være rimelig ihuga rallykjører for å skulle ønske å justere noe her altså. Litt andre fartsgrenser enn vi har her i Norge er nok også noe som må til for å eventuelt merke slikt.

Z4 har et pent ytre og et nydelig indre, men det er faktisk kjørefølelsen som er bilens sterkeste side, og som gjør at jeg bare må ha en Z4 en vakker dag!

Så har man jo en ekstra dimensjon med å kunne trykke på en knapp og legge taket bak seg, og snuse inn blomsterduft og få inn fuglesang og deilig motorlyd.

En dimensjon som gjør at mange i dette landet er meget glade i sin cabriolet selv om vinteren er lang her.

Prisene for Z4 starter på 576 700 før man har lagt til noe for levering, lakk og vinterdekk. Da får man den med en 20i motor som leverer 197hk.

Du må nok regne med en del mer avhengig av hvor lite ribbet du ønsker den.

Testbilen har en toliter som yter 258hk og 400NM, og har en startpris på 654 500 før levering og lakk og dekk og ekstrautstyr.
Med alt det utstyret som var på testbilen lander den på kr 861 600.

Jeg kikket litt på ekstrautstyrslisten, og det jeg kunne sett for meg å stryke derfra var igrunnen bare parkeringsassistenten til kr 5 500, men så er jeg litt over middels glad i mye utstyr også da.

Mange deilige detaljer på denne bilen, spesielt med M Sport stylingen.

Svingete vestlandsveier må jo bare være en drøm med en bil som dette! Og det deilige er jo at lange motorveistrekninger også er deilig, ikke like moro, men deilig.

Jeg skrøt av at Mazda MX5 var kjøreglede på boks, vel, her får du i tillegg fantastisk komfort og plass til deg selv og det du trenger av bagasje for en noe lenger tur for å nyte vårt vakre land.

Ikke noe å klage på? Vel, koppholderne får du bare tilgang til ved å åpne armlenet. Joda, du kan legge ned den delen som gir føreren tilgang til armlenet, men det er ikke så bra for passasjeren.

Her burde BMW klart å tenke ut en SAAB-lignende løsning slik at man ikke var helt avhengig av åpent armlene for å holde på en kopp eller brusflaske.

For de som ikke kjenner SAAB, så kom det en koppholder ut fra midtkonsollen når man trykket på den, et vakkert lite kunstverk som gledet i hverdagen.

Ikke bare bare å forlate de deilige elektrisk justerbare setene med minne, i den artige Z4, men en vakker dag så har jeg en sånn selv.

Takk til BMW Norge for lånet av BMW Z4 sDrive 30i!

Bilmerke:
Drivstoff: